عمومی

رشد نجومی اجاره خانه – دنیای 77

رشد نجومی اجاره خانه - دنیای 77

قیمت اجاره بهای مسکن شهری در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته 2.5 برابر افزایش یافت.

روزنامه دنیای 77 گزارش داد ساکنان شهرستان وی نوشت: افزایش قیمت ها که از تابستان امسال آغاز شده است، ادامه دارد. آخرین اطلاعات بانک مرکزی از توسعه بازار مسکن در شهر تهران نشان می دهد که در آذرماه 1393 برای چهارمین سال متوالی تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن شهری به رکورد بالای 50 درصد رسید.

در بازار سنتی اجاره ایران، قیمت اجاره همیشه تابعی از قیمت واحد مسکونی محاسبه می‌شود و بنابراین هر جهشی در قیمت خانه با کمی تاخیر در قیمت اجاره بها می‌شود. این وضعیت در 10 ماهه امسال در رفتار قیمت مسکن و اجاره بها کاملا مشهود است. اگرچه رشد قیمت مسکن از ابتدای سال جاری کمتر از نرخ تورم مصرفی بوده است، اما شدت تورم بازار اجاره بها تقریباً 2.5 برابر تورم مسکن بوده و فشار بر مستاجران را دو برابر کرده است. تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره شهر تهران 50.4 درصد و در کل مناطق شهری کشور 54 درصد است که ناشی از حذف تورم انباشته مسکن در نرخ اجاره بها، در آذرماه سال جاری و در شرایطی است که املاک و مستغلات نقطه نقطه است. تورم نقطه‌ای از 20.3 درصد تجاوز نکرد.

محیط بازار مسکن در تهران

گزارش بانک مرکزی از توسعه بازار مسکن در تهران در آذرماه 1400 نشان می دهد که قیمت مسکن با سرعت بیشتری نسبت به تورم مصرف کننده در حال افزایش است و در واقع تورم نقطه به نقطه همچنان 20.3 درصد (نسبت به آذرماه سال گذشته) است. حباب های قیمتی وجود دارد. البته ارزش مسکن به عنوان مایحتاج اولیه زندگی و بزرگترین سرمایه گذاری اکثر خانواده ها به قدری سرسام آور است که حتی یک درصد افزایش قیمت آن می تواند زمان انتظار خانواده برای خرید خانه را چند سال به تعویق بیندازد، اما از دیدگاه اقتصادی و سایر بازارهای مسکن. زمانی که نرخ افزایش قیمت مسکن کمتر از میانگین افزایش قیمت سایر کالاهای مصرفی و سرمایه باشد، به ناچار باید آن را تخلیه حباب نامید. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در دی ماه سال جاری تعداد معاملات ملکی در شهر تهران به 9816 مورد رسید که نسبت به ماه قبل 0.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 179.3 درصد افزایش داشته است. همچنین در این ماه میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 32 میلیون و 936 هزار تومان به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل 1.06 درصد و نسبت به ماه مشابه 20.3 درصد افزایش نشان می دهد. سال گذشته

تولید و تقاضای مصرف کننده ضعیف است

بررسی معاملات ملکی تهران در دی ماه از طریق بیلدینگ لایف نشان می دهد که تنها 33.6 درصد از کل معاملات این ماه به واحدهای نوساز و پنج سال ساخت اختصاص یافته است که نسبت به آذر سال گذشته و اوایل دهه 90 5.4 واحد درصد افزایش داشته است. این کاهش حدود 27 درصدی را نشان می دهد. این امر تا حدودی به دلیل عدم توانایی متقاضیان در تامین مالی واحدهای نوساز و گران قیمت در دوره افزایش قیمت مسکن و از سوی دیگر نشان از کاهش ظرفیت سازندگان مسکن برای تولید این محصول است. بررسی تقاضای مسکن در بازار تهران نشان می دهد در دی ماه سال جاری واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از 80 مترمربع 58.5 درصد از معاملات را از نظر متراژ به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که 62.5 درصد واحدهای مسکونی زیر میانگین قیمت معامله شده اند. نکته دیگر اینکه 48.9 درصد از معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه به واحدهای مسکونی زیر دو میلیارد تومان اختصاص داشت.

از منظر اقتصادی، اکثر خریداران مسکن حداقل یکی از سه شاخص زیر 80 متر مربع، قیمت کمتر از میانگین یا کمتر از دو میلیارد تومان را برآورده خواهند کرد، اما کاهش شدید قدرت خرید خانوارها بوده است. اکثر. همچنین تراکنش ها برای خرید سرمایه گذاری حداقل بر روی این سه شاخص تخصیص می یابد.

مشاهده معاملات مسکن تهران

بررسی توزیع معاملات ملکی در شهر تهران بر حسب مناطق مختلف شهر نشان می دهد که از بین 22 منطقه شهر تهران، منطقه 5 با 14.8 درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد اوراق سفته را به خود اختصاص داده و آن را حفظ کرده است. عنوان بورس مسکن تهران. از سوی دیگر، از بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران، میانگین حداکثر هزینه یک مترمربع زیربنای مسکونی در منطقه یک 70 میلیون و 220 هزار تومان اختصاص یافته است که نسبت به دی ماه سال گذشته 17 درصد افزایش داشته است. به 18 منطقه اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.8 درصد افزایش داشته است.

تب تورم در بازار اجاره

دو سال پس از آنکه ستاد ملی کرونا از تمدید خودکار قراردادهای اجاره موجود بین 15 تا 25 درصد خبر داد و این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است، ارقام رسمی جهش نرخ تورم بازار اجاره را نشان می دهد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال شاخص اجاره بها در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل 50.7 درصد و در کل مناطق شهری 54 درصد افزایش داشته است. مرکز آمار ایران در اوایل هفته جاری در گزارش تورم دی ماه از افزایش شدید تورم بازار اجاره خبر داد. تا جایی که سران قوا در جلسه ای در همان روز بر لزوم توسعه بازار اجاره و حمایت از مستاجران تاکید کردند. قواعد سنتی بازار اجاره ایران که مبتنی بر تعیین ارزش اجاره بر اساس ارزش ملک است، یکی از دلایل اصلی جهش مکرر قیمت اجاره در بازار ایران است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا