عمومی

راه‌حل پایان مناقشه قره‌باغ – دنیای 77

راه‌حل پایان مناقشه قره‌باغ - دنیای 77

در این سخنان رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه این یک اتفاق تلخ و تهدیدی برای امنیت منطقه است ، گفت: “البته ، تمام مناطق جمهوری آذربایجان اشغال شده توسط ارمنستان باید آزاد شود و به آذربایجان برگردانده شود.” وی همچنین با تأکید بر لزوم امنیت ارمنستان در این مناطق و لزوم نظارت بین المللی مرزی از دو طرف ، افزود: براساس گزارش های موثق ، تروریست هایی که به منطقه وارد شده اند به هیچ وجه نباید از مرزهای ایران عبور کنند و در صورت عبور باید تصمیم گیری شود. “

بیانیه آیت الله خامنه ای در مورد مناقشه قره باغ از روش وی در عدالت خواهی ناشی می شود و مبتنی بر اصول پذیرفته شده بین المللی است. امروزه ، در مفاهیم مربوط به حقوق بین الملل ، حمایت از تمامیت ارضی کشورها یک اصل پذیرفته شده و خدشه ناپذیر است. در سخنان رهبر انقلاب ، بر حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و خواستار آزادی مناطق اشغالی ارمنستان تأکید شد. اظهارات وی در مورد رعایت مرزهای بین المللی از هر دو طرف به معنای احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه بود. اشغال سرزمین های جداگانه امروز قابل قبول نیست و کشوری که این کشور را اشغال کرده حق جنگیدن برای آزادسازی سرزمین های اشغالی کشور را دارد. در دوران دفاع مقدس ، هنگامی که سرزمین های ایران اشغال شد ، ما همچنین حق داشتیم که برای لغو اشغال جنگ کنیم و به همین دلیل این حق را به جمهوری آذربایجان نیز اعطا می کنیم.

رهبر معظم انقلاب همچنین بر اساس دیدگاه قانون اساسی قانون اساسی و احترام به حقوق اقلیت ها بر لزوم حمایت جمهوری آذربایجان از ارامنه تأکید کردند. ارامنه قره باغ قره باغ از مفهوم حقوقی “حق تعیین سرنوشت” برای توجیه استقلال خود از جمهوری آذربایجان استفاده می کنند ، در حالی که قانون تصویب شده در سطح بین المللی “حق تعیین سرنوشت” به معنای تمامیت ارضی کشورها و به عبارت دیگر گروه های قومی حاکم است. تمامیت ملی و منطقه ای کشورشان باید حقوق آنها را مطالبه کند. به طور طبیعی ، در درگیری قره باغ ، دولت آذربایجان باید حقوق ارامنه قره باغ را در چارچوب حاکمیت ملی خود ، که بخشی از آذربایجانی ها هستند ، تضمین کند.

حضور تروریست های تکفیری در میدان نبرد قره باغ و اصرار وی بر رفتار جمهوری اسلامی با تروریست ها در صورت اشغال مرز ایران توسط رهبر عالی انقلاب نیز موضع مناسب ، قاطع و راهبردی است. متأسفانه ، در مورد جنگ بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان ، یکی از کشورهای منطقه از تشویق تکفیری ها برای حضور در منطقه جنگ شکایت کرده است. این یک حادثه بسیار ناخوشایند است و اگرچه تکذیب شده است ، اما شواهد نشان می دهد که تکفیری ها در منطقه حضور داشته و حتی فیلم هایی از حضور آنها در منطقه جنگی در فضای مجازی منتشر کرده اند. وجود وجود تروریسم در همه جا منجر به ناامنی و تروریسم شده است و کسانی که به تکفیری ها کمک می کنند تا پس از اخراج از سوریه و عراق در مرزهای ایران مستقر شوند باید اشتباه کنند. کشورهای درگیر در این جنگ باید هشدارهای رهبر انقلاب را جدی بگیرند و اگر مرتکب این اشتباه شده اند ، باید جبران شوند.

ما امیدواریم که در آینده سیاست هایی که رهبر انقلاب اسلامی به عنوان فصلی از الخطاب در مورد مسئله قره باغ اعلام کرد ، توسط مقامات این کشور و مسئولان دیپلماسی عمومی و رسانه ها تفسیر و مورد توجه قرار گیرد. همانطور که وی گفت ، جنگ تلخ است و ما امیدواریم که این جنگ هرچه زودتر به عدالت منجر شود و شاهد ایجاد امنیت در مرزهای شمالی جمهوری اسلامی ایران باشیم.
* منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دفتر ترکیب و حفظ آیت الله العظمی سید علی خامنه ای. بان آبان

دکمه بازگشت به بالا