عمومی

دو راهکار فوری برای کاهش رنج فوت مهسا امینی

دو راهکار فوری برای کاهش رنج فوت مهسا امینی

پس از درگذشت تاسف بار مهسا امینی و حوادث و اتفاقات دیگر در سال های اخیر که منجر به کاهش اعتماد عمومی و یأس عاطفی شده است، شاید نیاز به چاره جویی از چنین خلایی برای جامعه و نظام امروز بیش از پیش ضروری باشد. نسبت به قبل

نیاز به یافتن راه حل های مختلف بسیار حائز اهمیت است زیرا توانایی سیستم را در اصلاح فرآیندهای اشتباه نشان می دهد و اعضای جامعه را امیدوار می کند که خود سیستم توانایی حل مشکلات مهم را دارد و برای ایجاد حسن نیت مهم است. و اعتبار تمام شده است.

از سوی دیگر با گذاشتن افکار عمومی در دامان جهل، عدم شفافیت می تواند ذهنیت منفی را برای مردم ایجاد کند و شکاف اجتماعی را تا سر حد بی اعتمادی و سرخوردگی عمیق تر کند، باید فکری کرد. دو راه حل فوری برای پرستش:

1- شفاف سازی فوری

در رویدادها و اتفاقات روزمره، با توجه به گستردگی دنیای ارتباطات و توسعه سریع شبکه های اجتماعی، اخبار دقیق و بی طرفانه اما مبتنی بر واقعیت می تواند درد و رنج مردم را کاهش دهد و با سرعت بیشتری بهتر انتقال دهد. کسانی هستند که می توانند به سرعت توجه را جلب کنید و با انتشار اخبار فشرده اطلاعات را فوری کنید. در عین حال، هر نوع تأخیر و به تعویق انداختن مسائل شناختی در مورد رویدادهای روزانه می تواند تردیدهایی ایجاد کند که در نهایت منجر به کاهش اعتماد عمومی می شود.

۲- تشکیل سریع کمیته های حقیقت یاب

در جامعه امروزی در موارد مهم و بسیار حساس راه حلی موثر به نام تشکیل کمیته حقیقت یاب رواج یافته است به گونه ای که در بسیاری از رویدادهای ملی و حتی بین المللی این راهکار توانسته به نتایج بسیار امیدوار کننده ای دست یابد. البته در مواردی شکست خورده است، اما با بهره گیری از تجربه کمیته های حقیقت یابی در موضوعات مهم سیاسی-امنیتی و حتی اجتماعی، توانسته اند ابهام را به وضوح و موقعیت های مبهم را به فضایی قابل اعتماد تبدیل کنند. نکته این است که مهمتر از تشکیل «کمیته حقیقت یاب» مشارکت گروه‌ها و گروه‌های شهروندی حامی و منتقد عملیات گشت ارشاد است که از استقلال و مقبولیت عمومی برخوردارند. به عبارت دیگر، یک دستور جدید باید برای اطمینان از نتایج عمومی در بررسی حوادث و در عین حال ایجاد یک نهاد جدید با هدف افزایش اعتماد به دست آید. یعنی کشور تنها با توسل به چنین نظامی می تواند شعله امید را در ذهن مردم زنده کند.

نکته آخر اینکه ممکن است جامعه بیش از یک بار این اتفاقات ناگوار را تجربه کند، اما فرهیختگان جامعه باید به دنبال راه هایی برای تطبیق و آرامش جامعه برای این گرایشات پرهزینه باشند، زیرا در این گونه رویدادها، تحمل و تحمل جامعه را می توان تضعیف کرد.

دکمه بازگشت به بالا