عمومی

دلیل علاقه‌ بیشتر ما به یک فصل خاص چیست؟

دلیل علاقه‌ بیشتر ما به یک فصل خاص چیست؟

آیا فصل خاصی از سال را بیشتر از فصل های دیگر دوست دارید؟ برخی از افراد عاشق روزهای طولانی و گرم تابستان هستند و برخی دیگر از روزهای خنک پاییز لذت می برند. چه چیزی ما را بیشتر به یک فصل خاص علاقه مند می کند؟ آیا روانشناسی می تواند به این سوالات پاسخ دهد؟

به گزارش دنیای 77، فرادید نوشت: “اگرچه تحقیقات کمی در مورد ترجیحات فصلی انجام شده است، اما محققان دریافته اند که تغییرات دما و نور در فصول مختلف بر خلق و خو و رفتار ما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، ایده کلی این است که متولدین بهار و تابستان خلق و خوی بسیار مثبتی را تجربه می کنند. نوسانات سریع خلق و خو، بر خلاف متولدین ماه های زمستان، آنها کمتر خلق و خوی دارند. ممکن است این یک ایده قدیمی به نظر برسد، اما روانشناسان مدت هاست که تأثیر قدرتمند فصول بر خلق و خو را تشخیص داده اند. ماه های کوتاه زمستان گاهی اوقات باعث می شود افراد تجربه کنند. اختلال عاطفی فصلی که نوعی افسردگی است.

تحقیقات نشان داده است که شروع بهار بسته به مقداری که فرد در بیرون از خانه خرج می کند، به طور موقت تفکر مثبت را تقویت می کند.

نتیجه شگفت انگیز یک مطالعه انجام شده در انگلستان نشان داد که بین بیماری روانی و ماه تولد رابطه وجود دارد. با این حال، هر توضیح علمی برای ترجیح شخصی ما برای یک فصل خاص باید تفاوت های جغرافیایی را در نظر بگیرد. محل زندگی ما و آب و هوای عمومی منطقه می تواند نقش مهمی در انتخاب فصول ما داشته باشد. در ایالات متحده، برخی از ایالت های غربی معمولاً هوای سردی را تجربه می کنند که به سرعت به هوای برفی تبدیل می شود. از سوی دیگر، بسیاری از ایالت های شرقی هوای ملایم پاییزی را تجربه می کنند که نمایش عالی رنگ های تابستانی است که به رنگ های پاییزی تبدیل می شوند.

چه رابطه ای بین آب و هوا و خلق و خوی وجود دارد؟

هوای سرد می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد، اما محققان همچنین دریافته اند که کاهش دما می تواند بر رفتار نیز تأثیر بگذارد. برای مثال دمای اتاق می تواند بر قضاوت مظنونین جنایی تأثیر بگذارد. در مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شد، افراد در اتاق‌های گرم، مجرمان متهم را خونسرد و تندخو می‌دانستند و افراد در اتاق‌های سرد فکر می‌کردند که مرتکب جنایات بدون اشتیاق و قصد هستند. محققان کشف کرده اند که دما تأثیر ظریف اما عمیقی بر قضاوت ما در مورد دیگران دارد.

یک مطالعه در سال 2008 همچنین نشان داد که وقتی مردم یک نوشیدنی گرم در دست دارند، قضاوت آنها در مورد دیگران گرمتر و شخصی تر است. خوردن نوشیدنی سرد باعث می شود که افراد از نظر روابط بین فردی دیگران را سرد قضاوت کنند.

چرا نور بر خلق و خو تأثیر می گذارد؟

جای تعجب نیست که نور می تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی ما داشته باشد. روزهای روشن و آفتابی ما را شاد و پرانرژی می کند و برعکس روزهای تاریک و ابری ما را افسرده و با انگیزه می کند. نور همچنین می تواند در ترجیحات فصلی ما نقش داشته باشد. ریتم شبانه روزی بدن ما یا چرخه بیداری و خواب 24 ساعته ما تحت تأثیر نور خورشید است. کاهش میزان نور خورشید باعث ترشح هورمون هایی می شود که باعث بی حالی و بی حالی پریود می شوند.

کمبود نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان با اختلال عاطفی فصلی مرتبط است. افرادی که علائم این اختلال را تجربه می‌کنند ممکن است در روزهای تاریک و کوتاه‌تر سال احساس افسردگی بیشتری کنند و حتی ممکن است خستگی، افزایش اشتها و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های مورد علاقه را تجربه کنند. افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی، ماه های آفتابی بهار و تابستان را ترجیح می دهند، بنابراین قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید برای آنها مفید است.

بهار

در برخی از نقاط جهان، بهار مصادف با زمانی است که روزهای تاریک و کوتاه زمستان جای خود را به روزهای روشن و گرمتر می دهد. اگر فصل مورد علاقه شما بهار است، ممکن است مشتاق تجربیات جدید باشید و بهار فرصتی برای تجدید قوا پس از یک زمستان سرد و طولانی است.

تابستان

در بسیاری از نقاط جهان، تابستان به معنای روزهای طولانی تر، گرم تر و روشن تر از سال است. اگر تابستان فصل مورد علاقه شماست، احتمالاً دوست دارید بیرون بروید و یک سبک زندگی فعال داشته باشید. ماه های گرم تابستان زمان سفر و لذت بردن از فضای باز است. شما احتمالاً فردی دوستانه و صمیمی هستید و دیگران شما را فردی سرزنده، دوست داشتنی و پاسخگو توصیف می کنند.

پتنی

در برخی از نقاط جهان، بهار فصل نو شدن در نظر گرفته می شود، اما پاییز نیز زمان خوبی برای شروع دوباره است. رنگ‌های نارنجی تازه و هوای خنک پاییزی برای تمایل دائمی به تغییر عالی هستند. در تعطیلات، بسیاری از مردم به سال گذشته فکر می کنند و برای آینده برنامه ریزی می کنند.

زمستان

اگر ماه‌های سرد زمستان را به دیگر ماه‌های سال ترجیح می‌دهید، شخصیت شما به سمت درون‌گرا بودن گرایش دارد. پوشیدن لباس گرم و حلقه زدن روی مبل با نوشیدنی گرم تعریف یک بعد از ظهر ایده آل است.

نتیجه

تغییرات فصلی در نور و دما بر نحوه تفکر، احساس و رفتار ما تأثیر می گذارد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشیم که ترجیحات شخصی ما می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله تجربیات خودمان باشد. اگر در تابستان های کودکی خود از بیرون بودن لذت می بردید و خاطرات خوبی از آن روزها دارید، فصل تابستان را در بزرگسالی دوست خواهید داشت. انتخاب‌های ما، از جمله زمان‌های خاصی از سال، تحت تأثیر عوامل پیچیده و احتمالاً گسترده‌ای قرار دارند.»

منبع: verywellmind

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا