عمومی

دلیل اهمیت زیارت اربعین امام حسین(ع)

دلیل اهمیت زیارت اربعین امام حسین(ع)

در آستانه اربعین حسین در کنار حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان استاد ، رئیس گروه تاریخ ، دانشگاه تهران ، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران ، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و عضو دائمی آکادمی علوم جمهوری اسلامی. متن گفتگو به شرح زیر است:

ابتدا از اهمیت زیارت اربعین بگویید.

چهل اعتبار از امام حسین (ع) از زمان های بسیار قدیم در بین شیعیان و پیروان امام حسین (ع) در تقویم تاریخی تاریخی شناخته شده است. از توصیفات فراوان تقویم شیعه درباره روزهای عزاداری ، شادی ، نماز ، روزه و عبادت ، انتخاب دقیق و منطقی شیخ طوسی نتیجه آن چیزی است که کتاب مصباح المتهید شیخ طوسی تحت ماه “صفر” نوشت: ، روز ترور زید بن علی بن الحسین. سومین روز از ماه است که مسلمان بن عقبه پرده کعبه را به آتش می کشد و هنگام جنگ با عبدالله بن زبیر از طرف یزید ، به دیوار سنگ پرتاب می کند. روز بیستم صف – اربعین – زمانی بود که قبر امام حسین (ع) یعنی کاروان اسیران پس از غروب به مدینه بازگشتند و جابر بن عبدالله بن حرم انصاری ، یار رسول خدا (ص) از یاران رسول خدا (ص) از مدینه به کربلا عزیمت کرد. وی به زیارت قبر امام حسین (ع) آمد و اولین شخصی بود که به زیارت قبر امام حسین (ع) مشرف شد.

اربعین تیرتا به قول شیخ محدث

وی افزود: در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت قرائت زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع) نقل شده است که می فرماید: پنج نشانه م belمن: 50 رکعت نماز در طول روز. تلاوت (نمازهای واجب و اضافی ، نمازها و شب ها) که انگشتری در دست راست خود دارد ، پیشانی خود را روی زمین می گذارد ، بسم الله الرحمن الرحیم ، نماز ظهر و عصر و زیارت اربعین.

سپس شیخ طوسی متن اربعین تیرتا را با سندی به نقل از حضرت صادق (ع) نقل کرد: درود بر علی ولی الله و حبیبه ، درود بر علی خلیل الله و نجیبه ، سلام بر علی صفی الله و ابن صفیه. ..

این همان چیزی است که شیخ طوسی ارباین ، یک دانشمند شیعه تحصیل کرده ، اقتدارگرا و باهوش قرن پنجم ، گفت. طبیعتاً اعتباری که این روز نزد شیعیان داشت ، از همان ابتدا که تاریخ مشخص نیست ، شیعیان به احترام وی زیارت اربعین را انجام دادند و اگر می توانستند مانند جابر در حرم امام حسین (ع) جمع شدند و با آن حضرت ملاقات کردند. این عراق امروز نیز در عراق قدرتمند است.

Arbine ، به معنی شماره چهل ، ذاتاً مهم است؟

اصولاً باید توجه داشت که در مورد نگرشهای صحیح دینی ، اعداد نقش خاصی در ترغیب یک معنی و هدف خاص ندارند. بنابراین هیچ کس نمی تواند در هر مورد یا مورد خاصی فقط با استفاده از عدد هفت یا دوازده یا چهل یا هفتاد تقلید قطعی داشته باشد. این یادآوری به این دلیل است که برخی از جوامع مذهبی ، به ویژه کسانی که گرایش “عرفانی” دارند و گهگاه خود را به گردن شیعیان می اندازند ، همچنین برخی از فلاسفه شبه متأثر از اندیشه های تکاملی ، غیبی و اسماعیلی ، مبلغ هستند. چنین ایده هایی درباره اعداد یا انواع حروف وجود داشته و دارد

اعداد در توصیفات دینی را می توان بر اساس تعالیم الهی ساخت

در واقع ، بسیاری از اعداد ذکر شده در توصیفات دینی را می توان بر اساس محاسبه تعالیم الهی ساخت ، اما اینکه این عدد در موارد دیگر قابل استفاده باشد و در موارد دیگری غیر از اسناد مذهبی نیز قابل استفاده باشد ، قابل قبول نیست. مثلاً در ده ها مورد در کتابهای دعا ، صد بار برای گفتن فلان حرف از عدد صد استفاده می شود ، اما این دلیل نمی شود که به اندازه صد مقدس باشد. همین امر در مورد اعداد دیگر نیز صادق است. به نظر می رسد که این اعداد مقدس می شوند و گاهی اوقات به دلیل جذابیت خاص نسبت به تعداد مشخصی در میان عوام ، سو mis استفاده می شوند.

تنها چیزی که در مورد برخی از این اعداد می توان گفت این است که یک علامت چندگانه است. به عنوان مثال ، در اینجا هفت نظر وجود دارد. هرچه گفته شود ، نمی توان آن را استدلال دانست.

مرحوم اربلی ، امام بزرگوار ، در كتاب کشف الغما فی معرفت الامام علیه کسانی که برای اثبات امامت امامان خود از حرمت دوازده ستاره و دوازده ستاره صحبت می کردند ، گفت که این نمی تواند چیزی را ثابت کند ؛ زیرا اگر چنین باشد ، اسماعیلیان یا هفت امام می توانند چند شاهد – مانند هفت آسمان – ارائه دهند که عدد هفت مقدس است ، گویی که آنها این کار را کرده اند.

جایگاه شماره چهل در متون دینی چیست؟

توضیح عددی رایج ، توضیحات Arbine است که در بسیاری موارد مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه آن این است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام اعزام چهل ساله بود. گفته می شود که عدد چهل در عصر بشر نشانه بلوغ و رشد فکری است. قابل ذکر است که برخی از پیامبران از کودکی به نبوت رسیده اند. از ابن عباس نقل شده است که از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که اگر شخصی چهل ساله باشد و شر او نتواند بر شر او غلبه کند ، پس باید برای رفتن به جهنم آماده باشد. روایت شده است که مردم دنیا را تا چهل سالگی می پیمایند و پس از آن آخرت را دنبال می کنند.

شماره چهل در متون دینی

در قرآن آمده است که موسی طی چهل روز “میقات” خود را نزد پروردگار خود دریافت کرد: [اعراف: 42] روایت است که آدم چهل شبانه روز بر کوه صفر سجده می کرد. همچنین گفته می شود بنی اسرائیل چهل شبانه روز در پاسخ به دعای خود عزاداری کرده اند. در روایات آمده است که اگر شخصی چهل روز برای خدا پاک باشد ، خداوند او را در دنیا زاهد می کند ، زندگی و زندگی را به او نیکو می آموزد و به او قلب و زبان معرفت می بخشد. توصیفات زیادی در مورد این موضوع وجود دارد. صوفیان به همین دلیل درست یا غلط بوده اند.

علامه مجلسی در «بحار» به تفصیل آورده است كه نشستن چهل نفر از این حدیث اشتباه است. اعتبار حفظ چهل حدیث ، که در بسیاری از روایات دیگر شرح داده شده است ، منجر به انتخاب چهل حدیث و تدوین صدها مقاله تحت عنوان Arbain در جزئیات آنها شده است. در این روایت آمده است که اگر کسی چهل حدیث از امت من بخاطر بسپارد و از آنها در رابطه با دین خود استفاده کند ، خداوند او را در روز قیامت فقیه و دانشمند قرار خواهد داد. در روایتی دیگر نقل شده است که فرمانده بیدار (علیه السلام) فرمود: اگر چهل مرد با من بیعت می کردند ، می توانستم در برابر دشمنانم بایستم. مرحوم کفعمی می نویسد: زمین هرگز از یک قطب ، از چهار اوتاد ، از چهل عبداله و از هفتاد مرد بزرگ خالی نخواهد شد.

همچنین تصور می شد که اسپرم چهل روز بعد علاقه مند است. همین تعداد در حوادث بعدی در اعداد باستان مورد استفاده قرار گرفت و عدد چهل به عنوان منبع تغییر در نظر گرفته شد.

بیان شده است که شخصی که شراب می نوشد چهل روز دعایش مستجاب نمی شود. و همچنین بیان شده است که اگر فردی چهل روز گوشت نخورد ، روحیه وی افزایش می یابد. همچنین روایت شده است که هرکس چهل روز غذای حلال بخورد ، خداوند او را روشن می کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در ادامه فرمود: هرکس م forbiddenهر forbidden حرام بخورد ، چهل روز دعایش مستجاب نمی شود. اینها نمونه هایی از نقل قول هایی است که از عدد چهل استفاده شده است.

چرا اربعین شهادت امام حسین (ع) اینقدر مهم است؟

باید دید که چگونه “اربعین” در قدیمی ترین متون دینی ما ذکر شده است. به عبارت دیگر ، دلیل مشاهده Arbain چیست؟ همانطور که دیدیم ، مهمترین نکته در مورد اربعین راوی امام عسکری (ع) است. در روایتی که از وی در منابع مختلف نقل شده ، فرمود: نشانه های م belمن پنج چیز است: 1- هفتاد و یک نماز رکعت (11 نماز واجب + 11 نماز شب + 23 نوافل) 2- زیارت اربعین 3- انگشتر در دست راست 4- “تفیر ال -جابین “دفن صورت روی زمین 5– آواز بلند به نام خدا در نماز.

این حدیث تنها شاهد معتبری است که زیارت اربعین را که در فرمول دعا ذکر شده است ، با ذکر اربعین امام حسین (ع) و ذکر آن روز ، مستثنی می کند.

اولین زائر اربعین کی بود؟ جابر و عطیه یا خاندان امام حسین (ع)؟

در مورد اوایل امام حسین (ع) دو نکته مطرح شده است:

در روز اول ، اسیران کربلا از سوریه به مدینه بازگشتند.

روز دوم زمانی بود که یار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ، جابر بن عبدالله انصاری ، از مدینه برای زیارت قبر ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) وارد کربلا شد. شیخ مفید با اشاره به روز اربعین در مسار الشیعه که در روزهای ولادت و وفات امام (ع) واقع شده است ، می نویسد: همان روزی که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین (ع) وارد کربلا شد.

با توجه به تحقیقات مفصلی که ما در کتب معتبر تاریخی و نقل قول از علمای بزرگ انجام داده ایم ، اسیران امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) در اربعین اول وارد کربلا نشده اند ، پس چه چیزی باقی مانده است که اولین زیارتگاه امام حسین (ع) است؟ جابر بن عبدالله انصاری او را به اربعین رساند و از آن زمان امام (ع) که از هر فرصتی برای گسترش زیارت امام حسین (ع) استفاده می کرد ، مانند روزی که اولین زیارت انجام شد ، امام حسین (ع) در آن بود. آنها اعلام كردند كه زيارت آن توصيه شده است.

سفر اربعین و اهمیت آن را توضیح دهید.

آن آقایان نیز درس های زیارت اربعین را نوشتند و شیعیان در این روز با مضمون عالی از زیارت آن حضرت لذت می برند. اهمیت زیارت عربستان به عنوان یکی از ویژگیهای بارز مذهب شیعه شناخته می شود ، همانطور که با صدای بلند خواندن بسم الله در نماز و نماز شبانه روز هفتاد و پنج رکعت در روایات متعدد به عنوان نشانه شیعه بیان شده است.

صفوان بن مهران جمال سایت زیارتی اربعین را در مصباح المتهید شیخ و آر تحیب الاحکام نقل کرده است. وی گفت مولایم صادق (ع) فرمود: زیارت اربعین در اوج ظهر است. این زیارت مانند برخی دیگر از سفرهای زیارتی است اما از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا حاوی توضیحات جالب توجهی درباره انگیزه های امام حسین در این شورش است. در بخشی از این زیارت ، امام حسین (ع) در مورد هدف این حرکت فرمودند: “…

خدایا ، امام حسین (ع) همه کارها را در راه تو انجام داد تا بندگانت را از سردرگمی جهل و گمراهی نجات دهی ، وقتی تعداد انگشت شماری از افراد فریب خورده علیه کسانی که بشریت خود را به جهان فروختند و او را به شهادت رساندند قیام کردند.

یک مقاله دیگر در مورد Arbine باید اضافه شود. در چند روایت درباره زیارت امام حسین (ع) در کل زیارت ابن کلویه ، آسمان ، زمین ، خورشید و ملائکه چهل روز گریه را برای امام حسین (ع) یادآوری می کنند.

ابن طاوس همچنین در مورد صفر بودن روز چهلم روز بیستم یک مشکل تاریخی را مطرح کرد و اگر امام حسین (ع) در روز دهم محرم به شهادت می رسید ، چهلم روز نوزدهم صفر بود ، نه بیستم. وی در پاسخ گفت احتمال شهادت امام حسین (ع) در ماه دهم محرم نوزده روز بود. وقتی ماه کامل شد باید گفت که روز شهادت محاسبه نشده است.

از خبرگزاری شبستان متشکرم که فرصتی به من دادید.

من در خبرگزاری شبستان از شما و عزیزانتان فعال و سپاسگزارم و از موفقیت شما متشکرم.

* منتشر شده در خبرگزاری شبستان. “آنلاین”

دکمه بازگشت به بالا