عمومی

دسته «مکن ای صبح طلوع» راهی خیابان‌های شاهرود شد/ احیای شب عاشورا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، هر ساله در شب عاشورا رسم و رسومی وجود دارد. آه تو شو طلوع» آیینی است که عزاداران حسینی در شب عاشورا تا نماز صبح آن را برپا می کنند و مسجد به مسجد با تکیه بر یکدیگر و به نمایش گذاشتن دل در زمین های کربلا به عزاداری می پردازند.

یکی از مسئولان باسابقه شاهرود که در این سال ها با شکوه خاصی ایستاده است و هنوز هم در بین نسل جوان طرفداران زیادی دارد، چرا که دل را همان جا می برد. در نیمه های میدان کربلا و شبی که سحر نزدیک است. اسمش نیست آه تو سحر را از شعر معروف پدر آیت الله بهزت تعیین می کنند.راج) شعری است در وصف روز عاشورا; شعری که به خورشید می گوید تا فردا طلوع نکن پیکر حسین(ع)آ) و یارانش زیر زهر اسب تاگوتی نشوند.

مسجد به مسجد

در سال های اخیر این مراسم که با نماز مغرب و عشاء آغاز شده بود، گروهی از حاخام های محله شاهرود بیدآباد شروع به کار کردند و تا نماز صبح ادامه دادند و مسجدی به مسجد دیگر با خرج کنندگان رفتند. شب زنده می‌مانند، از هم جدا می‌شوند و هر مسجدی با قهوه و چای و شیر کاکائو و مسجدی دیگر و عزاداری دیگر از عزاداران استقبال می‌کند.

در این مراسم که البته گروهی محدود و بدون بلندگو برای احترام به مردم است، پیر غلامی به آرامی می خواند: خسس دین در حرمش مهمان است; فردا غروب بدنش را سم اسب می پوشاند و سینه های زن یک صدا جواب می دهد نه آه تو صبح زود

دسته «مکن ای صبح طلوع» راهی خیابان‌های شاهرود شد/ احیای شب عاشورا - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

احترام مردم به داغدیدگان

برده پیر دوباره می خواند، شب قتل است، امشب که حسین مهمان است، اندوهش امشب همه از تشنگی نوزاد است و سینه زن جواب نمی دهد. آه تو صبح صبح؛ البته این نوحه در آن نقطه بالایی دارد آ «پیر گلم لباس صبح می خواند مازن دور انداختن روش جولان مهمان است خسس امشب دین نگویید و همه با احساسی پرتنش و بیشتر عزاداری کنید آه تو صبح زود

این نوحه حال و هوای شب عاشورا دارد مخصوصاً آنجا که پیر گلم می گوید نه حسین فیکار. والدین این به خاطر افکار جان و پاسخ مردم نیست. نه آه تو زیبا کردن مرثیه ای که غیر از قسمت های التماس برای طلوع آفتاب، حماسی نیز به روایت مولا حسین (ع) می باشد.آ) همچنین عاطفه خاصی دارد و برانگیخته است.

مساجد نیز سعی می کنند این طبقه را به خوبی در خود جای دهند و به کسانی که آنجا هستند احترام خاصی قائل شوند آنها بر این باورند چون ده ساعت پیاده روی بی وقفه اصلا آسان نیست و به قول شاهرود ویژگی های خاصی می خواهد که حتما دعوت کنید وگرنه نمی توانید شرکت کنید. نه آه تو امری مانند رفتن به کربلا و مشهد در سحر، به همان اندازه که مرکز توجه است و به اندازه کسانی که در آن شرکت می کنند، از آن فرار می کنند.

حال خوب

بزرگان شاهرودی معتقدند اگر دل نداشته باشی و ارتباط نداشته باشی و تعلق نداشته باشی نمی توانی در این مراسم شرکت کنی و یا خوابت می برد یا بیدار می شوی و زمین می خوری. خوابیدن در مسجد یا اتفاقی می افتد که نمی توانید بیایید.

این مقوله یک جنبه دیگر هم دارد و آن زنان است. درست است که گروه متعلق به مردان است، اما زنان تا فرصتی که فرصت می دهد، جلوی منبر خانه منتظر گروه هستند تا با آتش اسپند و سوپ و چای، سینه زنان را بگیرند. به خصوص در شب های تابستان آش دوغ که سرد هم مصرف می شود در کاسه های کوچک بین عزاداران تقسیم می شود. این سوپ کمی ترش بدون قاشق خورده می شود و فقط با چیدن کاسه های کوچک خورده می شود. حاوی برنج، گرم است. و ماست و سبزی و هر چه سیر و کره ترش به علاوه، خوشمزه است.

هرکس چیزی از این اداره می‌خواهد، یکی درمان می‌خواهد، گوشه چشمی دیگر و نظری برای بهبود بخت و حل مشکلات اقتصادی، و سلامتی دیگر، هرکس می‌آید تا چیزی بگیرد، اما چیزی که به دست می‌آورد صیقل روح و جان است. شب عاشورا و منتظران تا بعد از ظهر فردا عاشورا در گلزار شاهرود هستند.

دکمه بازگشت به بالا