حوادث و رویداد

در نکوهش تحلیل‌های «فست فودی » پیرامون یک «جنایت» 

در نکوهش تحلیل‌های «فست فودی »
پیرامون یک «جنایت» 

رئیس پژوهشکده عالی سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به قتل هولناک زن جوان اهوازی توسط همسرش، خواستار بررسی چند بعدی علل و عوامل این گونه جرائم شد و خواستار تحلیل جنایی شد.

به گزارش دنیای 77، روزبه کردونی در یادداشتی به دنیای 77 نوشت: خلاصه این یادداشت این است که تحلیل میزان جنایت هولناک و غم انگیزی که مردی همسرش را به قتل رسانده نباید و نباید بر اساس فرضیات دقیق باشد، تحلیل ها باید سریع و آماده باشد. و دانش شهودی وجود دارد، جرم موضوع پیچیده ای است و رمزگشایی از ابعاد مختلف آن نیازمند دانش، مهارت ها و فرآیندهای خاصی است که موضوع جرم شناسی شده است.»

وی گفت: نظریه های متعدد زیست شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی در جرم شناسی انگیزه فردی را که قتل را انتخاب می کند توضیح می دهد. به عنوان مثال، هنگام تجزیه و تحلیل یک جرم، باید به لنزهای مختلف و عوامل مختلف توجه کرد و از انحطاط اجتناب کرد، که همان مهارتی است که جرم شناسان برای آن آموزش می بینند.

بر اساس گزارش‌های اخیر، برخی گزارش‌ها و اطلاعات غیررسمی منتشر شده در فضاهای عمومی، این امکان وجود ندارد و در جمع‌بندی تحلیلی نباید عجله کرد. جنایت فجیعی رخ داده است. حتی در این شرایط فجیع، جرم مختص یک یا چند کشور یا منطقه خاص و یا مربوط به مذهب خاصی نیست. زمانی که جرمی رخ می دهد، تحلیل دقیق و چند بعدی اجزا و علل آن لازم است تا تحلیلی از آن ارائه شود».

رئیس پژوهشکده عالی سازمان تامین اجتماعی گفت: هنوز علت جنایت اخیر را نمی دانیم. آیا قتل شرافتمندانه بود؟ آیا بیکاری موثر بوده است؟ آیا عوامل محیطی در اهواز موثر بوده است؟ آیا علت بیولوژیکی موثر بود؟ آیا این فقط انتقام شخصی بود؟ او گفت: «اما آنچه ما می دانیم این است که باید راضی باشیم.

کوردونی در این یادداشت گفت: قتل‌های ناموسی، آسیب‌پذیری‌های قانونی، رقابت‌ها و تعصبات فرهنگی، ازدواج‌های اجباری و مواردی از این دست، همگی مسائل اجتماعی بسیار مهمی هستند که سیاست‌گذاران و بازیگران باید با آن‌ها مواجه شوند. اما متأسفانه در میان درگیری‌های سیاسی بی‌پایان و مشکلات اجتماعی-اقتصادی، اینها همیشه از موضوعات مهم اجتماعی هستند که نادیده گرفته شده‌اند. تاکید بر اینکه در تحلیل جرم باید از تعمیم، فست فود و تحلیل از پیش آماده خودداری شود، با لزوم تلاش برای رسیدگی به موارد فوق منافاتی ندارد.

وی در پایان می‌گوید: فقدان پروتکل تخصصی درباره مشکل گزارش عمومی جرم و نحوه گزارش جرم و آسیب‌های اجتماعی، نقد رویکردهای سیاسی و یا در مواقع دیگر عکاسی از سوغات جرم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا