عمومی

در سایه شاه؛ روایت ۳۳ سال حکومت‌داری در اصفهان

درباره جل سلطان حکیم که 33 سال بر اصفهان و جنوب حکومت می کرد تاکنون کتاب ها و پایان نامه های متعددی نوشته شده است، اما این اثر از جامعیت خاصی برخوردار است. او تاریخ قاجار را از نگاه اصفهان بیان می کند و تحولات مهم شهر و دوران سلطنت جل سلطان را شرح می دهد. شهر دین و تریاک مقدمه درباره گروه های مختلف مذهبی و مذهبی شهر و جنبه های اقتصادی با تاکید بر کشاورزی و تنباکو.

فصل اول، بحث جل السلطان و قارون و حقوق دریانوردی و اختلافات ناشی از آن است.
فصل دوم به افول قدرت وی پس از سال 1295 میلادی می پردازد.
فصل سوم به فعالیت های آقا نجفی و دیگر علما با بابیه در اصفهان و جایگاه سلطان و حکومت قاجار در این زمینه می پردازد.
فصل چهارم داستان شورش علیه امتیاز تنباکو در این شهر مهم است.
فصل پنجم به مقاومت ضد انگلیس و دیگر مبارزات تجاری علیه بیگانگان می پردازد.
فصل ششم و هفتم به فعالیت های مبلغان مسیحی در اصفهان، مبارزه علما با آنها و تلاش برای مسیحی کردن یهودیان و سایر اقلیت ها می پردازد.
فصل هشتم ادامه ماجراهای اصفهان پس از تأسیس کنسولگری روسیه و درگیری دوباره با بابیه در سال 1321 شمسی است.
فصل نهم درباره ظهور مشروطه و تلاش سلطان جعلی برای به دست گرفتن سلطنت و سقوط نهایی او است. این کتاب تاریخ سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی شهر اصفهان در این دوران است. به جزئیات نقش آقا نجفی و برادرش حاج آقا نورالله و دیگر رهبران روحانی شهر می پردازد. جنگ پنهانی حکومت و روحانیون در بیشتر این سال ها در این شهر جریان دارد و نمونه ای از تاریخ پنهان ایران دوره قاجاریه به ویژه نیمه دوم آن است.

نویسنده کتاب خانم هایدی ع. والسر و مترجم ماجد الدین کیوانی است. کتاب در 648 با نمایه تنظیم شده است. منابع تفصیلی و کتابشناسی کمکی به علاقه مندان به منابع اصفهان است. همانطور که روی جلد نشان داده شده است تاریخ انتشار 2021/1400 است. متن انگلیسی کتاب در سال 2008 منتشر شد. در مقدمه مترجم نیز کتاب توصیفی و نثر فارسی کتاب روان و قابل فهم است.

در سایه شاه؛  شرح حکومت 33 ساله اصفهان

دکمه بازگشت به بالا