عمومی

در روستای دوقلوها چه خبر است؟

در روستای دوقلوها چه خبر است؟

چند سال پیش گزارشی از روستای «شهرآباد» از توابع شهرستان ابرکوه یزد منتشر شد و نام «روستای دوقلو» بر سر زبان ها افتاد. بر اساس این گزارش، از 240 جمعیت شهرآباد، 40 نفر آنها دوقلو هستند، یعنی 16 درصد از کل جمعیت روستایی، در حالی که در دنیا از هر 42 تولد یک نفر دوقلو است که حدود 3 درصد است. البته این ارقام مربوط به سال های اخیر است که استفاده از روش های درمانی دوقلو در دنیا افزایش یافته است.

به گزارش دنیای 77، مجله «خراسان» در ادامه نوشت: در شهرآباد چه خبر است؟ دلیل نرخ بالای دوقلوها چه می تواند باشد؟ آیا شهرت این روستا به دوقلوها بر ساکنان اثر گذاشته است؟ در گفت و گو با اهالی شهر و یک متخصص ژنتیک سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم.

صدیقه صادق زاده مادر مهدیه و ابوالفضل یک دوقلو 14 ساله است. من نمی توانم با بچه ها صحبت کنم زیرا آنها در خانه نیستند. مهدیه به خانه مادربزرگش برای مراقبت از او رفت و به گفته مادرش ابوالفضل به سمت چاه رفت و گوسفندها را تعقیب کرد. بچه های ابرکوه هم مثل روستاهای دیگر از کودکی کار می کردند. وقتی فهمیدند تعداد دوقلوها در روستا زیاد شده از خانم صادق زاده پرسیدم: «یادم هست در ابرکوه دوقلو زیاد داشتیم، اما هیچکس نمی داند چرا، چند نفر از تهران برای تحقیق آمده بودند، اما در نهایت آنها را بررسی کردند. نفهمیدم چرا دوقلو شدیم بچه به دنیا اومدن ممکنه ارثی باشه بالاخره مادربزرگم دوقلو به دنیا آورد خانم صادق زاده گفت: الان دوقلوها پراکنده شده اند. به ابرگو رفتند [ابرکوه]، شیراز و سایر شهرها. ابتدا که تعدادشان زیاد بود برای دیدن و عکس گرفتن می آمدند. حتی عکس بچه ها در روزنامه ها هم منتشر شد اما هیچ اتفاقی نیفتاد. یعنی وضعیت روستا تغییر نکرده است.» زندگی در جایی که چهره ها بارها و بارها تکرار می شوند چه حسی دارد؟ خانم صادق زاده گفت: «این برای ما عادی است. “ما دوقلوها را اشتباه نمی گیریم، زیرا همه ما یکدیگر را می شناسیم.”

ابوالفضل جرع، 35 ساله، حسابدار، چند سالی است که در شیراز زندگی می کند و حالا پنج شش ماه است که به روستا برگشته است. ابوالفضل تک فرزند درباره بچه های دوقلو روستایشان می گوید: «داستان روستای ما فقط در یک قسمت منتشر شد. تحقیقات و تحقیقات انجام شد، اما هیچ گزارشی از معاینات پزشکی یا تحقیقات جدی وجود نداشت. همین خبر درآمد چندانی برای روستا به همراه نداشت، هرچند شاید بهانه ای برای جذب گردشگر باشد، اما زیرساخت های گردشگری شهرآباد ضعیف است. علاوه بر این، به دلایل اقتصادی، در سنین 30 تا 40 سالگی، حدود 70 درصد از جمعیت روستایی که اکثراً کشاورز هستند، عمدتاً در شهرهای بزرگ برای یافتن کار و اشتغال آزاد به شیراز نقل مکان کرده‌اند. من هم 10 سال است که در شیراز زندگی می کنم. اکنون با توجه به سن پدر و مادرم به روستا برگشته ام و معتقدم ظرفیت گردشگری شهرآباد بسیار بیشتر است. آثار تاریخی قدیمی مانند آبنماها، یخچال های طبیعی آجری و دژها از جاذبه های گردشگری روستای ما هستند، اما بودجه ای برای مرمت این آثار صرف نمی شود و تبلیغاتی برای جذب گردشگر داده نمی شود. ما حتی در روستای خود مسکن نداریم، البته اهالی علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری هستند، اما امکانات اولیه وجود ندارد.

حسین جرّ، 26 ساله، ساکن ابرکوه و دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران. حسین اگرچه ساکن شهرآباد نیست، اما از مشکلات روستای پدرش آگاه است، چرا که مرتب به روستا می رود: شهرآباد به خاطر فرزندان دوقلویش معروف شده است، اما آوازه آن به دلیل بی آبی کمتر نیست. به دلیل کاهش بارندگی و کاهش آب های زیرزمینی، چاه های کشاورزی خشک شده و در نتیجه هر سال برداشت کمتری دارد. از آنجایی که کشاورزی منبع اصلی درآمد انسان است، کمبود آب دامنگیر آنها شده و بیشتر آنها زیر خط فقر زندگی می کنند. کسانی که توان مالی داشتند نیز به شهر نقل مکان کردند. امکانات بهداشتی و آموزشی در شهرآباد بسیار ضعیف است. تنها مدرسه روستا فقط دبستان دارد و مردم برای دریافت خدمات درمانی باید به بیمارستان ابرکوه مراجعه کنند. می خواهم ویژگی های شهرآباد را برای حسین توضیح دهم: «می دانید که استان یزد به عزاداری های سری خاص، شیردهی های بسیار منظم و نوحه خوانی حماسی معروف است، ما بزرگترین هیئت را در کشور داریم. نوع اهالی که در مساجد و اماکن مذهبی و تردد در کوچه ها و کوچه ها از شیر مادر تغذیه می کنند «هیئت در شهر ما ثبت ملی شده است.

«سیدرضا موسوی» 30 ساله است، به کشاورزی و دامپروری مشغول است، کلیپ های خنده دار در فضای مجازی می سازد و در خوانندگی هم دستی دارد. رضا از زندگی در روستا خوشحال است، زیرا: «اگر کسی راه امنی برای گذران زندگی داشته باشد، روستا محل امنی برای زندگی است.» مشکلات اقتصادی در سال های اخیر زندگی در روستاها را سخت کرده است: «40 نفر داشتیم. بچه دوقلو در شهرآباد الان فقط 20 بچه در روستا داریم. خیلی ها روستا را ترک کرده اند، اما از زمانی که بنیاد مسکن زمین را تحویل داده و وام داده است، خیلی ها برگشته اند. مدتی است که طرح ‘هادی’ سعی در حفظ آثار تاریخی روستا دارد. بیشتر خانه‌ها به جز ساختمان‌هایی که در مسیر تخریب شده‌اند، هنوز از خشت هستند. آثار تاریخی ارزشمندی هم داریم که مطمئناً آسیب زیادی به آنها نمی رسد. با قلعه ای دوتایی با بیش از دو قرن قدمت. 14 سال پیش به دلیل ترکیدگی لوله، تمام آب قلعه به مدت یک هفته نشت کرد و نیمی از آن با خاک تسطیح شد. بخش‌هایی از آن بر اثر بارندگی در سال گذشته ریزش کرد. مدتی را صرف بازسازی قلعه کردم، اما این کار به تنهایی امکان پذیر نبود و از من حمایتی نشد. یک بار برای جذب و جذب گردشگر اقدام به راه اندازی جشنواره دوقلوها در شهر کردم اما هیچ ارگانی حاضر به کمک و کمک نشد. روستای ما دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است. از جمله باغ «آقازاده» که ملک یک ارباب 400 ساله بی نظیر است. عمارت آقازاده در ابرکوه -همان بنایی که روی اسکناس 2000 تومانی تصویر شده است- حتی با جلوپنجره دو طبقه حتی در استان یزد که به بادگیر معروف است، شاهکار معماری به حساب می آید. گنبدها و دخمه های سنگی بخشی از میراث ما هستند که می توانند جمعیت های دوقلو را نیز جذب کنند.

«نرگس» و «نظمه جره» دوقلوهای همسان 17 ساله ای هستند که در هنرستان ابرکوه خیاطی می خوانند. نرگس در مورد زندگی دوقلو در شهرآباد برایم توضیح داد: من و خواهرم خیلی خوب همدیگر را درک می کنیم، وقتی همه چیز خراب می شود به هم کمک می کنیم و بدون صحبت علت بیماری همدیگر را می فهمیم، نمره ما و حتی گاهی رویاهایمان این است. گاهی اوقات ما شوخی می کنیم. «اگر یکی به من زنگ بزند و حوصله جواب دادن را نداشته باشم، خواهرم را به جای خودم می فرستم. البته احتمال شیطنت در مدرسه زیاد نیست چون معلمان ما را به خوبی می شناسند «آیا اشتباه دوقلوها با هم گیج کننده و دردسرساز نیست؟» چون روستا کوچک است همه همدیگر را می شناسند و ما هم همدیگر را می شناسیم. زیاد گیج نشوید، فکر می‌کنم مردم شهرآباد مدام به هم نگاه می‌کنند و می‌پرسند: «شما کی هستید؟» اما اینطور نیست. نظر مردم روستا در مورد دوقلوها چیست؟ «نه»، نرگس توضیح می‌دهد. “بعضی از مردم خارج از روستا می گویند این به دلیل ازدواج منصفانه است، اما ما در روستا مانند پدر و مادرم ازدواج غیر موسیقیایی داریم.” نه. او و خواهرش اما می خواهند در روستای خود کارگاه خیاطی راه اندازی کنند. یک روز و در روستایشان یک زن کارگر باشم: “در حال حاضر تمام تلاشم را می کنم که خیاط خوبی باشم.”

تعداد بالای دوقلوها در یک منطقه به شهرآباد محدود نمی شود. میزان تولد دوقلوها در روستای کودینا در هند حدود شش برابر میانگین جهانی است. بنین دارای بالاترین میانگین ملی دوقلوها با 27.9 در هزار تولد زنده در آفریقای مرکزی است و ایگبو اورا نیجریه پایتخت دوقلوی جهان است. بهاره نجد، متخصص ژنتیک، دلایل افزایش احتمال دوقلو در یک منطقه را تشریح کرد.

لطفا قبل از توضیح موضوع شهرآباد توضیح دهید که دوقلوها چگونه هستند؟

می دانیم که تخمدان های یک زن معمولا یک تخمک در ماه تولید می کنند. اگر پس از آزاد شدن تخمک، اسپرم به آن برسد، ترکیب شده و سلول تخمک را تشکیل می دهند. حال اگر بعد از لقاح یک تخمک به دو نیم شود، دوقلوهای همسان خواهیم داشت و وقتی در حین لقاح به جای یک تخمک، دو تخمک آزاد شد و هر کدام با یک اسپرم ترکیب شد، دو سلول تخمک تشکیل می‌شود و دوقلوها متفاوت می‌شوند. تایید کنید؛ این یک بیماری دوقلو از نظر ژنتیکی متفاوت است که از مادر به فرزند منتقل می شود. البته پدر می تواند آن را به دخترش منتقل کند، اما شانس خوبی برای دوقلو شدن ندارد، زیرا ژن های او روی تخمک گذاری همسرش تاثیری ندارد. به طور مشابه، تعدد زوجات ممکن است رخ دهد، اما احتمال آن بسیار کمتر است.

علت دوقلوها چیست؟

تولد دوقلو و چند قلو یک تصادف ژنتیکی است. این امر به فرزند زنی که دارای ژن های دوقلو است منتقل می شود، اما این بدان معنا نیست که فرزند او باید ازدواج توافقی داشته باشد تا فرزندان دوقلو به دنیا بیاید. به هر حال ژن های دوقلو دارد اما اگر بخواهیم این مشکل را دقیق و علمی بررسی کنیم باید شجره نامه گروه مورد نظر را ترسیم و مطالعه کنیم اما در کل پیری مادر، قد و وزن زیاد نقش دارد. نقش مهمی در تحقق این امر دارد.

چگونه نرخ تولد دوقلوها را در یک منطقه افزایش دهیم؟

بحث شد تا توضیح دهد که روستا یک جامعه کوچک است، اعضا آن را ترک نمی‌کنند و پیوسته ازدواج می‌کنند، ژن‌های دوقلو در منطقه خود تکرار می‌شوند تا زمانی که هیچ ناهنجاری وجود نداشته باشد، این میزان بالاتر از دوقلوها نسبت به میانگین جامعه. مشکلی نیست..

آیا ژنتیک در افزایش آمار دوقلوها در سراسر جهان در سال های اخیر نقش دارد؟

در زندگی معاصر عوامل محیطی مانند تغذیه، امواج مضر، آلودگی هوا و … بر کیفیت اسپرم مردان و کاهش باروری تاثیر گذاشته است. به همین دلیل، استفاده از تکنیک های اصلاح نژاد حمایتی مانند “IWF” و “Iowa” افزایش یافته است. این روش ها به دلیل تأثیری که بر تقسیم سلولی جنینی دارند، می توانند دوقلوهای تک تخمکی یا همسان باشند. با این حال، هیچ پزشکی روش های حمایتی باروری را برای دوقلوها به فردی که مشکل باروری ندارد توصیه نمی کند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا