عمومی

در اتاق‌های فرار چه می‌گذرد؟

در اتاق‌های فرار چه می‌گذرد؟

چشم نمی بیند و تاریکی مطلق خشمگین است. وقتی متوجه حضور یک موجود بیگانه به سمت خود شدید، باید بی حرکت منتظر بمانید تا نقطه نورانی روشن شود. وحشت با فریادهای تو و صدای ترس تمام می شود و خانه روشن می شود و غریبه دیگر خبری ندارد!

سالها در بین مخاطبان بوده است و حتی بچه ها دوست دارند آن را امتحان کنند. اتاقی که هم ترسناک و هم مرموز است به «اتاق فرار» معروف است. وارد اتاقی می شوید و برای فرار از آنجا اتفاقی برایتان می افتد.

گفته می شود طراح «اتاق فرار» یک دانشجوی ژاپنی است و اولین اتاق در شهر سیلیکون در سال 2007 طراحی شد. این اتاق های فرار به طور موقت در مناطق تفریحی ظاهر می شدند و سبک بازی به گونه ای بود که طراحان اشیاء و دستورات لازم را در گوشه و کنار پنهان می کردند و بازیکنان باید آنها را پیدا می کردند و محیط را ترک می کردند. این بازی همچنین بینندگان زیادی داشت و بلیط ها به سرعت فروخته شد.

اکنون تعداد این اتاق های فرار روز به روز در حال افزایش است و هر کدام در حال طراحی بازی خود هستند. اتاق های فرار معمولاً بیلبورد ندارند و اطلاعات آن ها را باید در شبکه های اجتماعی یافت. البته بعضیاشون سایت دارن. گرایش افراد به این بازی روز به روز در حال افزایش است، به خصوص در بین نوجوانان و جوانان. به نظر می رسد اتاق فرار به همان اندازه که جذاب است ترسناک است که در محیط و آنلاین و به شکلی خاص اجرا می شود. برخی از بازی ها بسیار ترسناک و برخی دیگر گیج کننده تر هستند و انتخاب هر سبک بستگی به تیمی دارد که وارد بازی می شود.

من به یکی از این اتاق های فرار نقل مکان کردم. نور قرمز کم رنگ فضای ترسناک خانه را تقویت می کند. صدایی از پشت رادیو بازیکنان را راهنمایی می کند تا کد را پیدا کنند و وقتی اولین کلید پیدا شد، بازی شروع می شود و آنها وارد اتاق می شوند.

شرکت در حل معماها و یافتن کلیدها از وظایف مهم این بازی است. در همین حال، وقتی شما مشغول یافتن رمز هستید، یک بازیگر با گریم می تواند بیاید و تیم را بترساند.

حسین مدیر یک خانه فراری در تهران است. او در رشته معماری تحصیل کرد و حدود سه سال پیش پس از بازی در اتاق فرار تصمیم گرفت یکی از این اتاق ها را خودش راه اندازی کند: «هر کشوری قوانین خاص خود را برای ژانر وحشت این بازی دارد، مثلاً در برخی کشورها خانه ها وجود دارد. نباید به طور کامل بسته شود ترس را کاهش می دهد اما در ایران قوانینی وجود ندارد و بازی در تاریکی مطلق انجام می شود.500 بازی در تهران وجود دارد که بیشتر آنها بین 60 تا 90 دقیقه و حدود 120 دقیقه است. می تواند تا حداکثر طول بکشد. 5 ساعت بازی های اتاق فرار به صورت گروهی طراحی می شوند و به هیچ وجه یک نفر نمی تواند به تنهایی بازی طراحی کند. هر تیم ایده ها و افکار خاص خود را دارد. زیرا جنبه منفی آن اتاق فرار دارد و نوعی ضعف محسوب می شود.»

معمولا قیمت بلیط آخرین شانس این بازی بیشتر از سانس های دیگر است. حسین دلیلش را اینطور توضیح می دهد: «اگر دیر تاکسی می گیرید باید پول بیشتری بپردازید چون آخر شب کار تمام می شود اما بازیگران همچنان کار می کنند، بنابراین هزینه آن زیاد است، از ظهر تا ظهر و بقیه تا دیر وقت. اما اتاق فرار معمولا از ساعت 2 بعدازظهر تا پاسی از شب می ماند.«برخی بازی ها ممکن است تا ساعت 5 صبح ادامه داشته باشند.

اگرچه او ساعت های زیادی در این حرفه کار کرده است، اما از کار خود راضی است: «اتاق فرار یک کار خدماتی است و تا زمانی که خدمات ارائه می کنید، درآمد کسب می کنید. راه اندازی اتاق فرار و هرکسی که تصمیم بگیرد زمان می برد. انجام دادن آن یکی از مضرات کار این است که دیر سر کار می آیم و زمان کمتری را با خانواده می گذرانم. از طرفی در روزهای تعطیل مشغول هستم. آن کار را قبول نمی کند. شیوع ویروس کرونا و گاهی اوقات ما بازی را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می دادیم و بعد از هر فرصتی کل فضا و قفل ها را ضدعفونی می کردیم، اما اکنون وضعیت بهتر شده است.

او درباره نحوه انتخاب بازیگران «اتاق فرار» نیز توضیح می دهد: بازیگران تست می شوند و بعد با آنها شروع به کار می کنیم.

بازیگر این خانه فرار که 15 سال سن دارد از کودکی به این حرفه علاقه داشته و تجربه بازی در خانه فرار به حدی بوده که به ترس عادت کرده و حالا از ترسیدن لذت می برد. دیگر.

معمولاً قبل از شروع بازی توصیه های لازم به بازیکنان داده می شود: «آداب اسلامی رعایت شود، پروتکل بهداشتی رعایت شود، افراد زیر 15 سال ممنوع باشند، افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی اجازه ورود به بازی را ندارند. بازی بی احترامی به بازیگر و لمس متوقف می شود بازی همزمان شروع می شود، تمام ضررهای بازی بر عهده بازیکنان است و …

علیرغم توصیه های لازم قبل از شروع بازی، هنوز بازیکنانی هستند که مشکل ایجاد می کنند: “ما به بازیکنان می گوییم که شما حق ندارید به بازیگران دست بزنید، در تاریکی حرکت نکنید، شوخی نکنید. بازیگران. بازیگران. البته وضعیت نسبت به سال قبل بهتر شده است زیرا با افزایش اتاق فرار بازیکنان بازی های مختلفی را امتحان می کنند و به تدریج با قوانین آشنا می شوند و از طرفی بازی ها قوی تر شده اند. بازی مشکلی ندارد وقتی بازی شروع می شود از طریق دوربین دید در شب می بینیم که فرد بازی را ادامه نمی دهد اما تا کنون با مشکل خاصی مواجه نشده ایم.” گاهی اوقات بازیکنان گریه می کنند و ترس ضعیف می شود و ما ضعیف می شویم دست از بازی بردارید و به آنها آب بدهید.”

به گفته وی همزمان با هالووین در آمریکا اتاق های فرار ایرانی نیز به بورس می آیند و در برخی اتاق های فرار از تجهیزاتی برای ترسناک شدن بازی استفاده می کنند.

معمولا بازی در اتاق فرار با عکس یادگاری در همان نور قرمز ترسناک به پایان می رسد. باهوش ترین اعضای یک گروه که بیش از دیگران برای یافتن پاسخ معما شرکت می کنند نیز شناسایی می شوند و اعضای یک گروه با تخلیه احساسات خود اتاق را ترک می کنند. در حال حاضر این اتاق ها به خوبی مدیریت می شوند اما هیچ سازمانی بر فعالیت آنها نظارت ندارد!

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا