عمومی

درگذشت وزیری که سیبل حمله به دولت بازرگان بود

وزیر کشاورزی دولت موقت یا اولین وزیر کشاورزی پس از انقلاب. درگذشت علی محمد ایزدی بهانه ای است برای ذکر نکاتی در مورد وی. بیشتر به این دلیل که به تاریخ معاصر مربوط می شود.

به گزارش دنیای 77، در یادداشتی عصر ایران در مقاله مهرداد خدیر آمده است: «دکتر ایزدی متولد 1306 بود و با وجود اینکه 94 سال سن داشت، بیش از سایر اعضای دولت موقت عرصه رسانه و فضای عمومی را ترک کرد و نام و نشانی نداشت؛ به طوری که مرده تلقی می شود؛ در حالی که زنده بود، هفته گذشته تا 24 آذرماه خبر درگذشت او منتشر شد.

انتخاب علی محمد ایزدی به عنوان وزیر کشاورزی دولت موقت را نشانه رفتار غیرانقلابی دولت بازرگان و نخست وزیر دولت موقت نسبت به طوفان ها و مطالبات انقلاب دانسته اند. از انسان

درست است که چند وزیر دیگر هم از خارج آمده بودند، اما یا به عنوان فعال سیاسی شناخته می شدند یا در تبعید بودند، یا مثل دکتر چمران از لبنان آمده بودند یا قبلاً با امام یزدی به نفلوشاتو رفتند یا بعداً پیوستند. علی محمد ایزدی اما در آمریکا زندگی می کرد و دکتر یدالله سحابی تهرانی با وی تماس گرفت و از وی برای همکاری با دولت در سطح وزارت دعوت کرد.

مهندس بازرگان که خود کاملاً سیاسی بود و تجربه مدیریت اجرایی و اداری و دانشگاهی داشت و هیچ ارادت و علاقه ای به تفکر چپ نداشت، به دنبال یک شخصیت بسیار تخصصی، علمی و در عین حال ملی برای وزارت بود. کشاورزی. یزدی که دارای مدرک لیسانس کشاورزی از کرج و دکترای اقتصاد از دانشگاه اورگان آمریکا است، از خانواده ای سرشناس و صاحب زمین در شیراز است و بهترین انتخاب محسوب می شود. قابل قبول هم برای جامعه دانشگاهی و هم برای ساختار اداری وزارتخانه و آشنا به مسائل کشاورزی. اما از قضا صفرا بالا می رود و آنچه را که قوت خود می داند مرکز حمله و انتقاد می شود.

ایزدی پس از بازگشت به ایران در اوایل دهه 1950 قراردادی چهار ساله با دانشگاه پهلوی شیراز برای تدریس اقتصاد کشاورزی امضا کرد، اما به دلیل سخنرانی در محوطه دانشگاه از سوی ساواک رد شد. منتفی و تنها منتقدانی که موافق نبودند. رشته ها و هیچ پیوندی به گروه های مسلح از متن حذف نشد. از محیط علمی حذف نشوید. به همین دلیل به ریاست پژوهشکده کشاورزی وابسته به دانشگاه شیراز منصوب شد.
ایزدی از این فرصت استفاده کرد و علاوه بر تحقیقات علمی در زمینه اقتصاد کشاورزی و «چرا عقب هستیم»، «رستگاری» و «چه کنیم؟» به تحقیق و نگارش پرداخت. سه کتاب در این عنوان نوشت.

اگرچه عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت سازندگی، به دلیل مخالفت با خودکفایی در همه محصولات مورد سرزنش قرار گرفته است، دکتر ایزدی گفت: صرفه جویی در مصرف آب مهمتر از تولید هندوانه است. هویدا، نخست وزیر، وزیر و البته حالا بعد از 40 سال، هویدا، ایزدی و خیلی های دیگر هم بی خبر، وقتی در آمریکا تحصیل می کرد، همین حرف ها را تکرار کردند. روز گذشته رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: کشاورزی ایران در چند دهه گذشته توسعه یافته است اما به قیمت از بین رفتن منابع زیرزمینی.

البته او همه تکنوکرات نبود، بلکه سابقه حبس های کوتاه مدت نیز داشت و نمونه کاملی از او محسوب می شد. با این حال، از آنجایی که او از جنسیت متفاوتی برخوردار بود، در سال 1958 به یکی از حساس ترین اهداف چپ مارکسیست تبدیل شد و به دلیل حضور پسر بنان الملک شیرازی در کابینه، دولت موقت را برکنار و معرفی کرد. به عنوان طرفدار سرمایه داران و اربابان فئودال.

در آن زمان هیچ کس به این موضوع اهمیت نمی داد که او دارای بالاترین تخصص در اقتصاد کشاورزی و تجربه تحقیق و نگارش و پرداختن به کشاورزی است. در نگاه منتقدان، او یک ارباب فئودالی بود که نتوانست خواسته های انقلابی دهقانان و شعار «زمین برای دهقانان» را برآورده کند. روح انقلاب ایران قطعا شهری تر بود و گرچه دهقانان دل به انقلاب داشتند و علایق مذهبی خود را در میان هواداران قرار می دادند و در سال های بعد در جنگ بیشتر به شهادت رسیدند، اما موتور 57 چراغ انقلاب را در میان مردم روشن کرد. طبقه متوسط ​​شهری

شنیده ها حاکی از آن است که در اولین روز تشکیل دولت موقت، دکتر ایزدی از وزیر کناری پرسید: این آقا سبیل کیست و این یعنی داریوش فرعون را که یکی از آنها بود نمی شناخت. معروف ترین فعال سیاسی و وزیر کار شد. حالا قاعدتاً چون خودش در جبهه ملی بود یا بود، باید نزدیک ترین می بود.

وزیری که هدف حمله دولت بازرگان قرار گرفت درگذشت

با توجه به امروز، البته انتخاب علی محمد ایزدی برای وزارت جهاد کشاورزی افتخاری برای بدنه علمی و تخصصی وزارت بازاریابی است و می توان رکورد وی را در همین مدت کوتاه 9 ماهه حفظ کرد. شهادت می دهند. انقلاب اما در آن زمان یک گفتمان چپ و ضد سرمایه داری وجود داشت، انقلاب تحصیلی به سبک دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا و به زبان انگلیسی بود و مدرک به یک اندازه معتبر بود. برادرم را به خاطر می آورم که در سال 58 دانشجوی ریاضی دانشگاه شیراز بود و بعد از انقلاب گفت که دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود و یکی از اقوام از آمریکا از دیدن تطابق کامل کتاب درسی او با کتاب خود تعجب کرد. درس ها

با این حال، یزیدی مورد حمله دولت بازرگان قرار گرفت. هفته نامه «امت» که دکتر. به رهبری حبیب الله پیمان و جنبش مسلمانان که در کانون فکری می جنگیدند، هر شماره از این شعار در صفحه اول نوشته می شد: لیبرالیسم، راه هموار امپریالیسم. هفته نامه «مردم»، ارگان مرکزی حزب توده، در رادیو و تلویزیون هم به دولت لیبرال و موقت و هم به صادق قطب زاده حمله کرد. به همین دلیل وقتی علی محمد ایزدی از شیراز برای اولین دوره مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی نامزد شد که بعداً به شورای اسلامی تغییر نام داد، سخنرانی وی مورد حمله قرار گرفت و شیشه ماشینش شکسته شد. از این رو توجه به فشارهای وارده بر وراثت این گروه که در دهه های بعد به دفاتر و نشریات گروه و سخنان افراد هجوم آورد و اولین حادثه از این دست در اسفند 1357 رخ داد، حائز اهمیت است. درست یک سال بعد دولت موقت برای وزارت کشاورزی به ایران بازگشت.

با استعفای دولت موقت، طبیعتاً دکتر ایزدی از وزارت کشاورزی خارج شد و اداره دولت به دست شورای انقلاب افتاد.

آنها برای اینکه نشان دهند سیاست ها تغییر کرده و تحت تأثیر مذاکرات پس از اشغال و ضدسرمایه داری است، جایگزینی برای وزارت کشاورزی در نظر گرفتند که 180 درجه با ایزدی متفاوت است: دکتر عباس شبانی که از کشاورزی چیزی نمی دانست. مگر اینکه در یک حبس طولانی بذر یا گل بکارد. انتخاب دکتر برای وزارت کشاورزی و جایگزینی متخصصی مثل ایزدی شاهکاری است که هیچکس نفهمید.

دکتر شبانی تازه از جمع خبرگان قانون اساسی فارغ التحصیل شده بود اما در کانون توجه قرار گرفت. نه به خاطر ناآگاهی او از کشاورزی، که به دلیل انتصاب رضا اصفهانی به عنوان معاون وزیر. اقتصاددانی متدین که به شدت وارسته و عابد و به معنای دقیق کلمه زاهد بود، در قصر کشاورزی بلوار الیزابت که به دلیل ساختمان وزارت کشاورزی، بلوار کشورج نامیده شده بود، بر فرش دفتر کار خود نشست و دهقانان را رهبری کرد. به سمت ساختمان شیشه ای روباز.گفت آن زمان آسمان خراش ایرانی ها و نیویورکی ها بود.

وزیر کشاورزی اول اگرچه کارگری آرام و به دور از تفکر سوسیالیستی بود، اما معاون دوم وزیر به دور از زمینداران و زمینداران بود. شورای انقلاب البته به این فضا کمک کرد و با حضور دکتر بهشتی و مهندس سحابی و بنی صادر به دلیل نیاز مردمی، شورا مصوبه‌ای داشت که در صورت تصویب مجلس شورای نگهبان وجود خواهد داشت. . رد شد. : جیم بند، دال بند، آزاد شده از فئودال.

روزی بیل کاران در بلوار در حمایت از طرح رضا اصفهانی تظاهرات کردند. اتفاقی بی سابقه که هرگز تکرار نشد. فرض بر این است که فشار بیاورند و رضا اصفهانی مجبور به استعفا شد. اگرچه او برای کار خود قطعنامه ای داد و حمایت قانونی آیت الله منتظری، مشکینی و بهشتی را نیز برای اشغال سفارت و شعار مرگ بر آمریکا کافی دانست.

با اینکه ایزدی نتوانست از شیراز وارد مجلس شود اما رضا اصفهانی از ورامین به مجلس اول رفت. اما به جای پیگیری دغدغه های قبلی خود، به مقابله با حزب جمهوری اسلامی پرداخت و نماینده ای کاملا مستقل و منتقد شد و بعدها سرخورده و منزوی شد.

مشکل اقتصاد ایران شاید این باشد که جای خود را به هیچ اقتصاددانی نمی دهد. علی محمد ایزدی عالم آمریکایی و فرزند بنان الملک یا رضا اصفهانی است که دروس حوزوی را در سطح اجتهاد خوانده و از دنیا چیزی نگرفته و ازدواج نکرده است. کدام یزیدی نتوانست به مجلس اول برود یا اینکه رضا اصفهانی رفت اما در همان مجلس منزوی شد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا