عمومی

خواستگاری یا سوداگری؟ – دنیای 77

خواستگاری یا سوداگری؟ - دنیای 77

داشتم با یکی از مشتری ها مشورت می کردم که منشی دفترچه ای را که حاوی نام مشتریان بود به من نشان داد و گفت که مشتری بعدی می خواهد من فوراً کارش را بر عهده بگیرم. دقایقی بعد زنی پنجاه و صد ساله با سه دختر نوجوان وارد اتاق شد.دختر که از بقیه بچه ها بزرگتر بود بدون اینکه حرفی بزند و با عصبانیت گریه کند به صحبت با مادرش ادامه داد و گفت:

وکیل! من پسرخاله ای دارم که سال ها خواستگارم است و هر چقدر بزرگترها نصیحتش کنند و بگذارند درس بخوانم و زندگیم را ادامه دهم، چند ماه زودتر به اینجا نمی آید. خانه امان به بهانه آشنایی با پدرش. دوباره خواستگاری کرد، پدرم متوجه مخالفت من شد، هر چه مینا گفت… سادک ناگهان شروع به تهدید و داد و فریاد کرد… بابا عمه ام را صدا زد تا صحبت کند. سادک نزدیک پسرش ناگهان شروع به شکستن شیشه های خانه کرد و… خواهرم بدون اینکه ما متوجه شویم با ۱۱۰ تماس گرفت و چند دقیقه بعد ماشین پلیس آمد و ماموران گزارشی نوشتند، به همه گفتند بیایند کلانتری. برای تکمیل فرم شکایت …

داخل کلانتری بودیم که خاله و شوهر خاله ام آمدند و با مادرم صحبت کردند…صادق قول داد که دیگر مزاحم او نشوید و شما هم رضایت بدهید تا قضیه به اینجا ختم شود. گفت این گوشی زیاد زنگ می زند. نوشته پدرزون…، وقتی گوشی رو برداشتم، پدرم با عصبانیت و ناراحتی که معلوم بود از حرفش راضی نیست گفت: بابا ببخش تا دفعه بعد اگه درست کرده. بسیاری از اشتباهات.” با این ویلچر و عصا او را می کشم.

در حیاط پلیس بودیم که صادق به مأموران گفت: می خواهم این دختر را از دست مادر فروشنده مواد مخدر نجات دهم. مینا خودش می‌داند که مادرش از کیف دستی‌اش برای قاچاق مواد مخدر و فروش رابطه جنسی به جوانان محلی استفاده می‌کند!! از تعجب داشتم خشک می‌شدم و می‌خواستم دهانم را باز کنم که ناگهان افسری به سرعت زیر گوش رئیس پلیس آمد، رئیس بلافاصله دستور داد مادرم را دستبند بزنند.

صبح روز بعد مادرم به جرم مواد مخدر به زندان رفت و بعد از بیست روز بازداشت یکی از همسایه ها لطف کرد و سندی گذاشت که مادرم آزاد شده است و بعد از آزادی مادرم نزد ماموران رفتیم. آن شب چه کسی گزارش نوشت، در طرح قبلی صدوق برای مادر دمپایی درست کرده بود و… ما هم به خیال اینکه همین حرف ها برای تبرئه مادر کافی است، هیچ اقدامی نکردیم، دیروز که اعدام نامه تحویل داده شد، گرفتیم. دانستن. دادگاه دفاعیات مادر را نپذیرفت…

پس از بررسی مدارک صادره و دستور قاضی مبنی بر اجرای حکم، متوجه شدم که کار انجام شده است و تا زمانی که مادرمینا خود را در زندان معرفی نکند، اقدام موثر و قابل برنامه ریزی صورت نگرفته است، اما پس از این مرحله می توانم برای او وثیقه الکترونیکی درخواست کنم.

بر اساس ماده 56 و ماده 56 قانون مجازات اسلامی، محکوم به شرطی از جمله جلب رضایت شاکی یا پرداخت غرامت یا به استناد ماده 58، نصف از مجازات جایگزین حبس از جمله بازداشت الکترونیکی برخوردار می شود مدت حبس بیش از ده سال است که در زندان سپری شده است. یا یک سوم حبس از ده سال که ممکن است به توصیه دادستان یا قاضی صادر شود.

برای مادر مینا با داشتن شوهر معلول و چند فرزند تحمل یک سوم زندان سخت و دشوار بود، بنابراین تنها راه ممکن برای کوتاه کردن این مسیر، قرارداد معاون دادستان به عنوان رئیس اجرای حکم بود. جنایی. حکم با تاریخ سررسید درخواست و سپس مهلت لازم الکترونیکی. بنابراین مادر مینا برای انجام تشریفات قانونی ابتدا خود را در زندان معرفی می کند تا پس از این مرحله مقدمات استفاده از صفات کوتاه او فراهم شود. عرضه خواهد شد.

در دیدار با معاون محترم دادستان، گواهی بهزیستی مبنی بر شرایط سخت معیشتی خانواده محکوم از جمله ازکارافتادگی پدر کودک، وضعیت تحصیلی فرزندان، وضعیت اقتصادی و زندگی محکوم و غیره صادر شد. کمک و همکاری او مصمم شد تا مادر مینا بعد از چند مرخصی بقیه دوران حبس خود را با دستبند الکترونیکی بگذراند.

نکته حقوقی

ماده 62 قانون مجازات اسلامی در این خصوص مقرر می دارد:

در مورد جرایم درجه پنجم تا هشتم، دادگاه می تواند محکوم علیه را تحت نظارت سیستم الکترونیکی (سامانه) به تشخیص خود در زندان قرار دهد.

تبصره- دادگاه در صورت لزوم می تواند محکوم علیه را به قرار نظارت یا تعلیق مراقبت قرار دهد.

اکنون با تصویب قانون تخفیف مجازات سال 1398 (طرح دو فوریتی تخفیف مجازات) دو تبصره به این ماده اضافه شده است که عبارتند از:

تبصره 2 – حكم اين ماده در مورد محكوميتهاي درجه دو، درجه سوم و درجه چهار پس از تحمل يك چهارم حبس قابل اعمال است.

تبصره 3- قوه قضائیه می تواند از اختیار بخش خصوصی برای اجرای سیستم نظارت یا سایر مقررات این ماده که به موجب آن متهم یا محکوم علیه تحت نظارت الکترونیکی، تحت نظارت نهادهای زندان و اقدامات تأمینی و تربیتی قرار می گیرد، استفاده کند. سیستم کشور آیین نامه اجرایی این تبصره توسط معاونت حقوقی دادگستری و با همکاری مرکز آمار و فناوری و سازمان زندان ها و نظام امنیتی و آموزشی کشور تهیه و به تصویب رئیس کل دادگستری می رسد.

مردادماه امسال بخشنامه جدیدی برای اعمال محدودیت های الکترونیکی ابلاغ شد که از جنبه های قابل توجه این بخشنامه، تعریف مشخص محدوده حرکتی محکومان است. بر خلاف قبلی که فقط شعاع حرکت محکوم را مشخص می کرد، طبق دستورالعمل صادره، لازم است مسیرها و نقاط جغرافیایی که محکوم بیشتر وقت خود را در آنجا سپری می کند به قاضی اجرای احکام اعلام شود.

وکیل-شیراز

6565

دکمه بازگشت به بالا