استانی

«خشکسالی» و رویکرد واکنشی مبتنی بر مدیریت بحران

دنیای 77 / رجوی خراسان یکی از اعضای دانشکده جغرافیا در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از آنجا که خراسان رضوی در حال حاضر در معرض خشکسالی شدید قرار دارد ، باید یک رویکرد پاسخگویی مبتنی بر مدیریت بحران در نظر گرفته شود. با این حال ، این روش دارای کاستی هایی است. با این حال ، لازم است در شرایط فعلی اجرا شود.

آذر جارین در مصاحبه با دنیای 77 ، دو روش اساسی در مورد چگونگی مدیریت خشکسالی ذکر می کند: روش اول ، رویکردی پاسخگویی مبتنی بر مدیریت بحران است. این رویکرد در مواقع اضطراری اتخاذ می شود و غالباً منجر به راهکارهای ناکارآمد فنی و اقتصادی می شود. به این دلیل که اقدامات کوتاه مدت برای ارزیابی گزینه های بهینه انجام شده و مشارکت شرکا و خشکسالی های ضعیف بسیار محدود است.

وی رویکرد دوم مبتنی بر مدیریت ریسک خشکسالی را رویکرد پیشگیرانه توصیف کرد و افزود: این رویکرد شامل اقداماتی است که قبلاً با ابزارهای برنامه ریزی مناسب و مشارکت ذینفعان طراحی شده است. اقدامات نظارت بر اساس اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای اولیه در مورد وضعیت خشکسالی گنجانده شده است. در حقیقت ، روش دوم یک رویکرد فعال است ، با برنامه های عملیاتی برای جلوگیری یا کاهش اثرات آن قبل از وقوع خشکسالی.

رئیس موسسه تحقیقات اقلیم مشهد در مورد رویکرد مدیریت خشکسالی در خراسان رضوی گفت: از آنجا که خراسان رضوی در حال حاضر در معرض خشکسالی شدید قرار دارد ، باید یک رویکرد پاسخگویی مبتنی بر مدیریت بحران در نظر گرفته شود. با این حال ، این روش دارای کاستی هایی است. با این حال ، لازم است در شرایط فعلی اجرا شود.

تشکیل کمیته اضطراری خشکسالی به عنوان یک کمیته دائمی توسط دولت زارین ضروری دانسته می شود و وظایف اصلی آن هماهنگی در تدوین سیاست ملی خشکسالی (در مراحل اولیه) ، طراحی و اجرای برنامه پایش خشکسالی و مدیریت است. ، ارائه اطلاعات دقیق و به موقع به مردم (مانند جمع آوری از منابع آب ، تغییر الگوی کشاورزی ، چرای دام و غیره) ، حوضه رودخانه ها (استان ها ، شهرها و حتی کشورها) به جای مرزهای سیاسی.

وی درباره فصل بارندگی 138 و ورود یک فصل مرطوب گفت: فصل مرطوب را که وارد کرده ایم فقط می توان به عنوان یک شایعه توصیف کرد که متأسفانه برای روشن شدن افکار عمومی در مورد اقتدار دانشگاه ها و دیدگاه ها استفاده نشده است. از متخصصان اقلیم. “

جارین دو سال اخیر بارندگی را “استثنایی” توصیف کرد: “اگر نگاه علمی صحیحی به میزان بارندگی در سال 138 داشته باشیم ، باید توجه داشته باشیم که میزان بارندگی در 199 سال یک شرایط استثنایی بوده و دوره خشکسالی یک محدوده استاندارد است. ” اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری با آب و هوای خشک است و اکثر مناطق ایران سالهای موسمی بسیار کمتری ندارند ، افزود: براساس آنچه گفته شد ، وقوع خشکسالی در خراسان رجوی اتفاق جدید و نادری نیست “

فردوسی ، عضو دانشکده جغرافیا در دانشگاه ، بر لزوم تدوین برنامه های خطرناک خشکسالی تأکید کرد: به عنوان مثال ، همانطور که در نمودار مشهد مشاهده می شود ، بارندگی در مشهد در سال های گذشته بیشتر از حد نرمال بود (خط قرمز مداوم در مشهد طبیعی است بارش باران). بنابراین ، آنچه به طور گسترده در مشهد یا خراسان رجوی مشاهده می شود ، یک اتفاق غیرمنتظره نیست و نیاز به برنامه های خطر خشکسالی در این منطقه احساس می شود.

«خشکسالی» و رویکرد واکنشی مبتنی بر مدیریت بحران

مشهد دلایل اصلی خشکسالی را در انستیتوی تحقیقات اقلیم بیان کرد: خشکسالی اغلب به عنوان زمان خشکسالی نسبی و از بین رفتن رطوبت خاک تعریف می شود. اگرچه خشکسالی می تواند ناشی از غرقاب و شیوه های نامناسب استفاده از زمین باشد ، اما عوامل مرتبط با آب و هوا مانند بارندگی و تبخیر شرایط اساسی را ایجاد می کنند و خشکسالی و فصول مرطوب را تشدید می کنند. تغییرات آب و هوا و تأثیرات آن بر میزان بارندگی و تبخیر نقش عمده ای در افزایش شدت خشکسالی دارد.

جارین با تأکید بر نقش و تأثیر تغییرات آب و هوایی بر میزان بارندگی و تبخیر در افزایش شدت خشکسالی ها ، گفت: سه دلیل عمده برای تأثیر خشکسالی بر تغییرات آب و هوایی وجود دارد: دما: تغییر در الگوهای همرفت جوی منطقه ای و کاهش میزان برف و ذوب برف شدید به دلیل افزایش دما و تغییر در الگوی بارندگی منجر به کاهش تأمین آب در بسیاری از مناطق شده است.

وی افزود: دمای بالا می تواند باعث افزایش تبخیر از سطح خاک شود و خاک حتی در دوره های بارندگی شدید نیز می تواند به سرعت خشک شود. خشکسالی ممکن است از طریق “بازخورد مثبت” ادامه یابد. پاسخ مثبت در برابر تغییرات آب و هوایی و افزایش خشکسالی ها به گونه ای است که خاک های بسیار خشک و پوشش گیاهی تخریب شده می توانند باران را در مناطق خشک (یا خشک) سرکوب کنند. دمای بالا می تواند بر بارش برف و صفحات یخی بزرگ ایران تأثیر بگذارد و منابع احتمالی آب را کاهش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا