عمومی

حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی

حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی

من دو نکته مهم در مورد او ذکر می کنم:
اولین موضوع اولین آشنایی من با وی در آکادمی زبان و ادبیات فارسی به یاد مرحوم دکتر سلیم نیساری بود. فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، به رهبری دکتر حداد عادل ، مراسم یادبودی را برای مرحوم نیساری در سال 1997 ترتیب داد ، و او از من خواست در مورد او به عنوان رئیس جامعه فرهنگ و افتخار صحبت کنم. دکتر شیخ الاسلامی نیز بعد از من سخنرانی کرد و این برنامه ما را به یکدیگر معرفی کرد ، گرچه من مقالات آنها را قبلاً خوانده بودم ، خصوصاً اثری که در مرحله دوم ذکر خواهم کرد. در مختصر او نجابت ، خرد و تقوا در جنگ اول مشهود بود.

شماره دوم آثار مرحوم شیخ الاسلامی در زمینه عرفان و ادبیات فارسی در سال 2004 به درخواست فرهنگستان هنر با عنوان “اسلامی در تخیل ، مثال و زیبایی” منتشر شد. عرفان “. همانطور که می دانید ، مسئله تخیل و مثال یکی از مبانی اساسی در هنر اسلامی و زیبایی شناسی اسلامی است که در این تمدن بدون تسلط بر این اصول و تئوری ها قابل توضیح نیست. یعنی در مورد هنر اسلامی ، ما معتقدیم که هنر بازتابی از دنیای واقعی نیست ، زیرا آنچه در واقعیت به عنوان مظهر حقیقت وجود دارد ، در نوع خود کامل است و ارتباط زیادی با بازسازی به قصد تکمیل و تکمیل یا فقط باز کردن آن دارد.

در این حالت ، هنرمند وارد دنیای بالاتر می شود و در این صورت با ادراک ، بینش و نظریه خود ، آنچه را که در اثر هنری بینش و نظر می یابد ، منعکس می کند. در این حالت ، ما همان درس نئوپلاطونیست ها ، به ویژه فلسفه پلوتینوس و فلسفه هنر را داریم. پلوتینوس در حقیقت هنر را تقلید و تقلید از منطق قلمداد می کرد و خرد اندیشه اسلامی در اندیشه یونان و جهانهای بعدی محسوس ، خود کپی یا تقلید از جهان عقلانی بود.
البته از نظر افلاطون ، هنر بازتابی از وجود روشن بود ، بنابراین هنر و شعر توسط وی رد شد ، به استثنای متن “یون” ، که قطعاً از حوصله بحث ما خارج است. بنابراین ، پلوتینوس معتقد بود که هنر از جهان عقلانی تقلید می کند و هنرمند جهان ملموس را از بین می برد و جهان عقلانی را در کارهای هنری خود مشاهده می کند ، بادی را توصیف می کند که آقایان در زندگی او از آن می نشینند و آثار هنری و ادبی می آورند.
دروس اسلامی در زمینه ادبیات ، دانش و عرفان به ویژه براساس آنچه مرحوم شیخ الاسلامی فرموده است ؛ در کتابی به نام “تخیل ، مثال و زیبایی عرفان اسلامی” منتشر شده است. بنابراین ، آنها رابطه بین این ایده ها را در زمینه هنر و شعر برای ما توضیح می دهند ، البته یک نکته مهم در اینجا بحث “تخیل” است و یکی از اساسی ترین جنبه های فلسفه هنر اسلامی است. در این مورد ، هنری كربن می گوید ، بین فلسفه شرقی و اسلامی و فلسفه غربی تفاوت اساسی وجود دارد و ما در اندیشه اسلامی به جهانی مثال معروف به “نمونه” اعتقاد داریم و جهان میانه در اندیشه غربی وجود دارد. نه پس از این مسئله توجه به مقام ابن عربی ضروری است و نکته جالب این است که در میان این صفات مرحوم شیخ الاسلامی از خمس نام می برد و آیه پنجم را “گسترده” می داند؛ همه سطوح گسترده است. از نظر بعضی ها “دور از حد” است.

مهم امام چهارم ابن عربی از نظر دانشمندان مسلمان است ، به عنوان مثال جهانی که سهروردی آن را توصیف می کند یا حتی جهان تخیل جداگانه. در آن جهان ما هیچ انتزاع محض یا تصویر خالصی نداریم. به عنوان مثال ، جهان یکی از اساسی ترین موضوعات در مورد فلسفه و حکمت هنر است ، هنرمندی که سعی دارد اشکال انتزاعی جهان را در درک شهودی خود ثبت کند و سپس در مورد کارهای هنری و ادبیات تأمل کند تا شنوندگان را به ورود تشویق کند. دنیای بالا.
یکی از بهترین کارهایی که در زمینه دانش هنر و ادبیات اسلامی انجام داده ایم ، ایجاد جمهوری اسلامی ایران به درخواست آکادمی هنر تجدید نظر مرحوم شیخ الاسلامی با عنوان تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلامی.

* رئیس انجمن اقدام و افتخارات فرهنگی

دکمه بازگشت به بالا