عمومی

حضور در نمایش «میراث» در اراک 

نمایشی که آتش زدن درب منزل حضرت زهرا(س) و حادثه دردناک و غم انگیز آن حضرت پس از رحلت یا به عبارتی شهادت رسول خدا(ص) و تصرف فوری خلافت را روایت می کند. دوست و برادرش امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در حادثه هولناکی (یوم الدر) قرار گرفته و در خانه وحی مورد حمله قرار می گیرد. در آن خانه جبرئیل امین بارها بر رسول خدا صلی الله علیه و آله فرود آمد و بنا بر روایتی پس از رحلت آن حضرت بر زن دو عالم فرود آمد.
اما چه کردند، چه نباید می شد! و به گفته سلمان فارسی، رسول خدا، امیرالمومنین و دوست و صحابی بزرگ حضرت زهرا، آنقدر معروف بود که بیعت برخی از یاران ابوبکر و پس از حمله را سرزنش کرد. خانه حضرت زهرا (رض) را آتش زد و با لگد به در زد و سینه زنان دو عالم را شکست و حضرت محسن را که شش ماهه حامله بود، سقط کرد.

یک چنگک

برای اولین بار در روز چهارشنبه 8 بهمن 1396 در حاشیه همایش ملی فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای جامعه پزشکی که توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک در روزهای دهم و یازدهم بهمن ماه برگزار شد، جانشین اراک شدم. برای اولین بار. قدم بردارید و در شیب دار را به جلو نشان دهید!! وی به همراه جمعی از اساتید و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران حضور یافت و شاهد بخش غم انگیزی از تاریخ غم انگیز اهل بیت علیهم السلام و به ویژه بیت وحی بود که خانه دخترشان مورد تعرض قرار گرفت. رسول خدا پس از رحلتش به قول شما. چهارده قرن تاریخ زیر و رو شده و صدها نفر با چشمانی اشکبار شاهد این اتفاق هولناک بوده اند!

یک چنگک

امسال، چند ماه پیش، دوباره مورد لطف برادر عزیزم و همکار عزیزم جناب آقای دکتر نیما حسینی خو، تهیه کننده این رمان، یک درام سالانه در نظر گرفته شد و مقرر شد که در روز پنجشنبه 16 دی ماه 1400 در سالروز شهادت دو بانوی جهان زهرا ع. اراکه حضور داشت و من شاهد درام «سنت» بودم.
از آنجایی که این نمایش در ایام فاطمیه در سال 1400 مطابق با تخلیه نیم ضریح حرم امام زمان (عج) به ویژه برای بانوان سامرا اجرا شد، مطمئن شدم که اراک موفق بوده است. ، و بودن در جمع علاقه مندان و دوستدار اهل بیت و همچنین شتابزدگی این حرم نیمه مقدس که بیش از یک سال است منتظر آن هستیم. شایان ذکر است که این پنجره یا به عبارتی نیمی از حرم مطهر توسط هنرمندان استان مراکش پس از رونمایی از کارگاه ستاد بازسازی شهر جرندیه و اراک ساخته شده است. . از سوی دیگر عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) با مردم مرکزی به سامرا رفتند. ابعاد این نیم معبد دو متر و سی سانتی متر دو و نیم متر است.

یک چنگک

این پنجره هفتصد کیلوگرم وزن دارد که بر روی آن نقش و نگار، گچبری، روکش طلا و سایر زیور آلات نقش بسته است. در این نیم ضریح شصت و پنج گرم طلای خالص و دویست و بیست کیلوگرم نقره به کار رفته است. ساختار چوبی آن 450 سال ماندگاری دارد و با شرایط آب و هوایی شهر سامارا سازگار شده است.
برای دومین بار روز پنجشنبه 15 دی ماه ساعت 14 مصادف با روز شهادت پس از پیوستن به موکب سالانه امت که با حضور در آستان حضرت معصومه (س) می روند. مراجع، علما و دیگر عاشقان. آمدم و در صحن و تالار این بانوی بزرگوار مجلس عزاداری برگزار کردم. به سمت سردتر اراک در استان مرکزی نقل مکان کردم. زمستان خشک این منطقه مرا به یاد دوران نوجوانی و زندگی در سرزمین عراق و شهر مقدس نجف اشرف می اندازد! موقعیت جغرافیایی شهر اراک و قرار گرفتن آن در میان کوهی مرتفع و پوشیده از برف، به طوری که بین یخچالی از یخ و برف، منطقه را چنان تغییر داده است که می توان از ارتفاع یا شیب آن بالا رفت. توگولی ها به البرز یا تپه های دماوند پناه می برند! به همین دلیل در مسیر و همچنین حضورم در اراکه احساس سرما و سوزش داشتم.

یک چنگک

به محض ورود به شهر اراک، ابتدا به دیدن نیمه مقبره سرداب مطهر می شتابم و پس از تمرکز بر نحوه ساخت قسمت های مختلف این پنجره زیبا و در عوض برای تبرک و گرفتن چند عکس در کنار این مسافر. حرم عشق، دخمه مقدس مسافرتی که هزاران زائر به زودی از سرداب آن بازدید خواهند کرد و محل اصلی پنجره مقدس، به تالار نوا رفتم. بیش از هشتصد مرد و زن، نوجوان و جوان در محیطی سرشار از روح و معنویت! انگار در یکی از رواق های ایتاب مقدس هستی! منتظر شروع مراسم بودند.
چند مجری و همچنین نوجوانان و جوانان سالن را در آغوش گرفتم و بابت تاخیر چند دقیقه ای در شروع برنامه عذرخواهی کردم و در محلی که برای من در نظر گرفته شده بود نشستند!
نمایش با صحبت های تهیه کننده شروع می شود و به مدت یک ساعت و نیم به تماشای نمایش «سنت» نشستیم. یازده سال متوالی است که بنیاد نشر علوی معارف و گروه تئاتر «اسماء» در قالب نمایشی جدید با اشراف امام زمان (عج) پرچم دائمی سوگواری ایام فاطمیه را خلق کرده اند. .

یک چنگک

مقبره ائمه رام نشدنی در بقیع قبل از تخریب

این نمایشنامه در این رمان به تخریب بهشت ​​بقیع در مدینه می پردازد. به بارگاه چهار امام مدفون در باکیه و دیگر مقبره های شخصیت های برجسته اسلامی در طول تاریخ برسید و ویران کنید.
این اقدام با واکنش های گسترده علما و مردم کشورهای اسلامی از جمله ایران، عراق، پاکستان، مسلمانان شوروی و سایر مسلمانان و همچنین اهل سنت کشورهای اسلامی مواجه شد.
در واکنش به تخریب و هتک حرمت اماکن مقدس مسلمانان، دولت وقت ایران در کشور عزای عمومی اعلام کرد و به رسمیت شناختن کشور تازه تاسیس عربستان سعودی را سه سال به تاخیر انداخت.

یک چنگک

او در نمایشنامه با قهرمانی به نام عبدالحسین سروکار دارد که در خواب دید برای رفع نیازهایش به مدینه بازمی گردد و سفرش مصادف با روزهای باقی مانده ویرانی است. وهابی ها بقیه زائران را نهی می کنند. عبدالحسین در حوادث و مجالس با این عمل مخالفت کرد و پس از رحلت رسول خدا (ص) حمله به خانه وحی را یادآور شد و درب خانه زن دو عالم را به آتش کشید. به مردم مدینه توبیخ کرد که چرا از اهل بیت (ع) نخواستند برای اسلام و آبروی پیامبر قیام کنند، چه در زمان امیرالمومنین حضرت زهرا (س). ) یا در زمان او؟ بقیه را نابود کنم؟

یک چنگک

نکته قابل توجه این است که سعودی ها و ماجرای حمله و فتح مکه و مدینه، جهان اسلام را در بر گرفت و همه شنیدند که بقیه قبرستان و حتی قبر پیامبر (ص) ویران شده است. (ص) دلیر شد، عالمی به نام شیخ عبدالرحیم صاحب موسم از طریق شام با صدها زائر تهران به حج رفت.
در آنجا ملک عبدالعزیز را ملاقات کرد و از وی درباره بی توجهی به بقیه قبور و تخریب گنبد ائمه و دیگر حرم ها پرسید و اجازه خواست تا پادشاه سعودی را از آن مخمصه بیرون بیاورد.
پادشاه عربستان به او اجازه داد و صاحب فصل شیخ عبدالرحیم به بقیع رفت و خاکی را که بر اثر تخریب گنبد روی قبر ایجاد شده بود برداشت و حتی گفت که دور قبر دیوار کشیده است. آرامگاهی که بقایای آن هنوز قابل مشاهده است.
عبدالعزیز نیز به نام او حکم مدنی صادر کرد که جرأت کرده بود برای حج بیاید – در حالی که مسلمانان کشورهای دیگر تحریم کردند و نیامدند. عبدالعزیز عربستانی از این اقدام استقبال کرد و سعی کرد به آنها نشان دهد که با مسلمانان دیگر مشکلی ندارد و آنها را کافر نمی داند. اما این عالم دینی در بحبوحه درگیری بین وهابی ها و مسلمانان، با جمع کثیری از ایرانیان به حج می رود و به چنان دستاوردی دست می یابد که تاکنون همه شیعیان حتی مسلمانان از آن بهره برده اند!

یک چنگک

این فرمان پادشاه اکنون در اختیار خانواده صاحب فصل است، این سند بسیار جالب دستور رسیدگی به بقیه بنیانگذار سلسله سعودی را نشان می دهد.
نوا، درام زیبا و تأثیرگذار «میراث» که حدود صد و پنجاه نفر در تدوین و صحنه‌سازی آن مشارکت داشتند، در چهار روز به هشت خورشید خدمت کردند که میزبان 10 هزار و 500 عزادار حضرت صدیقه کبری (س) بودند. نقل وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و بنای سقف، حمله به خانه وحی، واقعه عاشورا و… همه و همه حاصل انحرافات فکری و کودتا بود که منجر به حوادث تلخ یکی پس از دیگری در تاریخ اسلام تخریب حرم عسکریین و ظهور داعش ادامه دارد. منطقه، در شب ادامه یافت.

یک چنگک

وی در پایان این نمایش جدید به دعوت دکتر حسینی خو دقایقی را روی صحنه و بین کارگردان و بازیگران سپری می کند و ضمن تشکر و قدردانی از زحمات این عزیزان قسمت های غمگینی را به همراه دارد. تاریخ شیعه در طول تاریخ، از کودتای سقیفه. ، و حمله به خانه وحی و حوادث عاشورا و غیره. همچنین مختصری از سرداب و نیم ضریح سامره صحبت کردم و حاضران را به حضور در مراسم رونمایی تشویق کردم.
پیش از این در پایان نمایش مقداری تربت ناب حسینی را برای عزیزانم تقدیم کردم تا با چایی که به حاضران داده می شود مخلوط شوند تا همه حاضران از برکات آن بهره مند شوند.

یک چنگک

در این زمان همواره سعی می‌کنم با برافراشتن پرچم متبرک و مقدس گنبد علوی در جایگاه نمایش، این نعمت بزرگ و نماد علوی را به دوش بکشم و با آن، اولین عاشقان آزار دیده جهان را با موعظه تبرک دهم. در حضار، و ارائه یک دفن روشن. حسینی از مردان دست اندرکار نمایش و در میان تهیه کنندگان و همچنین چند دختر و پسر نوجوان حاضر در سالن، پیر و جوان در امواج احساسات. بانوان، جوانان و نوجوانان حاضر در سالن ساعت هفت بعد از ظهر. راهی تهران شدم، دو دنیا، شهر اراک و آنهایی که عاشق پیشه هستند و خدا را دوست دارند.

* وزیر افتخاری عتب مقدس عراق و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

دکمه بازگشت به بالا