عمومی

حسین علایی: راهبرد نظامی روسیه شکست خورده است/ افول سیاسی پوتین در صورت ادامه جنگ

حسین علایی: راهبرد نظامی روسیه شکست خورده است/ افول سیاسی پوتین در صورت ادامه جنگ

فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه گفت. حسین علایی درباره پیامدهای ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین و آینده هر دو کشور گفت: اگر پوتین نتواند در کوتاه مدت در اوکراین به آتش بس دست یابد، احتمالاً کل خاک اوکراین علیه نیروهای اشغالگر مستقر خواهد شد. آمریکا و اروپا تصمیم گرفته اند با مقاومت در برابر مردم اوکراین طعم تلخ شکست را به پوتین بچشند تا او دیگر تمایلی به جنگ با کشور دیگری نداشته باشد. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدید در پی درگیری اوکراین باشد و اگر پوتین به پایان جنگ فکر نکند، فروپاشی سیاسی آن تسریع خواهد شد.
وی افزود: معمولا در جنگ برنده واقعی وجود ندارد اما در جنگ اوکراین در وهله اول بیشترین سود را آمریکا، ناتو و چین خواهند برد. ایالات متحده با استفاده از جنگ، تاکنون توانسته خود را با کشورهای اروپایی همسو کند و آنها را علیه روسیه متحد کند. از سوی دیگر، ائتلاف ناتو در بحران فلسفه وجودی اکنون دلیل موجهی برای بقای خود یافته و می خواهد آن را تقویت و گسترش دهد. متن گفت و گو با دکتر علایی را می خوانید:

– با توجه به برتری نظامی روسیه بر اوکراین، اما روسیه بعد از دو هفته نمی تواند کیف را اشغال کند؟ نظر شما در این باره چیست؟

به نظر می رسد استراتژی نظامی روسیه نتوانسته است به اهداف سیاسی خود دست یابد. از زمان شروع جنگ با اوکراین، احتمالاً اهداف سیاسی پوتین متقاعد کردن دولت برای تسلیم شدن در برابر خواسته های روسیه، فاصله گرفتن از ایالات متحده و ناتو و اتحاد با روسیه در مسائل امنیت ملی بوده است. شاید پوتین تصور می کرد که حرکت نیروهای روسیه در خاک اوکراین منجر به کودتای ارتش اوکراین علیه رئیس جمهور می شود و دولت دست نشانده مسکو به قدرت می رسد. بنابراین، پایتخت نیازی به اشغال نخواهد داشت و روسیه می تواند از طریق یک دولت دست نشانده به هدف خود برسد.
اما ارتش اوکراین به این کشور و مردم آن وفادار ماند و اکثریت مردم اوکراین، حتی روس‌های آن کشور، از اشغال آنها حمایت کردند.
از سوی دیگر، ایالات متحده و اروپا بلافاصله تحریم های گسترده ای را علیه پوتین اعمال کردند و به دولت اوکراین وعده کمک های گسترده دادند و سیل 100 تانک و 100 سلاح سبک هوایی را به اوکراین فرستادند. بنابراین پیشروی ارتش روسیه با اعتراف به تلفات و تلفات دو طرف جنگ امکان پذیر شد.
به دلیل این وضعیت، روسیه در مورد اشغال کیف سردرگم شد. بنابراین شاید پوتین برای رسیدن به هدفش نیاز به تغییر استراتژی نظامی خود احساس کرد تا با بالا گرفتن جنگ، ارتش روسیه را نابود نکند.

به نظر می رسد روس ها هنوز هدف نظامی روسیه در جنگ با اوکراین را نپذیرفته اند. چرا؟

پوتین در تصمیم خود برای حمله به اوکراین چندین اشتباه بزرگ مرتکب شده است. او ابتدا فکر می کرد که آمریکا و اروپا تهاجم نظامی به اوکراین مانند اشغال جزایر کریمه و اعلام استقلال دو استان اوکراین و اشغال اوستیای جنوبی و آبخازیا گرجستان را تحمل خواهند کرد و چنین نمی کنند. . به آن جدی پاسخ دهید.
دوم، پوتین فکر می کرد که حداقل روس ها در اوکراین از عملیات نظامی روسیه استقبال می کنند. سوم، او فکر می کرد که مردم اوکراین در برابر اشغال کشورشان مقاومت نخواهند کرد. چهارم، او فکر می کرد که ایالات متحده و ناتو بلافاصله آماده مذاکره برای یک توافق سیاسی با پوتین خواهند بود.
از سوی دیگر پوتین اشغال اوکراین را عملیاتی ساده می دانست که با پیشروی ارتش روسیه می توانست به راحتی و به سرعت به هدف خود برسد. اما این اتفاق نیفتاد و آمریکا و ناتو عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به فرصتی طلایی برای استفاده حداکثری از قدرت ناتو و تضعیف روسیه و منزوی کردن روسیه در سطح جهانی تبدیل کردند. آمریکا اکنون منتظر شکست روسیه در اوکراین است تا این دشمن دیرینه را از صحنه بین المللی حذف کند و جمهوری های شوروی سابق را بیشتر به خود و اروپا وابسته کند.

آیا فکر می کنید روس ها بالاخره می توانند اوکراین را از نظر نظامی اشغال کنند؟ آیا کمک های نظامی اروپا می تواند اوکراین را به یک درگیری تمام عیار با روس ها تبدیل کند؟

اوکراین کشور بزرگی است و تسلط نظامی بر کل جغرافیای آن کشور کار بسیار دشواری است. ارتش روسیه تاکنون خود را ضعیف تر از آنچه قبلا تصور می شد نشان داده است. پوتین همچنین در اتخاذ تاکتیک های مناسب برای دستیابی به اهداف خود در برابر ناتو شکست خورده است. به نظر می رسد از این پس روسیه به تلاش های خود برای تصرف برخی بنادر مهم اوکراین در کیف و دریای سیاه ادامه خواهد داد. روسیه تلاش خواهد کرد تا کنترل تمامی پایگاه ها و پادگان های نظامی در اوکراین را به دست گرفته و نیروهای خود را تسلیم کند. با این حال به نظر می رسد روسیه به تدریج در آب درگیری در اوکراین فرو خواهد رفت. اگر پوتین نتواند در کوتاه‌مدت به آتش‌بس در اوکراین دست یابد، احتمالاً کل اوکراین صحنه یک سری درگیری‌ها علیه نیروهای اشغالگر خواهد بود. آمریکا و اروپا تصمیم گرفته اند با مقاومت در برابر مردم اوکراین طعم تلخ شکست را به پوتین بچشند تا او دیگر تمایلی به جنگ با کشور دیگری نداشته باشد. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدید در پی درگیری اوکراین باشد و اگر پوتین به پایان جنگ فکر نکند، فروپاشی سیاسی آن تسریع خواهد شد.

– آقای پوتین اخیرا آمادگی کشورش برای انرژی هسته ای را اعلام کرده است. انگیزه پوتین از این کار چیست؟ آیا روسیه در صورت ادامه جنگ می تواند از سلاح هسته ای علیه اوکراین استفاده کند؟

تهدید اتمی پوتین به این معنی است که او برای ادامه کارزار نظامی خود در اوکراین جدی است. در واقع روسیه می خواهد در صورت مداخله در جنگ اوکراین، هزینه جنگ را برای آمریکا و ناتو افزایش دهد. در حالی که استفاده از تسلیحات هسته ای قابل بحث نیست، اما چنین تهدیدی به این معنی است که پوتین در صورت مرگ در جنگ اوکراین می تواند هر کاری انجام دهد، همانطور که ایالات متحده از سلاح هسته ای در ژاپن استفاده کرده است.

– اگر جنگ طولانی شود کدام طرف پیروز می شود و چه نتیجه ای حاصل می شود؟

روسیه و اوکراین هر دو در جنگ کنونی شکست خورده اند. اگرچه روسیه ممکن است بتواند اوکراین را اشغال و کنترل کند، اما اقتصاد روسیه تحت فشار شدید تحریم های غرب قرار خواهد گرفت و رشد اقتصاد روسیه کند خواهد شد. از سوی دیگر، با ادامه جنگ، زیرساخت های اوکراین از بین خواهد رفت و مردم آن کشور برای امرار معاش خود با سختی های شدید مواجه خواهند شد. تاکنون بیش از یک و نیم میلیون اوکراینی آواره یا به کشورهای همسایه نقل مکان کرده اند و این تعداد هر روز در حال افزایش است.

از سوی دیگر، طرف های متخاصم جان خود را از دست می دهند و جان غیرنظامیان و نیز نظامیان در خطر است. کشاورزی در اوکراین، منبع امنیت غذایی جهانی نیز در خطر است. در حال حاضر جنگ در اوکراین باعث نگرانی همسایگان روسیه شده و رقابت تسلیحاتی را تشدید کرده است. کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در حال تقویت نیروهای نظامی خود هستند و نگران امنیت روانی مردم منطقه هستند.

چه کسی و کدام کشور در جنگ اوکراین برنده و بازنده خواهد شد؟

معمولاً هیچ برنده واقعی در جنگ وجود ندارد، اما ایالات متحده، ناتو و چین بزرگترین ذینفعان در مرحله اول جنگ در اوکراین خواهند بود. ایالات متحده با استفاده از جنگ، تاکنون توانسته خود را با کشورهای اروپایی همسو کند و آنها را علیه روسیه متحد کند. از سوی دیگر، ائتلاف ناتو در بحران فلسفه وجودی اکنون دلیل موجهی برای بقای خود یافته و می خواهد آن را تقویت و گسترش دهد.
البته اسرائیل نیز می خواهد از جنگ اوکراین حداکثر استفاده را ببرد. بر همین اساس است که نخست وزیر اسرائیل برای ایفای نقش میانجی بین روسیه و آمریکا و همچنین تایید حمایت پوتین از جنایات اسرائیل به مسکو سفر کرد. چین که اولین تهدید برای ایالات متحده بود، در کوتاه مدت از اولویت های ایالات متحده دور شده و فرصت های بیشتری برای توسعه اقتصادی پیدا کرده است. از سوی دیگر، چین می‌خواهد از تحریم‌های روسیه استفاده کند و نیازهای روسیه را برای چین افزایش دهد.
بنابراین می توان گفت که شکست جنگ ابتدا مردم اوکراین بود که بیشترین آسیب را دیدند و همچنین رئیس جمهور آن کشور که نتوانست سیاست بهانه گرفتن از پوتین برای شروع جنگ را اتخاذ کند و سپس روسیه و پوتین چهره ای که آن ها در جنگ خواهند گرفت. در واقع، هیچ کشوری نمی تواند در جنگ پیروز شود، زیرا تلاش های صلح و امنیت جهانی در خطر است.

دکمه بازگشت به بالا