اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی گفت: تعرفه ها اهرم خوبی برای کنترل بازارهای داخلی و خارجی نیست و باید اجازه داد بر اساس عرضه و تقاضا به سمت جلو حرکت کنند.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با دنیای 77، با تاکید بر اینکه با تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی موافق نیستیم، اظهار کرد: تعرفه ها باید 100 درصد حذف شود و بازار با اهرم های دیگر تنظیم شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب باشد.

وی ادامه داد: تعرفه ها دست جذابی نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای اروپایی از تعرفه گذاری برای تنظیم بازار خود استفاده نمی کنند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا حذف عوارض صادراتی می تواند باعث افزایش قیمت این محصولات در داخل شود، گفت: این اتفاق نمی افتد زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی حداکثر 11500 است. مطابق. کیلو در برابر کیلویی 10 هزار تومان در کراچی 12 هزار تومان بود. اگر قیمت داخلی بالا باشد، کسی صادرات نخواهد کرد.

به گفته وی، اگر بازار را به حال خود رها کنند، به تعادل می رسد.

وی در پایان گفت: مصوبه مجلس بر اساس قانون است. قانون مذکور اجازه وضع عوارض بر محصولات کشاورزی را نمی دهد و باید این عوارض لغو شود. در حال حاضر طبق قانون اگر قرار است برای سبزی و میوه تکلیف شود باید شش ماه قبل اعلام شود تا کشاورز بتواند تولید کند یا نه.

به گزارش دنیای 77، کمیسیون کشاورزی مجلس از حذف عوارض صادراتی سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا