عمومی

جهش در مهار کرونا – دنیای 77

جهش در مهار کرونا - دنیای 77

شمار قربانیان کرونا در شبانه روز به 13 نفر رسید. با وجود شیوع روزافزون این بیماری در جهان، کارشناسان به بررسی دلایل کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران پرداخته‌اند.

روزنامه دنیای 77 گزارش داد ساکنان شهرستان نوشت: برای اولین بار در 26 ماه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، میزان مرگ و میر روزانه بیماران کووید-19 در آستانه ازدواج مجرد بود؛ 13 مورد در روزها و شب های گذشته، هیچ مورد فوتی گزارش نشد و تنها یک نفر مرگ در 8 استان گزارش شده است.آخرین تلفات کرونا کمتر از 20 نفر بود.تعداد فوتی ها در 17 دسامبر 1400 اعلام شد که 19 نفر کشته شدند اما در آن زمان اوج آمیکرون تازه شروع شده بود و روند نزولی ادامه داشت. خیر به طوری که در مدت کوتاهی تعداد مرگ و میرها به بیش از 200 نفر در روز می رسد.

امسال نیز با بازگشایی مراکز آموزشی، هفتمین پیک به دلیل تعطیلات نوروزی پیش‌بینی می‌شد و خرده مقیاس جدید آمیکرون، شناسایی قطعی بیماری‌ها و بیماران و فوتی‌ها در هفته منتهی به فروردین کاهش یافت. . اکنون کارشناسان معتقدند تا زمانی که با یک زیرسویه جدید یا جهش جدید ویروس کرونا مواجه نشویم، کشور ما تا تابستان اوج پیچیده ای نخواهد داشت. اما سوال اینجاست که چه اتفاقی در کشور افتاده است که شناسایی روزانه هزاران بیمار در چند کشور از جمله آمریکا (50000)، فرانسه (60000)، آلمان (100.000)، ایتالیا (60.000)، ایتالیا (80.000) با وجود کره (200000 نفر) و … کرونا وضعیت کشور را به کنترل کاهش داده است؟ سازمان جهانی بهداشت (WHO) دیروز توصیه جدیدی صادر کرد که در آن از مردم در سراسر جهان می‌خواست به پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی ادامه دهند، حتی اگر مقامات محلی استفاده اجباری از ماسک را لغو کنند. دلیل این امر این است که نشان داده شده است که ماسک ها در صورت استفاده صحیح در کاهش عفونت های کروناویروس بسیار موثر هستند.

نادر توکلی، معاون ستاد فرماندهی مدیریت بیماری‌های کرونا در تهران، مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت کنونی کرونا در کشور را پوشش مناسب واکسیناسیون می‌داند که باعث کاهش ابتلا به این بیماری در کشور شده است. وی به همشهری گفت: در بسیاری از کشورها واکسیناسیون در دو نوبت اول و حتی در نوبت سوم به خوبی کشور ما نیست و همین مقدار واکسن توانسته اثربخشی لازم را داشته باشد. به همین دلیل است که اکیداً توصیه می‌شود که به همه افرادی که سه تا چهار ماه پس از دوز دوم سپری کرده‌اند، نوبت سوم واکسن را برای تقویت ایمنی و کاهش شدت بیماری تزریق کنند.

دو دلیل برای کاهش ابتلا به این بیماری در کشور وجود دارد

به گفته محمدرضا صالحی، فوق تخصص عفونی بیمارستان امام خمینی (ره)، این بیماری در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند ایران به سرعت در حال کاهش است، اما برخی کشورها به دلیل درگیری با زیرگروه جدید آمیکرون، با افزایش تعداد مبتلایان مواجه هستند. صالحی وضعیت مطلوب فعلی کشور را دو دلیل می داند و به همشهری می گوید: هفته دیر شروع شد و از این اوج خارج شدیم، البته امید ما این است که با پوشش مناسب ایمن سازی در کشور و افزایش جمعیت تحت پوشش در آینده. روزها شاهد تکرار پیک ها نخواهیم بود و به همین منوال ادامه می یابد. پروتکل بهداشتی.”

محمد نظری اشتهاردی، سرایدار بیمارستان امام خمینی (ره) تعداد بیماران بستری شده در بخش عمومی عروق کرونا این مرکز را 11 نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در وضعیت بسیار عادی هستیم و تعداد مراجعات به شدت کاهش یافته است. بیماران بدحال بسیار کمتر از گذشته است.”

وی با بیان اینکه علاوه بر بحث ایمن سازی، رعایت پروتکل ها در کشور یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش این بیماری است، می گوید: کنار هم نشسته اند. این مشکل می تواند باعث بروز بیماری های بیشتری در جامعه شود. اما در ایران با وجود کاهش پروتکل، بیش از نیمی از مردم همچنان از ماسک استفاده می کنند.

نظری همچنین به تشدید این بیماری در کشور اشاره می کند و می گوید: بسیاری از افراد با علائم سرماخوردگی و سرفه دچار بیماری عروق کرونا قلب می شوند و به دلیل خوددرمانی برای درمان به خانه نمی روند. احتمال ابتلای افراد به این ویروس بیشتر از افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری مزمن است.

آزمایش انبوه نداریم، اما میزان بیماری در حال کاهش است

مصطفی غنی، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مبارزه با فساد کرونا گفت که این بیماری به دلیل جهش در ویروس کرونا ایجاد شده است. وی به همشهری می گوید: این نوع جهش در آمیگدال به گونه ای رخ می دهد که کیسه های هوایی ریه ها را درگیر نمی کند و فقط در بینی، قفسه سینه، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد. آمیکرون و زیرگروه های آن بسیار مسری هستند، اما میزان مرگ و میر آنها بسیار کمتر از گونه های قبلی ویروس کرونا است.

به گفته غنی، نه تنها در ایران که مرگ و میر در آن در سراسر جهان رو به کاهش است، بلکه ایران دستورالعملی دارد مبنی بر اینکه زمانی برای کاهش بیماری، آزمایش انبوه و تشخیص جامع وجود ندارد: به همین دلیل، تعداد تشخیص‌ها بسیار کم خواهد بود. این در حالی است که همین تعداد آزمایش نسبت به سایر کشورها کمتر است، آمار تشخیص روزانه رو به کاهش است و این نشان دهنده کاهش بار بیماری در کشور است.

وی گفت: کمیته علمی کرونا پیش‌بینی می‌کند که در صورت عدم مواجهه با جهش‌های جدید در این ویروس، وضعیت به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت. بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دیگر فاصله فیزیکی وجود ندارد و مانند گذشته ماسک رعایت نمی شود و به همین دلیل تنها دلیل مهم برای تثبیت وضعیت عروق کرونا، واکسیناسیون به ویژه نوبت سوم است. در حال حاضر حدود 40 درصد از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونا هیچ مشکل جسمی یا علائم قابل توجهی از بیماری ندارند و می توانند عفونت را گسترش دهند. بنابراین، رعایت بیشتر پروتکل‌های ایمن‌سازی و بهداشتی ممکن است این عفونت را کاهش دهد.»

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا