اقتصادی

جزییات تازه از برنج‌های آب رفته / چقدر برنج در زاهدان طعمه سیل شد؟

جزییات تازه از برنج‌های آب رفته / چقدر برنج در زاهدان طعمه سیل شد؟

نگار علی_ در میان تنش در بازار برنج، تصاویری منتشر شده است که نشان می دهد انبار برنج وارداتی گمرک جاهدان در اثر بارش های موسمی زیر آب رفته است.

مسیح کشورج دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با این خبرنگار اخبار آنلاین وی بیان کرد: با پاکستان حدود 900 کیلومتر مرز مشترک داریم و از نظر مذهبی و فرهنگی شباهت های زیادی داریم، روابط تجاری خوبی هم داریم و این شباهت ها به روابط تجاری کمک می کند، اما با وجود این وضعیت متأسفانه داریم. سرزمین ما امکان بهبود اتصال وجود ندارد.

وی همچنین گفت: گمرک زاهدان سالهاست که افتتاح شده اما زیرساختی برای آن ایجاد نشده است و همه انبارها ظرفیت محدودی دارند و فضای گمرک فضای باز برای انبار بار است و ما همیشه هشدار داده و گفته ایم. مقامات ذیربط می گویند اگرچه ایران دارای مزیت های تجاری با پاکستان است و قیمت تمام شده کالا در مبادلات تجاری با این کشور پایین است، اما حداقل باید زیرساخت های لازم برای واردات کالا به کشور و ترخیص آن به سطح مطلوبی برسد.

کشورج همچنین گفت: متأسفانه وقتی آقایان بدهی خود را پرداخت نمی کنند، هم برای مردم و هم برای بخش خصوصی آثار زیانباری دارد؛ برای مردم که این قسمت از کالا وارد شده تا در شب محرم به دست مردم برسد. و در حال حاضر این کالاها از مبادی دیگر وارد کشور می شود و ورود مجدد باید انجام شود تا مانعی ایجاد نشود و ایمنی مواد غذایی به خطر نیفتد.

این مقام مسئول اضافه کرد: از سوی دیگر ممکن است واردکنندگان نیز در اینجا متضرر شوند و نتوانند برای آنها بیمه بگیرند، زیرا پاکستان یکی از کشورهایی است که تحت تحریم های آمریکا نمی تواند با ایران تجارت کند و انتظار داریم گمرک حداقل این محصولات را بررسی کند. ضرر کمتری برای بیمه شدگان و واردکنندگان.

وی همچنین گفت: هنگام واردات، پس از ترخیص و ورود به کشور از آن آمار گرفته می شود. در حال حاضر تذکری به انجمن داده ام که همکاران ما سریعاً میزان برنج را به ما اطلاع دهند، اما پیش بینی من در مورد برنج هایی که وارد شده و در گمرک واریز شده و با این معضل آب و هوایی مواجه شده اند، ده هاست. هزاران تن

کشورج همچنین گفت: از سوی دیگر مشکل جدی تری وجود دارد و آن این است که اگر این محموله ها هر چه زودتر ترخیص شوند، آسیب کمتری خواهند دید، اما به دلیل اقدام، سامانه حمایت از تجارت کشور از کار افتاده است. وزارت صنعت محصولات کشاورزی را کاهش داده و ثبت سفارش برنج وارداتی انجام نشده و فاکتورها همچنان در نوبت است تا مشکل این سامانه برطرف شود و امیدواریم هر چه سریعتر از این سامانه استفاده شود و ثبت سفارش انجام شود. انجام شود و دیگر برنجی در منطقه وجود نخواهد داشت زیرا برنج هایی که آسیب دیده اند هیچ فایده ای ندارند و باید از بین بروند.

وی در ادامه درباره قیمت برنج گفت: برنج مرغوب پاکستانی در پایتخت کشور حدود 40 هزار تن به بنکداران فروخته می شود و در این بین بنکداران با توجه به هزینه حمل و نقل و سود خود در مغازه ها توزیع می کنند.

223227

دکمه بازگشت به بالا