سلامت

توصیه‌های غذایی در سفر برای پیشگیری از مسمومیت

توصیه‌های غذایی در سفر برای پیشگیری از مسمومیت

مسمومیت غذایی در سفر می تواند مشکل ساز باشد، اما با رعایت برخی نکات تغذیه ای به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد.

به گزارش دنیای 77، به گفته وزارت بهداشت، در سفر باید به چند ماده غذایی توجه کرد:

در سفر نیز مانند سایر مواقع باید از همه گروه های غذایی متناسب، متعادل و متنوع استفاده کنید.

در سفر از آب بطری استفاده کنید که برای سلامتی بی خطر است. اگر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید، آب را حداقل یک دقیقه بجوشانید. همچنین از ریختن مکرر آب در ظروف پلاستیکی و نوشیدن چند نوبت خودداری کنید. از قرار دادن ظروف پلاستیکی بطری آب در فریزر یا یخچال خودداری کنید و از آب منجمد آنها برای تولید مواد مضر استفاده کنید.

هنگام سفر از یخچال برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی استفاده کنید. غذاهایی که حاوی خامه، تخم مرغ و سس مایونز هستند خیلی زود خراب می شوند، بنابراین بهتر است سس مایونز را در دمای خنک نگه دارید و قبل از مصرف به آن اضافه کنید.

از همراه داشتن گوشت خام یا تخم مرغ و لبنیات کوتاه مدت در سفر خودداری کنید. چون زود پوسیده می شوند. به خاطر داشته باشید که محصولات لبنی با ماندگاری بالا فقط تا زمان باز شدن ماندگاری خود را حفظ می کنند. پس از باز شدن درب، باید در یخچال نگهداری شود.

توجه داشته باشید که غذاهای سمی ممکن است بو یا طعم ناخوشایندی نداشته باشند. اگرچه بسیاری از مسمومیت های غذایی معمولاً در عرض 24 ساعت از بین می روند، اما برخی از آنها مانند مسمومیت های غذایی کنسرو شده می تواند کشنده باشد. بوتولیسم یک مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر خوردن ماست پاستوریزه، غذای کنسرو شده ای که قبل از خوردن یا خوردن سوسیس آلوده به خوبی گرم نشده است، ایجاد می شود. علائم و نشانه های این مسمومیت با 12 تا 24 ساعت تاخیر ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، ناتوانی در حرکت، اختلال تکلم، اختلال گفتار، لکنت زبان، اشکال در بلع و خشکی و گلودرد می باشد. مهمترین راه درمان این مسمومیت تجویز سریع پادزهر در مراکز درمانی است. در صورت عدم درمان، مسمومیت می تواند منجر به فلج تنفسی شود.

بنابراین از خرید قوطی هایی که جوش، فرورفتگی یا نشتی و زنگ زدگی دارند خودداری کنید و مطمئن شوید که درب آنها شکسته نشود. قوطی ها را قبل از سرو به مدت 20 دقیقه در آب جوش حرارت دهید و بلافاصله سرو کنید. اگر هوا گرم و دمای اتاق بیش از یک ساعت است، غذای پخته شده را بیش از دو ساعت نگذارید. برای گرم کردن مجدد غذای باقی مانده آن را در دمای 74 درجه سانتیگراد گرم کنید تا غذا تبخیر شود و هرگز بیش از سه روز باقیمانده غذا را نخورید. دمای بهینه برای نگهداری مواد غذایی زیر 4 درجه سانتیگراد یا بالاتر از 60 درجه سانتیگراد است.

از تماس با غذاهای پخته شده و نیم پز خودداری کنید. برخی از علائم و نشانه های مسمومیت غذایی دیر ظاهر می شوند. این بدان معنی است که فرد سمی ممکن است 12 تا 24 ساعت پس از خوردن غذای آلوده علائمی پیدا کند. علائم و نشانه های این سم شامل سردرد، تب، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال آبکی حاد، کم آبی بدن، ضعف و درد شکم است. غذای خانگی امن ترین غذا در راه است. در بین راه بهتر است از غذاهای ساده و نیمه خشک مانند نان، پنیر و سبزیجات، کاکائو، کتلت و … استفاده کنید.

– از خرید خواربار، حبوبات، جگر، جگر، لواشک، فلافل، سمبوسه، پیراشکی و … که از دستفروشان و مغازه های ناسالم طبخ می شود خودداری کنید. هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه، فواید سلامتی را انتخاب کنید. برای این منظور به وضعیت سرویس بهداشتی، لباس کارگران، نظافت میزها، وجود مگس و حشرات و وضعیت ظروف غذا توجه کنید. در صورت امکان وسایل شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص را به همراه داشته باشید. همچنین به بهداشت فردی توجه کنید، یعنی قبل از غذا دستان خود را بشویید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا