عمومیکسب و کار دنیای 77

تفاوت برنج ایرانی و خارجی در چیست؟ کدام یک بهتر است؟

انواع برنج ایرانی و خارجی

امروزه شناخت انواع برنج و خاصیت‌­های آن از اهمیت بالایی برخوردار می­‌باشد، قبل از خرید برنج ایرانی و یا خارجی حتما باید ویژگی های مهم آنها را دانست. انواع مختلفی از برنج در بازار عرضه می­‌شوند که با توجه به نوع، کیفیت، محل کاشت، طعم و میزان خوشپخت بودن، از قیمت­‌های مختلفی برخوردار می­‌باشند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع برنج ایرانی و خارجی از نظر کیفیت و طعم آن­ها بپردازیم. برای شناخت بیشتر اقلام برنج و کاربرد آن، این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی در چیست؟ کدام یک بهتر است؟

برنج یکی از پرطرفدار­ترین مواد غذایی ایرانیان است که در هر سفره‌­ای وجود دارد. برنج دارای انواع مختلفی است که هر کدام،  ویژگی­‌هایی از جمله طعم، عطر، بافت و خواص منحصر به فرد خود را دارند. انواع برنج ایرانی را می­‌توان با ویژگی­‌هایی از قبیل، رنگ، بلندی، قطر برنج، محل کاشت، عطر و طعم آن شناسایی کرد. در ادامه به معرفی 11 نوع برنج را شرح دادیم.

  1. برنج بینام

برنج بینام یکی از مرغوب­ترین برنج­‌های ایرانی است که به نام­‌های امر اللهی و بهنام هم معروف است. برنج بینام از انواع زودرس بوده و در دسته برنج­‌های گرم قرار می­‌گیرد. جالب است بدانید که برنج بینام از تغییرات ژنتیکی در برنج­‌های ایرانی، به وجود می­‌آید. این نوع برنج از برنج­‌های پرمحصول است و بیشتر در شالیزار­های استان مازندران پرورش می­‌یابد.

با توجه به اینکه برنج بی نام از توان تولیدی بالایی برخوردار است، معمولا برنج‌­کاران شمالی این برنج را درکشت دوم استفاده می­‌کنند. کشت دوم برنج یکی از کارهای ریسک­‌پذیر برای شالیکارن شمالی است. چرا که ممکن است در این دوره با مشکلاتی از جمله سرما و بوران، بارش برف و… روبه رو شوند. از این رو کشاورزان به دلیل مقاوم بودن برنج بینام در برابر سرما، ترجیح می­‌دهند این برنج را برای کشت دوم استفاده نمایند. یکی از ویژگی­‌های دیگر این برنج، رشد سریع آن است به طوری که در صورت کاشت این برنج در اوایل مرداد، اوایل آبان به عمل آمده و قابل برداشت خواهد بود.

  1. برنج امراللهی

یکی از برنج­‌های پرمحصول و زودرس ایرانی برنج امراللهی است. برنج امراللهی که از طعم و عطر خوبی برخوردار می­‌باشد، یکی از برنج‌­های مقاوم در برابر سرما است که حتی در ایام سرد سال به خوبی رشد کرده و بیشترین میزان محصول را به بار می­‌دهد. به همین دلیل اغلب کشاورزان این برنج را در کشت دوم، پس از کشت اول مورد استفاده قرار می­‌دهند.

برنج امراللهی که در شالیزارهای مازندران برداشت می­‌شود دارای ظاهری متورم، گرد و رنگ سفید رنگ و گاهی شیری رنگ می­‌باشد. دانه­‌های برنج امر اللهی قبل از پخت دارای طولی حدود 6.5 میلی­متر است که بعد از پخت حجیم­‌تر و بلندتر خواهد شد. این حجیم شدن و بلند شدن دانه‌­های برنج به نوع کشت آن بستگی دارد. به طور کلی افزایش حجم و طول دانه­‌های برنج امراللهی کشت اول، نسبت به برنج امر اللهی کشت دوم بیشتر خواهد بود.

  1. برنج طارم

برنج طارم از اصیل‌­ترین و محبوب­‌ترین برنج­‌های ایرانی به شمار می­‌رود. همانطور که می‌­دانید این نوع از برنج معمولا در شهرهای شمالی کشور از جمله زنجان، گیلان، و مازندران کاشته می‌­شود.

برنج طارم علاوه بر طعم و عطر و بوی فوق‌­العاده ای که دارد دارای طول بیشتری نسبت به سایر برنج­‌های ایرانی دارد که پس از پخت به شکل چشم گیری کشیده‌­تر خواهد شد. برنج طارم دارای انواع مختلفی از جمله طارم هاشمی، برنج طارم دیلمانی، طارم سنگی و… است که اغلب در مناطق غربی مازندران مانند چالوس، رامسر و نوشهر پرورش می­‌یابد. برنج طارم فریدون کنار هم یکی از بهترین نوع برنج طارم است که در تالاب فریدون کنار کاشته می‌­شود.

از دلایل رشد برنج مرغوب در منطقه طارم می­توان به وجود پرندگان در این منطقه اشاره کرد. چرا که فضله­‌های این پرندگان موجب کاهش میزان استفاده از کود­های شیمایی شده است. همچنین وجود این پرندگان در این منطقه نقش مهمی در از بین رفتن حشرات و آفات کشاورزی داشته است. جهت سفارش و   کلیک کنید.

  1. برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از محبوب‌ترین برنج‌­های ایرانی است که عضو خوش طعم‌­ترین و خوشپخت­‌ترین برنج­‌های شمال ایران به شمار می­‌آید. برنج هاشمی دارای دانه‌­های بلند و قلمی سفید رنگی است که از عطر و طعم فوق­‌العاده­‌ای برخوردار می­‌باشد. اگر این برنج را امتحان کرده باشید حتما شاهد قد کشیدن دانه‌­های آن پس پخت، ری کردن و طعم و بوی بی نظیر آن بوده­‌اید.

این برنج همچنین پس از پخت تا زمان طولانی نرم و خوش طعم خواهد ماند. به طور کل برنج هاشمی به دو دسته برنج هاشمی گرم و برنج هاشمی سرد تقسیم شده و دارای انواع مختلفی از جمله برنج عطری هاشمی، برنج قهوه‌ای هاشمی، برنج دودی هاشمی می­‌باشد. با به قیمت عمده از سامانه بنکداری آنلاین آوان مال لذت یک خرید آسان و به صرفه را تجربه کنید.

  1. برنج فجر

برنج فجر که در شالیزار­های گیلان پرورش می­‌یابد یکی از برنج‌­های پر محصولات ایرانی است که دارای طرفداران زیادی می­‌باشد. کشاورزان با کاشت این برنج سالانه بیشترین میزان کشت را خواهند داشت. برنج فجر از برنج­‌های ایرانی دسته سرد می­‌باشد. در واقع برنج فجر یکی از برنج­‌هایی است که در اثر پژوهش­‌های ژنتیکی و ایجاد تغییرات در برنج­‌های اصیل ایرانی به وجود می­‌آید. این برنج علاوه بر گیلان در استان مازندران هم کاشته می‌­شود.

برنج فجر ایرانی دارای ویژگی­‌های ظاهری از جمله رنگ سفید کدر، دانه­‌های بلند 8 میلی­متری خنجر مانند که از انتها تا سر دانه باریک شده و دارای فرورفتگی می‌­باشد. برنج فجر پس از پخت دارای عطر و طعم خوبی است که طول دانه آن تا 10.3میلی متر خواهد رسید.

برنج فجر که از طرفداران زیادی برخوردار است  جزء برنج‌­های سطح متوسط ایرانی به حساب می­‌آید. این برنج برای پخت غذاهای ایرانی نظیر حلیم، شله زرد، پلوهای دانه بلند و … مناسب خواهد بود. همچنین از برنج فجر به دلیل ری بالا، افزایش حجم و قد دانه­‌ها در رستوران­‌ها و شرکت‌­های مختلف غذایی استفاده کرد.

  1. برنج فریدون کنار

برنج فریدون­کنار به عنوان بهترین برنج ایرانی شناخته شده­‌است که طرفداران زیادی در ایران و همچنین دنیا دارد. برنج فریدون­‌کنار در منطقه مرکزی شمال ایران کاشته می­‌شود. منطقه فریدون­‌کنار شمال ایران، به دلیل ویژگی­‌هایی از جمله وجود آبگیرها، آببندان، حاصلخیزی زمین به دلیل بارش­‌های فراوان و… محل مناسبی برای رشد و پرورش برنج می­‌باشد. علاوه بر این شالیزارهای فریدون­‌کنار از مواد میکرو ارگانیسم هم برخوردار است. یکی از عوامل مرغوبیت برنج­‌های فریدونکنار وجود حشرات زیرخاکی این منطقه است که موجب تهویه خاک و کاهش میزان مصرف کودهای شیمایی و سموم شیمیایی کشاورزی شده­‌است.

  1. برنج دم سیاه

برنج دم سیاه که از خانواده­‌های برنج صدری به حساب می­‌آید و خرید برنج صدری یکی از بهترین گزینه میباشد. یکی از انواع برنج ایرانی است به آن برنج طارم دم سیاه هم می­گویند. در حال حاضر این برنج یکی از برنج­‌های کم­یاب و محبوب ایرانی است که به دلیل سخت بودن مراحل کشت، بازده و محصول کم، کشاورزان کمتری به کشت آن می­‌پردازند. این برنج پرطرفدار ایرانی که معمولا در منطق شمالی ایران از جمله گیلان، رشت، اشرفیه، لاهیجان و سایر مناطق حاصل خیز کشت می‌­شود، نسبت به سایر برنج‌­ها کم­یاب تر بوده و دارای قیمت بالاتری می­‌باشد.

برنج دم سیاه ایرانی، به دلیل طعم و بوی فوق­‌العاده‌­ای که پس از پخت به خود می­‌گیرد و همچنین ماندگاری بالایی که پس از پخت دارد، لقب بهترین برنج ایرانی را به خود گرفته و طرفدارن ویژه خود دارد.

  1. برنج دودی

برنج دودی چیست؟ برنج دودی چگونه تهیه می­‌شود؟ برنج دودی یکی از خوش طعم­‌ترین و خوش عطر­ترین برنج‌­های ایرانی است که دارای طرفداران زیادی بین سایر برنج‌­های ایرانی می باشد. این برنج بر خلاف تصور برخی از افراد، نوع خاصی از برنج نمی­‌باشد و در اثر اعمال تغییراتی در برنج ایرانی به وجود می‌­آید. در واقع برنج دودی همان برنج عطری ایرانی است که طی یک روش قدیمی تبدیل به برنج دودی می­‌شود. برای تهیه برنج ایرانی، با آتش زدن تکه­‌های چوب در یک اتاق  مقدار زیادی دود ایجاد می­‌کنند. سپس این دود را به روش­های مختلفی به سمت کیسه­‌های  برنج ایرانی هدایت می‌­کنند. در نتیجه دانه­‌های برنج طعم و عطر دود را به خود گرفته و تبدیل به برنج دودی می‌­شود.

برنج دودی دارای رنگ تیره و عطر مطلوب­‌تری نسبت به سایر برنج­‌ها دارد.  برای مصرف برنج دودی می­‌توانید این برنج خوش عطر را به صورت خالص طبخ کنید. همچنین می­توانید این برنج را به صورت ترکیبی با سایر برنج‌­های ایرانی بپزید و نوش­جان نمایید. یکی از پر مصرف‌­ترین برنج‌­های شمال ایران، برنج دودی هاشمی است که از طعم و عطر بی نظیری برخوردار می­‌باشد.

  1. برنج چین دوم یا راتون

برنج چین دوم چیست؟ برنج چین دوم چگونه تهیه می­‌شود؟ کشاورزان پس از برداشت کشت اول برنج  ایرانی، زمین را دومرتبه آبیاری کرده و ساقه­‌های شلتوک را می‌­برند. سپس به زمین کشاورزی خود فرصتی دوباره می­‌دهند تا دانه­‌های برنجی که کاشته شده و هنوز رشد نکرده‌­اند محصول بدهند. در این فرایند هیچ کاشتی جدیدی رخ نمی­دهد و فقط دانه­‌های قبل، رشد می­‌کنند، یا ساقه­‌های جدید از ریشه­‌های برنج بیرون آمده و خوشه­‌ها به وجود می‌­آیند.

در واقع مراحل کاشت برنج از مرحله آبیاری به بعد دوباره تکرار می‌­شود. در این فرایند، در صورتی که سم پاشی زمین، آبیاری و کودهی به درستی انجام شود، زمین دوباره بارور خواهد شد و محصولات با کیفیت اما کمتری رشد خواهد کرد. به این برنج که در طی این فرایند حاصل می­‌شود برنج چین دوم یا راتون می­‌گویند. البته برنج چین دوم نام‌­های دیگری هم دارد که عبارتند از دونوج، راتون، جگل و ….

  1. برنج نیم دانه

یکی از پر طرفدارترین برنج­‌های ایرانی برنج نیم­دانه یا به گویش مازندرانی‌­ها برنج دنیم است که قد دانه­‌های آن، یک سوم برنج ایرانی می­‌باشد. برنج نیم­دانه ایرانی، نوع خاصی از برنج نیست بلکه همان برنج ایرانی است که  و به دلایل مختلفی از جمله نارس بودن برنج، حمل و نقل، آفت زدگی ساقه­‌های برنج و… دچار شکستی شده و قد کوتاهی دارند. به همین دلیل است که یکی از ارزان ترین نوع برنج ایرانی است که در بازار موجود می باشد.

این برنج ایرانی به جز قد و ظاهر نامناسب، از طعم و عطر خوبی برخوردار است که برای استفاده در دسرهایی مانند شله‌­زرد، آش، شیربرنج و فرنی مناسب خواهد بود. گاهی اوقات مصرف­‌کنندگان این برنج را به صورت ترکیبی با برنج ایرانی دانه­‌بلند مصرف می­‌کنند. ارزش غذایی برنج نیم­دانه همانند برنج ایرانی اعلا بوده و همچنین به دلیل ریز بودن دانه­‌ها، هضم راحت­‌تری دارد و برای کسانی که مشکل معده دارند بسیار مفید خواهد بود. کیفیت برنج نیم­دانه به کیفیت برنج سالمی که از آن به وجود آمده است دارد. به عنوان مثال برنج طارم هاشمی اعلا برنجی خوش­‌طعم و معطر است و برنج نیم­دانه تهیه شده از آن هم، همان ویژگی‌­های آن را خواهد داشت.

  1. برنج طلایی

برنج طلایی یکی از خاص­‌ترین انواع برنج ایرانی است که از طریق مهندسی ژنتیک با اهداف تغذیه­‌ای مانند تزریق پیش ماده ویتامین A، تولید شده­‌است. همانطور که می­‌دانید کمبود ویتامین A یکی از مهم­ترین معضلات برخی از مناطق آسیایی است. از این رو تزریق این ویتامین لازم در این نوع برنج، نقش مهمی در سلامت جامعه خواهد داشت.

همانطور که از نام این برنج پیداست، برنج طلایی دارای رنگ زرد طلایی بوده و دارای طعم خوبی هم می­‌باشد. این رنگ طلایی از تزریق مواد مختلف از جمله ویتامین A در برنج طلایی حاصل می­‌شود.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی در چیست؟ کدام یک بهتر است؟

برنج هاشمی بهتره یا طارم؟

برنج هاشمی و برنج طارم ایرانی، هر دو از بهترین برنج های ایرانی هستند که از طعم و عطر فوق العاده ای برخوردار می باشند. این دو برنج دارای دانه های قد بلند و کرم رنگ هستند که تقریبا از همه نظر مشابه می باشند. اما تنها تفاوتی که بین برنج هاشمی و برنج طارم وجود دارد این است که دانه های برنج هاشمی کمی پهن تر از دانه های برنج طارم می باشد. به طور کلی برنج هاشمی و طارم، هر دو از نظر کیفیت و مرغوبیت به یک اندازه می باشند و انتخاب آن کاملا سلیقه ای می باشد. به همین دلیل قیمت هر دو نوع برنج در بازار تقریبا یکسان است. مهم ترین تفاوت برنج طارم و برنج هاشمی ایرانی در این است که برنج هاشمی ایرانی پس از پخت چرب تر و نرم تر خواهد بود و در مقابل برنج طارم بعد از پخت کمی خشک و سفت می باشد.

مقایسه برنج کهنه و برنج تازه

برنج کهنه و برنج تازه چه تفاوتی باهم دارند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با برنج کهنه آشنا شویم. جالب است بدانید که برنج تازه زمانی که از زمین برداشت می­‌شود، دارای مقداری آب می­‌باشد که آن را مدتی در انبار نگه داری می­‌کنند تا آب آن تبخیر شده و قابل استفاده گردد. مهم­ترین ترکیبات برنج عبارتند از نشاسته، پروتئین و لیپید­ها که نقش مهمی در کیفیت برنج دارند. برنج کهنه در واقع طی فرایند پیچیده­ای شامل تغییرات فیزیکی و شیمیایی دانه­‌های برنج تولید می­‌شود. برای اینکه برنج به قد مطلوب خود برسد زمان زیادی طول خواهد کشید. حجم برنج کهنه(برنج خشک) پس از پخت افزایش خواهد یافت. به طوری که یک پیمانه برنج خشک بعد از پخت سه برابر خواهد شد. اما این تغییر حجم را در برنج تازه  ایرانی وجود نخواهد داشت. در ضمن وزن دانه­‌های برنج تازه به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد اما برنج کهنه دارای وزن ثابت بوده و کیفیت بهتری خواهد داشت.

برنج سفید ایرانی یا خارجی

به احتمال زیاد تا به اینجای کار متوجه مرغوبیت و درجه یک بودن انواع برنج­‌های ایرانی شده­‌اید. برنج ایرانی به دلیل برخورداری از عطر و طعم فوق العاده و همچنین خوشپخت بودن، خود را در دل سفره­‌های ایرانی جای کرده‌­است. همانطور که می­دانید شرایط اقتصادی این روزاهای کشور به گونه‌­ای است که اکثر مردم ایران برخلاف میل خود از برنج­‌های خارجی مانند هندی و پاکستانی استفاده می­‌کنند. چرا که قیمت انواع برنج سفید خارجی ارزان تر و به صرفه تر از برنج سفید ایرانی می­‌باشد. هرچند که قیمت مواد غذایی پر مصرفی مانند برنج نقش مهمی در زندگی روزمره ایرانیان دارد اما با انتخاب صحیح و درست نوع برنج، می‌توانید هم صرفه جویی کرده و هم برنج با کیفیت ایرانی خرید کنید.

هنگام خرید برنج خارجی حتما دقت داشته باشید که کیسه­‌های برنج دارای بسته­‌بندی استاندارد بوده و از اعتبار بالایی برخودار باشد. چرا که اکثر برنج‌­های خارجی ناآشنایی که صادر می‌­شوند مرغوب نبوده و ممکن است با برنج­‌های بی کیفیت قاطی شده باشند. اگر با توجه به شرایط اقتصادی مجبور هستید که از برنج خارجی استفاده کنید دقت کنید که تنها از برندهایی معروف و معتبر برنج سفید خارجی خرید نمایید.

تفاوت برنج نیم دانه و لاشه

برنج نیم­دانه و لاشه برنجی است که به دلایل مختلفی از قبیل ضعیف بودن دانه­‌های برنج، آفت ساقه­‌های برنج، استفاده از دستگاه شالیکوبی نامناسب و… تولید می‌­شود. زمانی که برنج توسط شالی­کاران برداشت می­‌شود تغییراتی روی آن اعمال می­‌شود.

برای مثال دانه­‌های برنج را با استفاده از دستگاه­‌های مخصوص خشک و سپس سفید می­‌کنند. در نهایت این برنج‌­ها را  الک کرده و دانه­‌های سالم و غیر سالم آن را جدا می­‌کنند. پس از جدا کردن برنج دانله بلند اعلا، برنج­‌های باقی مانده که سرلاشه نام دارند را دو مرتبه الک می­کنند تا دانه­‌های ریزتر جدا شوند.

به این برنج­‌های ریزتر که از الک برنج سرلاشه تولید می­‌شود لاشه می­‌گویند. همچنین به دانه­‌های بسیار ریزتر که از الک کردن لاشه تولید می­‌شود “شه” می‌­گویند. به برنج سالمی که سر آن شکسته باشد سر لاشه می­‌گویند. سر لاشه کمی از برنج دانه بلند سالم ایرانی، کوتاه تر است. برنج لاشه از برنج نیم دانه بلندتر و از سر لاشه کوتاه تر است که مقداری نیم دانه هم در آن موجود است.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی

در نگاه کلی می توان گفت که برنج ایرانی به مراتب با کیفیت تر و خوش خوراک تر و خوش بو تر از برنج خارجی می باشد. اما این کیفیت بهتر بهایی نیز دارد و آن هزینه ی نسبتا زیاد برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی است.

از گذشته ی دور برنج ایرانی به خوش طعم و خوش عطر بودن مشهور است. اما بر خلاف برنج خارجی به عنوان مثال برنج هندی به اندازه آن ها قد نمی کشد. و پختن آن نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد، که اصولا کسانی که تجربه کمتری در آشپزی دارند، ترجیح می دهند که برنج خارجی مخصوصا هندی و پاکستانی بیشتر قد می کشد و خوش قد و بالاتر به نظر می رسد.

ارزش غذایی برنج ایرانی بسیار بیشتر از برنج خارجی می باشد. اما برنج های خارجی اکثراً به صورت قالبی تهیه می شوند. قالبی به این معنی است که برنج های درجه دوم و سوم را خرد می کنند و به صورت آرد در می آورند و دوباره آن را درون قالب های منظم و یک اندازه قرار می دهند. به این دلیل است که برنج خارجی از ظاهر زیباتر به نظر می رسد.

گاها دیده می شود که زمین های برنج در خارج از کشور با آب فاضلاب آبیاری می شوند که باعث می شود برنجی حاوی مواد شیمیایی نظیر آرسنیک و سیانید باشد، که بسیار برای سلامت مضر است.

تفاوت زمان نگهداری برنج ایرانی و خارجی در چیست؟

در مورد تفاوت زمان نگهداری برنج ایرانی و خارجی می توان گفت که برنج خارجی را می توان زمان طولانی تری نسبت به برنج ایرانی نگه داشت. یکی از دلایل این زمان طولانی مواد نگهدارنده برای جلوگیری از شپش زدن که در آن استفاده می شود.

مزایای برنج خارجی

اما با توجه به این شرایط استفاده از این مواد و همچنین قیمت پایین برنج خارجی، استقبال از آن بیشتر می‌باشد. یکی دیگر از تفاوت های ، نوع پخت آن ها است.

پختن برنج خارجی به مراتب ساده تر از برنج ایرانی می باشد و می توان آن را در هر اندازه و مقداری بدون اینکه برنج شفته شود، پخت. اما پختن برنج ایرانی نیاز به مهارت و تجربه بسیار زیادتری نسبت به برنج خارجی نیاز دارد. در ضمن برنج ایرانی با توجه به طعم و عطر بهتری که دارد، توصیه می شود که به صورت کته‌ای پخته شود.

برنج خارجی با توجه به افزایش قدی که دارد بهتر می باشد به صورت آبکش پخته شود.در مورد تفاوت زمان نگهداری برنج ایرانی و خارجی می توان گفت که برنج خارجی را می توان زمان طولانی تری نسبت به برنج ایرانی نگه داشت. یکی از دلایل این زمان طولانی مواد نگهدارنده برای جلوگیری از شپش زدن که در آن استفاده می شود.

با توجه به این شرایط استفاده از این مواد و همچنین قیمت پایین برنج خارجی، استقبال از آن بیشتر می باشد. یکی دیگر از تفاوت های برنج ایرانی و برنج خارجی، نوع پخت آن ها است. پختن برنج خارجی به مراتب ساده تر از برنج ایرانی می باشد و می توان آن را در هر اندازه و مقداری بدون اینکه برنج شفته شود، پخت.

پختن برنج ایرانی نیاز به مهارت و تجربه بسیار زیادتری نسبت به برنج خارجی نیاز دارد. در ضمن برنج ایرانی با توجه به طعم و عطر بهتری که دارد، توصیه می شود که به صورت کته‌ای پخته شود. اما برنج خارجی با توجه به افزایش قدی که دارد بهتر می باشد به صورت آبکش پخته شود.

یکی از معضل‌های تهیه برنج

معضل امروز بازار برنج‌های ایرانی، مخلوط کردن برنج‌های پرمحصول ارزان‌تر با برنج‌های کم‌محصول و گران‌تر مثل هاشمی و برنج طارم محلی برای کسب سود بیشتر است. تشخیص قاطی داشتن برنج کار دشواری برای خریداران است و خود کشاورزان نیز معمولا از طریق دیدن دانه‌های برنج، یک‌دست بودنش را تشخیص می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا