عمومی

تغییرات رفتاری و ۱۳ هشدار جدی مرتبط با آن

تغییرات رفتاری و ۱۳ هشدار جدی مرتبط با آن

وقتی به بیماری جدی و شرایط درمانی فکر می کنیم ، غالباً تصور می کنیم که اولین و بارزترین علائم از نظر جسمی هستند. در حالی که نباید تغییرات فیزیکی در بدن ما را نادیده گرفت ، اما تغییرات ذهنی را باید به همان اندازه جدی گرفت.

به گزارش دنیای 77 ، عصر ایران وی به نقل از بهترین زندگی نوشت: “در حالی که نادیده گرفتن علائمی مانند وحشت یا دلخوری در پاسخ به یک روز بد یا بحث با یک دوست آسان است ، اما نوسانات و تغییرات خلقی می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.” “این موارد شامل دیابت ، پارکینسون ، بیماری قلبی و البته کووید -19 است. در واقع ، مطالعه منتشر شده در ژوئیه سال 2020 در مجله Brain، Behavior and Immunity نشان داد که افراد مبتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قلب بیشتر دچار روان پریشی ، افسردگی و تغییرات خلقی می شوند. خطر ممکن است بیشتر در معرض خطر باشد.

احساس ناامیدی: بیماری قلبی

احساس مرگ و مرگ قریب الوقوع ممکن است نشانه هایی از حمله قلبی باشد. این علامت به دلیل کمبود اکسیژن به مغز ایجاد می شود و به ویژه زنان باید مراقب باشند زیرا محققان دانشگاه دوک در مطالعه ای دریافتند که زنان در صورت ابتلا به بیماری قلبی در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. ، به احتمال زیاد مرگ و ویرانی قریب الوقوع را تجربه می کنند.

افسردگی: بیماری پارکینسون

از بین رفتن دوپامین ، که باعث تغییر خلق و خو در بیماران پارکینسون می شود ، نیز می تواند دلیل ناامیدی باشد. علاوه بر این ، بنیاد پارکینسون آمریکا اشاره کرد که افسردگی می تواند در هر مرحله قبل از تشخیص بیماری پارکینسون رخ دهد. بسیاری از افراد این علامت را سالها قبل از بروز مشکلات مربوط به حرکت تجربه می کنند.

نوسانات خلقی: بیماری پارکینسون

نوسانات خلقی یکی دیگر از علائم رایج بیماری پارکینسون است. طبق راهنمای نوسانات خلقی ارائه شده توسط بنیاد پارکینسون آمریکا ، این به دلیل ارتباط این بیماری با کمبود دوپامین ، انتقال دهنده عصبی مسئول احساس خوب در انسان است. هنگامی که سلولهای تولید کننده دوپامین در مغز می میرند ، این وضعیت بر تحرک و روحیه بیمار تأثیر می گذارد. در مورد بیماری پارکینسون ، تغییرات خلقی واکنشی به علائم و تشخیص نیست.

اضطراب: یائسگی

وقتی زنان میانسال مضطرب می شوند ، ممکن است علائم یائسگی را داشته باشند ، حتی اگر هنوز به طور منظم دچار انزال استروس شوند. زنان اغلب قبل از تغییر چرخه قاعدگی می توانند تغییراتی در خلق و خوی خود ایجاد کنند.این اضطراب ناشی از تغییر در سطح هورمونی در دوران یائسگی و یائسگی به ویژه استروژن و پروژسترون است.

مضرات: بیماری ریه

در بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریه خطر سردرگمی و گیجی بیشتر است. به عنوان مثال ، بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی در صورت ابتلا به ذات الریه یا عفونت ، سطح اکسیژن خون آنها به طور چشمگیری کاهش می یابد. این دلیل شناخته شده ای برای تجربه گیجی است.

بی تفاوتی: بیماری آلزایمر

افسردگی یا از دست دادن انگیزه یکی از رایج ترین تغییرات رفتاری در بیماری آلزایمر است ، اما کمتر قابل توجه است. این تغییر خلق و خوی همراه با تغییرات شناختی است که بیماران آلزایمر به دلیل مشکلات عصبی تجربه می کنند.

بی ثباتی: بیماری هانتینگتون

طبق مطالعه ای که در سال 2012 در مجله تحقیقات روانپزشکی منتشر شد ، یکی از رایج ترین علائم بیماری هانتینگتون بی ثباتی است. این بیماری باعث تخریب و مرگ سلولها در برخی از قسمتهای مغز می شود. به طور خاص ، آسیب به قسمت سفید مغز می تواند توانایی فرد در کنترل احساسات را تحت تأثیر قرار دهد ، بنابراین بی ثباتی و اضطراب حسی در میان بیماران مبتلا به بیماری هانتینگتون رایج است.

بی ثباتی: دیابت

بی ثباتی نیز از علائم دیابت است. علت آن تغییر سطح قند خون در نتیجه دیابت است. تمرکز بر علائم ظریف مانند بی ثباتی می تواند با جلوگیری از عوارض جدی به تشخیص و درمان دیابت کمک کند.

شادی یا غم بیش از حد: اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی با تغییرات شدید خلقی مشخص می شود. اکثر بیماران مبتلا به این بیماری در ترانسمیترهای عصبی که دچار تغییرات خلقی می شوند عدم تعادل دارند.

حاد: کم کاری تیروئید

اگر تازه متوجه شدید که بیشتر از قبل تحریک و آزار هستید ، ممکن است نشانه کم کاری تیروئید باشد. طبق بنیاد تیروئید انگلیس ، تغییرات سریع در سطح هورمون تیروئید می تواند باعث تحریک پذیری و بی حوصلگی شود.

تغییرات هورمونی ممکن است دلیلی برای نگرانی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نباشد. علائم دیگر کم کاری تیروئید شامل افزایش ناخواسته وزن ، مشکلات خواب ، کم پشتی مو و تعریق زیاد است. همه این علائم احتمالاً افراد خوشحال را بدخلق ، مضطرب و ناامید می کند.

عصبی بودن: پرکاری تیروئید

هورمونهای تیروئید مانند تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) سیستم عصبی را تحریک می کنند. بنابراین ، هنگام ابتلا به پرکاری تیروئید ، سیستم عصبی تحت فشار زیادی قرار می گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دچار وحشت ، وحشت و اضطراب می شوند و گاهی اوقات با مشاهده مشکلات تمرکز و تپش قلب ، به نظر می رسد که سیستم مبارزه یا فرار در این افراد همیشه فعال است.

اگرچه اضطراب ، استرس و مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به علائمی شود که مربوط به تیروئید نباشد ، اما بهتر است با دقت مطالعه کنید. آزمایش خون برای بیماری تیروئید بسیار حساس و دقیق است و می تواند برای تشخیص پرکاری تیروئید استفاده شود.

خوشبختی: مولتیپل اسکلروزیس

طبق انجمن ملی ام اس ، تغییرات خلقی علائم مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری التهابی روده است. اگرچه غم ، ترس ، اضطراب و افسردگی شایعترین علائم حساس بیماری هستند ، اما اتفاقات شادی نیز می تواند رخ دهد.

این تظاهرات شادی و خوشحالی شگفت انگیز در نتیجه اختلال شناختی ناشی از بیماری رخ می دهد. بیمارانی که خوشحال هستند غیر واقعی خوشحال هستند و به نظر می رسد از مشکلات بی اطلاع هستند.

آویز حالت: مشکلات گوارشی

اختلالات دستگاه گوارش که بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی ضروری تأثیر می گذارد – مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده – می تواند باعث ایجاد خلق و خو و حتی افسردگی شود. این به این دلیل است که مغز و روده بزرگ بسیار با هم ارتباط دارند. هنگامی که اختلالات گوارشی دستگاه گوارش را تحریک می کند ، این شرایط سیگنال هایی را به سیستم عصبی مرکزی ارسال می کند که می تواند منجر به تغییرات خلقی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا