اقتصادی

تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

روند تشکیل شورای قانونگذاری بانک مرکزی و بحث و تحقیق درباره ترکیب این شورا، تصمیم حذف ارز ترجیحی و وضعیت فعلی اقتصاد کشور به جلسه علنی مجلس آمد. و به حاشیه رانده شد.

به گزارش دنیای 77، اعضای شورای اسلامی در دومین جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی ماده 18 قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران که به روند تشکیل شورای فقه اشاره شده است، بررسی کردند. .

روح الله ایزدخواه در جریان بررسی ماده 18 این طرح با طرح پیشنهادی گفت: مشکل عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونت های نظارتی، نظارتی و حقوقی در این شورا وجود دارد. رئیس کل بانک مرکزی نباید در این شورا حق رأی داشته باشد زیرا رئیس مجلس در شورای نگهبان عضویت ندارد. حضور رئیس باید بدون حق رأی باشد زیرا فقها باید در این شورا اظهار نظر کنند. همانطور که در انتخابات گفتیم 96 درصد مردم سرمایه را در اختیار بانک ها می گذارند اما 4 درصد سود دارند، در بررسی این گونه طرح ها باید به این موضوع توجه کنیم. امروز ده ها متخصص اسلامی در قم هستند که در سطح دکترا در موسسات تحقیقاتی فعال هستند و چه زمانی به آنها جایگاه می دهیم؟ مرحوم هاشمی هم همین طور کشور را اداره می کرد، به علما می گفت اخلاق بیاموزید ما به جای همه شما اقتصاد را اداره می کنیم. پس وضعیت امروز کشور! بانک‌ها از کل اقتصاد، تولید، کشاورزی و تجارت ما بهره‌برداری کرده‌اند و در شرایط رکود و رشد منفی می‌خواهند شعبه‌های جدید خود را تأسیس کنند، بنابراین ما نباید با حذف آن موافق باشیم. ارز ترجیحی در فرسودگی. انجام دادیم و حالا پشیمانیم.

وی در ادامه گفت: در اقدامات انجام شده برای این شورا در طرح مذکور، نه تنها رئیس بانک مرکزی را پاسخگو خواهیم کرد، بلکه اختیارات آن را نیز افزایش خواهیم داد. باید توجه داشته باشیم که مجلس حق سوال یا استیضاح رئیس کل بانک مرکزی را ندارد، بنابراین باید عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی از شورای قضایی حذف شود.

سیدگانی نظری در پاسخ به صحبت های وی گفت: این مرحله امانت ماست. توهین به کوچولوهای این دنیا از پشت این صحنه درست نیست. چون این افراد نمی توانند از خود دفاع کنند. خدمات آنها قابل تردید نیست. این حرکت مجلس را ضعیف می کند. همین آقایان بودند که در مجلس بر سر ماشین دانا شکاف ایجاد کردند. انتظار می رود رئیس جلسه در کنترل جلسه هوشیار باشد. آنها نمی توانند منطقی صحبت کنند، آنها نظرات خود را بر اساس احساسات خود بیان می کنند.

علی نیکجد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در این جلسه گفت: یکی از دوستان عزیز گفت مجلس خسته است اما من اعلام می کنم که نمایندگان رسیدگی می کنند و دشمن خسته است.

روح الله ایزدخواه در سخنانی خطاب به سید غنی نظری افزود: دوستانم به من توصیه کردند که در قالب تذکر ماده ۷۵ به آقای غنی نظری پاسخ دهم. اما من این کار را نمی‌کنم زیرا وضعیت فعلی خودش گویای این موضوع است. شما هم بیایید با این گفتمان کار کنید تا وضعیت موجود را تغییر دهید. ما چیزی از شما ندیدیم اگر مخالف اشراف هستید، بگویید. اگر می خواهید سیستم بانکی را اصلاح کنید، لطفا به من اطلاع دهید. ما را با چماق نزن. او یک نماینده مستقل است و اینجا محل اظهار نظر است. ما بدون تعارف با مردم صحبت می کنیم و مردم خودشان تصمیم می گیرند.

در ادامه جلسه سید غنی نظری در یادداشتی با استناد به اصل 75 قانون اساسی گفت: نمایندگان خسته نیستند زیرا وقت خود را برای ملت و جمهوری اسلامی می گذرانند. بعضی از دوستان می گویند مجلس در خواب رای به حذف ارز ترجیحی داد و مال خودشان بود نه مجلس. رفتار نمایندگان مجلس نباید زیر سوال رود. اقدام مجلس برای بررسی فولاد مبارکه گامی در مبارزه با فساد بود. من هم با وضع موجود مخالفم. من هم با وضعیت فعلی بانک ها موافق نیستم. بانک ها عامل اصلی گرانی و تورم هستند. بر کسی پوشیده نیست که بانک ها باید پاسخگو باشند. من با شرایط فعلی موافق نیستم و از عملکرد فعلی بانک ها دفاع نمی کنم. این قانون به عنوان یک قانون مترقی می تواند مشکلات و مشکلات بانک ها را حل کند. ما هم مخالف شرایط فعلی هستیم و وارد بحث دوست عزیز نمی شوم.

علی نیکجد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، مجددا تصریح کرد: مجلس گاهی اوقات در سه شیفت کار می کند. وی از صبح امروز در حال بررسی طرح بانکی است و در صورت لزوم تا نهایی شدن قانون در سه شیفت کار خواهد کرد. هیچ کس خسته نمی شود. از دوستان هم می خواهم در صحبت هایشان منصف باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا