اقتصادی

تاریخچه ی آتشبازی و لوازم آتش بازی

آتشبازی یک تفریح نمایشی است که در اغلب جشن ها و مراسمات شاد در سرتاسر دنیا انجام می‌شود.
آتش‌بازی یا پیروتکنیک لحظات هیجان انگیز و خاطره سازی را برای افراد رقم میزند و برای ثبت این لحظات شیرین باید از دوربین به همراه پایه دوربین ثابت استفاده کنید تا بتوانید تصویر را با کمترین لرزش اضافه ثبت کنید.
در لغتنامه فارسی نام دیگر آتش بازی نورافشانی یا نورافشان کردن است در برخی کشورها مسابقات و فستیوال‌های آتش بازی برگزار می‌شود و طراحان و سازندگان این حیطه در تلاش هستند با طرح های ابتکاری و ترکیب های رنگی جذاب و جلوه های ویژه خاص و شگفت انگیز انفجارهای نورانی زیبایی را ایجاد کنند.

لوازم آتش بازی

در ساختن لوازم آتش بازی مواد منفجره ساده‌ای مثل(باروت سیاه و سرب و …) استفاده می شود آتش بازی در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد و افراد در سنین مختلف کودکی و جوانی و بزرگسالی و سالمندی به این تفریح پر از نور و رنگ علاقه نشان می دهند.
کشور چین در تولید انواع وسایل آتش بازی و استفاده از این تفریحی هیجان انگیز سابقه بسیار قدیمی دارد و سابقه ای در حدود پیش از میلاد مسیح.اجرای آتش بازی و نورافشانی یکی از رسوم کهن چینی هاست.
با اختراع باروت شیوه و هنر آتش بازی پیشرفت بسزایی کرد.
در کشور ما ایران نیز آتش بازی طرفداران بسیاری دارد و مردم در مراسمات ملی و مذهبی انواع آتش بازی را اجرا می‌کند یکی از این تاریخ های موردعلاقه ی موجود در تقویم ما ایرانی ها که در آن روز مردم از انواع ابزار آتش بازی استفاده می کنند چهارشنبه سوری است.
شهرداری ها و دیگر سازمان‌های حکومتی نیز در دهه فجر و ۲۲ بهمن و اعیاد و جشنهای رسمی و مذهبی آتش بازی به راه می‌اندازند و بساط تفریح و شادی مردم را تکمیل می‌کنند.
با گذشت زمان ساخت و تولید ابزار آتش بازی پیشرفت چشمگیری داشته است. امروز با استفاده از آلومینیوم و گرد منیزیم و دیگر فلزات نورهای رنگی حیرت‌انگیزی در آتش بازی استفاده می شود.امروز دود های رنگی در کنار آتش بازی در مراسمات خصوصی مانند جشن عروسی و تولد و … کاربرد بسیاری دارد. آتش‌بازی امروزه به تجارت از این تبدیل شده که روزانه در حال پیشرفت است.
در مراسم های مانند جشن ازدواج با نورافشانی هیجان و شادی در مجلس دو چندان می‌شود و در شهرهای مذهبی در جشن تولد ائمه نورافشانی اجرا می‌شود مانند شب تولد حضرت رضا علیه السلام در مشهد مقدس و سایر مناسبت های مذهبی مانند مبعث پیامبر اکرم صلی الله و غیره کشورهای دیگر نیز از این قاعده مستثنا نیستند و آتش بازی های معروفی مانند آتش بازی برج خلیفه در شهر زیبای دبی هر ساله اجرا می‌شود و مردم بسیاری از سرتاسر دنیا برای دیدنی آتش بازی ها حضور می یابد.
به طور کلی وسایل و ابزار آتش بازی متنوعی در تمام کشور ها به صورت مجاز تولید و توزیع می شود که موجب شادی و تفریح و سرگرمی مردم در مناسبات مختلف می گردد لازم به ذکر است که باید از این ابزار آلات آتش بازی به درستی استفاده کنیم و از رفتارهای پرخطر بپرهیزیم.
در صنعت آتش بازی دو نوع اصلی آتش‌بازی زمینی و آتش بازی هوایی وجود دارد در جشن هایی که در مکانهای مسقف و فضای بسته مثل کافه و رستوران ها،منازل مسکونی و… برگزار می شود می بایست لیست از وسایل آتش بازی زمینی مثل فشفشه برای روی کیک تولد یا آبشارهای کوچک که حرارت بسیار کمی دارند و خطری ندارند ولی در عین حال زیبایی کاملی دارند استفاده کنید.
در مکان های باز مثل باغ باغ و حیاط های بزرگ که فضا بزرگ است و محدودیت سقف وجود ندارد جای مانور بیشتری وجود دارد چون سقفی در کار نیست می‌توان از وسایل نورافشانی هوایی استفاده کرد البته باید توجه داشته باشید که با دقت و رعایت ایمنی بیشتری نسبت به وسایل آتش بازی زمینی از ابزار آتش بازی هوایی استفاده کنید،مانند انواع کهکشانهای آتش‌بازی و منور و چلچله و انواع شوت نورافشانی که بسیار هم جذاب و زیبا هستند.
و در آخر به این نکته توجه داشته باشید که وسایل آتش بازی را باید حتماً از فروشگاه های معتبر و مخصوص این حیطه خریداری کنید تا از کیفیت محصولات و ایمن بودن آنها مطمئن باشید و در صورت لزوم از فروشندگان محصولات آتش بازی مشاوره لازم را بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا