سلامت

تاثیر ویتامین k بر سلامت قلب

تاثیر ویتامین k بر سلامت قلب

گزارش ها و نقل قول های شفاف از STDیک مطالعه اخیر توسط محققان استرالیایی نشان داد افرادی که از رژیم غذایی غنی از ویتامین پیروی می کنند 34 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز هستند.

در این مطالعه، محققان داده های بیش از 50000 نفر را که در یک مطالعه 23 ساله درباره رژیم غذایی دانمارکی، سرطان و سلامت شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

آنها می خواستند دریابند که آیا افرادی که ویتامین K بیشتری مصرف می کنند در واقع خطر کمتری برای بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز دارند یا خیر.

غذاهایی که ما می خوریم حاوی دو نوع ویتامین K هستند: ویتامین K1 که عمدتا در سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی یافت می شود، در حالی که ویتامین K2 در غذاهای تخمیر شده مانند گوشت، تخم مرغ و پنیر یافت می شود.

مطالعات نشان داده است افرادی که بیشترین ویتامین K1 را دریافت کرده اند، 21 درصد کمتر به دلیل بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز در بیمارستان بستری می شوند. خطر بستری شدن در بیمارستان برای ویتامین K2 14 درصد کمتر بود.

مصرف ویتامین K خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین، به ویژه بیماری شریان های محیطی را کاهش می دهد. بیماری شریان محیطی به معنای تنگ شدن شریان های محیطی است. این بیماری به شریان های مرکزی مانند قلب یا شریان های مغزی آسیب نمی رساند.

دکتر نیکولا بوندونو، محقق دانشگاه آدیس آبابا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف بالای ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی در افراد دارد.

به گفته محققان، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این فرآیند مورد نیاز است، اما ما معتقدیم که ویتامین K با جلوگیری از تجمع کلسیم در شریان های اصلی بدن که منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می شود، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ایفا می کند. .

دکمه بازگشت به بالا