عمومی

بیمارستان نوسازی که در زلزله تهران تخریب می‌شود!

ما سالهاست در مورد زلزله وحشتناک تهران صحبت می کنیم و همه ما سالها نگران آن بودیم ، و اکنون هر زمان که از کنار میدان توحید عبور می کنم ، باید بد و اشتباه بگویم ، بله ، بد و گمراه. به سمت ساختمان بیمارستان مجتمع امام خمینی (ره)
تصویری از این بیمارستان منحصر به فرد که طراح و کارفرمای آن و شهرداری این منطقه آن را پدیده ای نداشتند ، بی شک بالاترین مدال کشور را برای این رویداد و خلاقیت بزرگ کسب می کند.

بیمارستانی که در زلزله تهران تخریب می شود!

بیمارستانی که در زلزله تهران تخریب می شود!

چند سال پیش ، هنگامی که سالن ها و ایستگاه های مترو در زیر و در کنار یک ساختمان ساخته می شد ، مدیر بیمارستان از من دعوت کرد تا به بخش عفونی و ساختمان مجتمع مراجعه کنم ، که به دلیل ترک های جدی و عمیق به دلیل محرک ساخت تخلیه شد. مترو
در همان زمان ، من گفتم که بهترین کار حذف است ، و در عین حال ، از مدیر فنی مجتمع ، که اجازه ساخت این ساختمانهای مختلف را داده است ، با این ساختار رد شده رو به شیشه ، پرسیدم ، مترو جانبی و بزرگراه اصلی در شهر.

نمی دانم داستان چیست؟ چرا این موارد یکی پس از دیگری در کشور اتفاق می افتد؟ آیا مسئولیت پذیری در کشور ما اصلا معنی ندارد؟

اول ، نیازی به ساخت ایستگاه مترو در پایین و کنار ساختمان بخش بیماریهای واگیر نبود. هپاتیت) و هزینه های اضافی برای تعمیرات بیمارستان متحمل نشوید! من از این تصمیم مترو و بیمارستان شگفت زده شده ام!

دوم ، هیچ مشاور نادان ، هیچ کارفرما و هیچ مرجع قانونی اجازه ساخت چنین ساختمانی در شهر تهران ، در کنار بزرگراه اصلی کشور را نداده است. خود بیمارستان در زمان زلزله نیاز به درمان دارد ، بنابراین چگونه می توان آن را برای دوره بعد از زلزله محاسبه کرد. اگر در ورودی بزرگراه پارک وی واژگون شود و جاده را ببندد چه اتفاقی می افتد؟ آیا معماری این ساختمان با هر یک از ساختمانهای داخل مجموعه بازمانده از جنگ جهانی دوم سازگار است یا با محیط و ساختمان میدان توحید؟

من سالهاست که خود به خود بیمارستان را برای زلزله ارزیابی می کنم ، به یاد دارم وقتی به بیمارستان امام خمینی (ره) رسیدم و نقشه را در یک اتاق فرسوده پیدا کردم (باید اسکن شود و در جای مناسب ذخیره شود!) از آنچه دیدم و از آنجا قابل مشاهده بود نقشه ، من به همکارانم گفتم. استفاده خوب با مواد اولیه. این ساختمانها ایمن هستند. حداقل اینجا احساس راحتی می کنم. اکنون ، چند سال پس از جنگ جهانی دوم ، ما در حال ساختن ساختمانی هستیم که از هر نظر اشتباه و ضعیف است! چرا؟ من نمی دانم ذهنیت در طراحی قالب چگونه بود؟ نمای شیشه ای ، هندسه بادگیر و ساختارهای پیچشی در زلزله و ده ها مشکل دیگر ، شاید صدها!

من می دانم که اگر این یادداشت به دست مقامات و مشاوران این ساختمان برسد ، هزاران بحث درباره قوانین به کار گرفته شده در امنیت این بیمارستان وجود دارد که در اروپا ، آمریکا ، بیمارستان مریخ و غیره اعمال نشده است! آنها خواهند گفت ، اما در اینجا من می گویم که این کاملا اشتباه است و من حاضر هستم آن را در یک بحث عمومی یا تلویزیونی با حضور طراحان ساختمان مطرح کنم.

فراموش نکنید که این بیمارستان با پول بیماران درمانده و فقرا ساخته شده است ، بنابراین قابل بخشش نیست! من توصیه می کنم که همه افراد از ابتدا تا انتها ، از کارفرمایان ، مشاوران ، پیمانکاران و غیره ، با بر عهده گرفتن مسئولیت مادام العمر در قبال هر فردی ، ضمانت و امضا کنند.

این را هم بگویم که متأسفانه بیمارستانهای زیادی در کشور به همین دلیل در حال ساخت است …! بیمارستان تخریب شده در اثر زلزله کرمانشاه در سر پل جهاب ، که به شدت توسط وزارت بهداشت اداره می شد و برای آشنایی با نحوه ساخت و طراحی آن گرد هم می آمد ، نمونه بارز این امر است.
اصلا کسی هست؟ کسی اصلاً این را می شنود؟ نیازی به دشمنان خارجی نیست! به این بیمارستان و بقیه آنها فکر کنید!

* استاد نمونه مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران

دکمه بازگشت به بالا