به پشت سر نگاه کنید، اخبار جعلی در تعقیب شما هستند
فقط ایجاد اخبار جعلی و دریافت کلیک از بینندگان و کسب درآمد از تعداد بازدیدهای سایت به داستان جعلی پایان نمی دهد. اخبار جعلی، بهویژه آنهایی که برای نفوذ سیاسی منتشر میشوند، باید بتوانند به مخاطبان دسترسی پیدا کنند، و این دسترسی از طریق یک فرآیند پیچیده شامل رباتها، افراد عادی و ترولها انجام میشود.
دنیای 77-فاطمه کریمخان: اینکه چگونه رباتها، چیزهای ارتش سایبری و ترولها شما را پیدا میکنند و با انتشار اخبار جعلی یا محتوای دیگر بر رفتار شما تأثیر میگذارند، موضوع بخش گزارش اخبار جعلی ما است. درست است که در بسیاری از کشورها همچنان «رسانه های اصلی» منبع اصلی و اصلی انتشار اخبار جعلی هستند، اما باید گفت همچنان «شبکه اجتماعی» مهم ترین بستر انتشار اخبار جعلی است. قبلاً ذکر شد که سایتهایی که بازدید میکنید با استفاده از کوکیها اطلاعاتی درباره شما جمعآوری میکنند که از آنها برای هدف قرار دادن اخبار جعلی استفاده میکنند. از طریق ربات ها، انسان ها، انتشار مویرگی اطلاعات و ترول ها.
انتشار ربات ها و اخبار جعلی
ربات چیست؟
علاوه بر میلیاردها نفری که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، میلیون ها ربات وجود دارد. ربات ها به انتشار اخبار جعلی کمک می کنند و محبوبیت ظاهری اخبار جعلی یا به اصطلاح محبوبیت اخبار جعلی را در شبکه های اجتماعی افزایش می دهند.
طبق برآوردی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۲۳ میلیون ربات در توییتر وجود دارد که حدود ۸.۵ درصد از کل حسابها را تشکیل میدهد، در فیسبوک این تعداد به ۱۴۰ میلیون ربات در فیسبوک میرسد که تا ۵.۵ درصد از حسابهای اینستاگرام را شامل میشود. 27 میلیون ربات زنده هستند که 8.2 درصد از حساب ها را تشکیل می دهد.
ربات ها موجودات فیزیکی نیستند. آنها توسط افرادی با مهارت های برنامه نویسی کامپیوتری ایجاد می شوند و رفتار انسان را در یک شبکه اجتماعی تقلید می کنند، با سایر کاربران تعامل می کنند و اطلاعات و پیام ها را به اشتراک می گذارند، اما به دلیل الگوریتم هایی که روی آنها کار می کنند، می توانند از انواع پاسخ ها یاد بگیرند که چگونه به برخی موارد پاسخ دهند. چیزها. وضعیت برای پاسخ می توان گفت که نوعی هوش مصنوعی یا هوش مصنوعی هستند.
هوش مصنوعی به ربات ها امکان تقلید از رفتار کاربران اینترنت را می دهد که به انتشار اخبار جعلی کمک می کند. برای مثال، در توییتر، رباتها میتوانند تعاملات اجتماعی را تقلید کنند که آنها را شبیه افراد عادی میکند. آنها به دنبال کاربران با نفوذ توییتر هستند، یعنی کسانی که دنبال کنندگان زیادی دارند، آنها را تشویق می کنند تا با هم ارتباط برقرار کنند و در نتیجه توجه و اعتماد آنها و سایر کاربران توییتر را که مکالمه را مشاهده می کنند، جلب می کنند. آنها چندین پاسخ پیش فرض دارند که به توییت های محبوب ارسال می کنند و در نتیجه نفوذ خود را در شبکه افزایش می دهند.
چگونه ربات ها به انتشار اخبار جعلی کمک می کنند؟
رباتها منبع اصلی و منبع ثانویه بسیاری از اخبار جعلی هستند، یعنی میتوانند برای اولین بار اطلاعات جعلی را به شبکههای اجتماعی بیاورند و اطلاعات جعلی را که قبلاً به شبکههای اجتماعی آوردهاند را در قالب کامنت بازنشر دهند. در زیر توییت ها یا پست های دیگران منتشر کنید و در نتیجه سطح ارتباط کاربران با حساب های خود را افزایش دهید.
البته نباید فکر کنید که ارتش ربات ها مدل هوش مصنوعی هستند، آنها هنوز در مدل سازی رفتار کاربران واقعی آنقدر قوی نیستند و گاهی اوقات می توانند گاف های قابل توجهی بزنند و مطالبی را منتشر کنند که ربطی به این موضوع ندارد. موضوع. بحث
برخلاف این رباتها، کاربران معمولی هنوز مغز خود را از دست ندادهاند، اما نقطه ضعف آنها این است که احساساتی هستند و در نتیجه شاخه مهمی از انتشار اخبار جعلی هستند. ادمین های شبکه های اجتماعی در یک نبرد دائمی با ربات ها هستند، هر سال توییتر هزاران حساب کاربری را که به عنوان ربات شناسایی می کند حذف می کند، اما به نظر می رسد ربات ها همیشه یک قدم جلوتر هستند.
مردم عادی به ابزار ربات ها تبدیل می شوند
درست است که یکی از دلایلی که ربات های شبکه های اجتماعی نوشته می شوند، انتشار و بازنشر اخبار جعلی است، اما باز هم بخش قابل توجهی از انتشار این اخبار توسط شما مخاطبان باهوش و بی خبر انجام می شود.
داستان به همین سادگی است که وقتی به یک پست در یک شبکه اجتماعی واکنش نشان میدهید، دوستان و آشنایان شما آن محتوا را میبینند زیرا شما به آن پست واکنش نشان دادهاید، اگر واکنش شما در یک پست لایک و بازنشر شود، وضعیت بدتر است. این امکان پذیر است زیرا شبکه ای که شما را بر اساس اعتمادی که به شما دارد می شناسد، به محتوایی که دوست دارید یا بازنشر می دهید نیز اعتماد می کند!
در حالی که این الگو هم برای اخبار جعلی و هم برای اخبار واقعی صدق می کند، تحقیقات نشان می دهد که افراد به دلایل مختلف احتمال بیشتری دارد اخبار جعلی را به اشتراک بگذارند تا اخبار واقعی. یک دلیل این است که عموم مردم به ابزارهایی مجهز نیستند که به آنها کمک کند اخبار جعلی را شناسایی کنند، اما آنها این را در مورد خودشان باور ندارند. اما زمانی که این خبر برای اولین بار منتشر شد، بسیاری از مردم آن را باور کردند، حتی افراد منطقی که در رشته فیزیک تحصیل می کردند، مشغول توجیه آن بودند و نشان می داد که متقاعد کردن خود و دیگران به این راحتی نیست که تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی دشوار است. نکته دیگر این است که مردم دوست دارند به هم چیزهای عجیب و غریب بگویند و از یک نقطه چیزهایی که نوشته می شود باید عجیب و غریب تر شود تا جلب توجه شود، داستان های روزنامه فروشی اواخر قرن 19 و غیره را به یاد بیاورید. داستان دزد کلیک.
انگیزه دیگری که افراد را به اشتراک گذاری اخبار سوق می دهد، تحریک عاطفی است، سوال اینجاست که چرا اخبار بد بیشتر از اخبار خوب منتشر می شود؟ این یکی از سوالات کلاسیک در روزنامه نگاری است و پاسخ آن روشن است، زیرا وقتی همه چیز خوب است، جای نگرانی نیست، اما اخباری که احساسات شما را درگیر می کند و شاید اشک شما را در می آورد، شانس بیشتری برای جلب توجه شما دارد. در وهله اول. آهسته و در ذهن خود باشید و ثانیا به شما انگیزه می دهد تا با دیگران به اشتراک بگذارید.
اخبار جعلی با این ویژگی تنها به سیاست محدود نمی شود، بلکه شامل اخبار فناوری، داستان های غیر واقعی درباره شهرها، اخبار شبه علمی که عنوان و قالب اخبار علمی را دارد، موضوعاتی است که توجه جدی مردم را به خود جلب می کند.
هدف گذاری میکرو و انتشار اخبار جعلی
اخبار جعلی چگونه مخاطبان خود را پیدا می کنند؟
همانطور که قبلا دیدیم سایت ها توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند و با سرقت واقعی اطلاعات آنها را به ورود به سایت ترغیب می کنند و با جمع آوری این اطلاعات بازدیدکنندگان بالقوه خود را شناسایی می کنند. تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به رفتار کاربران شبکه های مجازی یکی دیگر از راه های شناسایی بینندگان احتمالی اخبار جعلی است. برای درک بهتر این فرآیند، باید بدانید کوکی ها چگونه کار می کنند.
کوکی ها فایل هایی هستند که وب سایت ها برای ذخیره تنظیمات برگزیده شما و ردیابی و به خاطر سپردن اطلاعاتی که جستجو می کنید، در رایانه یا مرورگر شما قرار می دهند. هنگامی که دکمه کوکیهای سایت را میپذیرید، به سایتی که از آن بازدید میکنید اجازه میدهید یک کوکی در برنامه یا مرورگر وب شما نصب کند. یکی از اطلاعاتی که کوکیها جمعآوری میکنند، زبانی است که استفاده میکنید، بنابراین میتوانند تشخیص دهند که آگهی نمایش دادهشده در صفحه شما در دفعه بعد که از آن بازدید میکنید به کدام زبان خواهد بود.
علاوه بر این که میگویند کوکیها فقط برخی اطلاعات را برای راحتی شما نظارت و ذخیره میکنند، به خاطر خدا نمیتوانند موش را بگیرند. کوکیهای موجود در سیستم رایانه شما رفتار وب شما را در تمام وبسایتهایی که بازدید میکنید، ردیابی میکنند. برخی از کوکیهایی که ذخیره میکنید حتی از وبسایتهایی غیر از آنهایی که بازدید کردهاید میآیند کوکیهای ردیابی که مسیر شما را در اینترنت دنبال میکنند، از اطلاعات جمعآوریشده زیادی برای شخصیسازی تبلیغات استفاده میکنند، به عنوان مثال، اگر یک بار روی تبلیغ کفشهای کتانی کلیک کنید، به احتمال زیاد بعداً یک پنجره تبلیغاتی خواهید دید. شما سایت را باز می کنید. دوباره همان تصویر کفش ورزشی را ببینید. این ذهن خوانی نیست، بلکه نتیجه اطلاعات جمع آوری شده از کوکی های سایت قبلی از بازدید شماست.
فیسبوک، گوگل و سایر وبسایتهایی که ردیابهای کوکی ارائه میکنند، وبسایتهایی را که بازدید میکنید و همچنین کارهایی که هنگام بازدید از آن وبسایتها انجام دادهاید، از جمله روی کلیدهایی که کلیک کردهاید، مدت زمانی که صرف کردهاید و سایر معیارها را ردیابی میکنند. صفحاتی که باز کردید تجزیه و تحلیل می کنند و غیره وبسایتهایی که بازدید میکنید، همراه با کارهایی که در آن وبسایتها انجام میدهید، تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی اطلاعات ارزشمندی درباره شما در اختیار شرکتها قرار میدهند. بر اساس این دادهها، آنها مدلهایی را برای پیشبینی علایق و الگوهای خرید شما طراحی میکنند و انواع تبلیغاتی را که احتمالاً به آنها پاسخ میدهید انتخاب و ارائه میکنند.
برخی از افراد فکر نمیکنند از دادههایشان برای نشان دادن تبلیغات محصولاتی که دوست دارند استفاده میشود و آن تبلیغات را برایشان جذابتر میکند، اما افراد زیادی هستند که این کار را میکنند. در اینجا باید به سه دغدغه اشاره کنیم. جمع آوری داده ها به خودی خود یک نگرانی جدی است، زیرا اکثر مردم کاملاً مطمئن نیستند که چه داده هایی در مورد آنها جمع آوری می شود و از آن خوشحال نیستند. نگرانی دوم حفظ حریم خصوصی است. شرکتهایی که دادههای شما را جمعآوری میکنند میگویند که این دادهها به صورت ناشناس در اختیار آنها قرار میگیرد، اما این ادعای دقیقی نیست و بسیاری از مردم اگر بدانند دادههای جمعآوریشده از آنها دقیقاً به چه کسی فروخته شده، خوشحال نخواهند شد. علاوه بر این، دادههای جمعآوریشده توسط این شرکتها همیشه میتواند توسط هکرها سرقت شود و گاهی اوقات عمومی یا در دسترس کسانی قرار گیرد که میخواهند از آنها سوء استفاده کنند.
اگر کل مشکل به نمایش تبلیغات به زبان شما و تکرار یک تبلیغ در چندین سایت محدود می شد، پس شاید نیازی به نگرانی در مورد آن وجود نداشت. اما مشکل قطعاً به اینجا ختم نمی شود. شرکتهای تحلیلی رسانهای هستند که نمیخواهند محصولی مانند کفش، لپتاپ جدید یا گوشی را به شما بفروشند، بلکه میخواهند شما را متقاعد کنند که به یک نامزد خاص رای دهید و با اطلاعاتی که از کلیکهای شما دارند، میتوانند کاملاً شما را متقاعد به انجام این کار کند.
عملکرد کوکیها نباید این سوء تفاهم را ایجاد کند که سایتها و شبکههای اجتماعی که بازدید میکنید این پتانسیل را دارند که تصمیم بگیرند چه چیزی میبینید و چه چیزی را نمیبینید، شما با کلیکها و الگوهای رفتاری خود در شبکه تصمیم میگیرید. انتخاب کنید که سایت های اطلاعاتی به شما نشان می دهند بنابراین، کنترل اوضاع را از دست نمیدهید، اما به سایتها اجازه میدهید حباب آبی از اطلاعاتی را ایجاد کنند که مورد علاقه شماست.
نمونهای از بهرهبرداری سیاسی از پیوندها و اطلاعات شبکههای اجتماعی که در اخبار و پستها روی آنها کلیک میکنید، داستان کمبریج آنالیتیکا است که قبلاً به طور خلاصه به آن اشاره شد. کمبریج آنالیتیکا شرکتی است که به دلیل مشارکت در برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 به شهرت رسید. ماجرا از این قرار بود که یک بازی فیس بوک طراحی شده بود که با پاسخ دادن به چند سوال تیپ شخصیتی خود را بشناسید، مردم روی بازی کلیک می کردند و به سوالات پاسخ می دادند و نتیجه را در صفحه خود به اشتراک می گذاشتند، اما توجهی نمی کردند. جدا از پرسیدن چند سوال چند گزینه ای، این لینک بازی امکان دسترسی به تقریباً تمام اطلاعات صفحات کاربر را فراهم می کند، بنابراین، طراحان بازی نه تنها تیپ شخصیتی افراد را می شناسند، بلکه زنجیره را نیز می شناسند. دوستان، محصولاتی که استفاده میکنند، سایتهایی که بازدید میکنند، ترجیحات سیاسی، مصرف رسانهها و بسیاری از دادههای دیگر نیز به دست آمدهاند، این دادهها به طور گسترده برای دستکاری اخبار واقعی و جعلی برای تبلیغات انتخاباتی مورد سوء استفاده قرار گرفتهاند.
ترول ها و اخبار جعلی در حال انتشار هستند
این فقط روبات ها و کوکی ها نیستند که امنیت روانی و داده های شما را تهدید می کنند، باید به “ترول ها” نقش بزرگتری داده شود. ترول ها افرادی هستند، کاربران واقعی، که معمولاً دارای حساب های کاربری بالا هستند. هدف آنها در فضای مجازی ارسال موضوعات بحث برانگیز است تا افراد بتوانند با یکدیگر درگیر شوند، به یکدیگر توهین کنند و با ناامن کردن فضا از ایجاد و پیشرفت بحث عقلانی جلوگیری کنند. آنها از اخبار جعلی که از نظر ایدئولوژیک همسو با آنها هستند، حمایت و بازنشر می کنند. ممکن است سایر کاربران به دلیل ناسزاگویی خود به اشتباه متوجه شوند که فحاشی یکی از راه های جلب نظر دیگران در شبکه های اجتماعی است.
ترول ها اغلب دارای ارتش های سایبری و شبکه هایی از کاربران پولی هستند، آنها کار خود را با ایجاد محتوای کم خطر مانند داستان های زندگی و نوشتن روزانه شروع می کنند و زمانی که مخاطبان کافی پیدا کردند، از شبکه ای که ایجاد کرده اند برای تخریب فضا استفاده می کنند. از شبکه های اجتماعی
اکثر ترول ها توسط دولت ها حمایت می شوند، برخی از آنها توسط دولت های خود تغذیه یا استخدام می شوند، و برخی توسط دولت های خارجی در شرایط خاص برای دستکاری افکار عمومی استفاده می شوند. حتما دیده اید که گاهی اوقات یک خبر بسیار مهم با استقبال زیادی روبرو می شود، یک خبر جعلی ناگهان ظاهر می شود و کل فضای شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد یا زمانی که یک کمپین قرار است به حاشیه برود، ناگهان اطلاعات غیرقابل قبولی ظاهر می شود. تایید درباره آن منتشر می شود که محیط را به نفع طرف مقابل تغییر می دهد. این همان کاری است که ترولها با افکار عمومی انجام میدهند و مردم اغلب گرفتار آن میشوند.
انتهای پیام