اقتصادی

بهینه سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است/ ۲ برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می‌کنیم

بهینه سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است/ ۲ برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می‌کنیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه به ازای هر جمعیت دو برابر گاز گلخانه ای تولید می کنیم، گفت: ایران رتبه ششم انتشار دی اکسید کربن را پس از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در جهان دارد.

به گزارش دنیای 77، بابک نگاری در تشریح وضعیت مصرف انرژی در کشور و شاخص های آن، اظهار کرد: کشور ما در 50 سال گذشته 2 درجه افزایش دما، 55 میلی متر بارش و 270 میلی متر تبخیر را تجربه کرده است. سال

وی با اشاره به اینکه ایران هم قربانی تغییرات اقلیمی و هم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای است، تصریح کرد: ایران پس از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن به نسبت مساوی رتبه ششم جهان را در انتشار دی‌اکسید کربن دارد. 2 14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص می دهد. این امر موید آن است که شدت انرژی در کشور بالا است و علیرغم سیاست‌های تغییر الگوی مصرف، گام موثری در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی برداشته نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دو برابر جمعیت گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، تصریح کرد: ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به همه بخش‌های اقتصادی، خانوارها، صنعت، تولید، عرضه و مصرف انرژی است. حمل و نقل و مانند آن.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی، افزایش سطح آب دریاها، گرمای بی سابقه، رویدادهای شدید جوی مانند خشکسالی، سیل و شرایط محیطی ناپایدار روزافزون، همه و همه کار شرکت های نفت و گاز را به نوعی گران و دشوار می کند.

نگاری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، اقدامات متقابل کشورهای جهان برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و ادامه روند انتقال انرژی از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های پاک‌تر و اجرای اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به کاهش تولید خواهد شد. تقاضای نفت بیش از 12 درصد و قیمت نفت در سال 2040. کاهش بیش از 32 درصدی. بنابراین، اقتصاد وابسته به نفت و گاز نیاز به تنوع بخشی به سبد سهام دارد زیرا ایران به سمت محصولات کم آلاینده حرکت می کند، بازده انرژی و راندمان تولید را افزایش می دهد و همچنین نفت و گاز را کربن زدایی می کند.

وی تاکید کرد: برای مقابله موثر با چنین چالش هایی در آینده باید با تحلیل و روش شناسی مناسب از فرصت های موجود حداکثر استفاده را کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای وابسته به زغال سنگ به دنبال سوخت های جایگزین پاک تری در صنایعی مانند فولاد هستند، گفت: در نتیجه ایران برای توسعه زیرساخت های صادرات گاز طبیعی (LNG) خود نیازمند سرمایه گذاری است.

وی افزود: توسعه فناوری‌های جذب کربن، بهره‌برداری و ذخیره‌سازی، تولید و صادرات هیدروژن و جامدات زیستی، توسعه فناوری‌های دیجیتال در بخش انرژی و استفاده از سامانه‌های تامین اقلیم از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران در دوران گذار انرژی است. .

نگاری تاکید کرد: برای موفقیت در این سناریو، بر اساس مقاله، نیازمند دیپلماسی و انرژی زیست محیطی فعال و کارآمد هستیم تا از فرصت های بین المللی برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری ها و نوآوری های مرتبط استفاده کنیم. 15 استفاده از اسناد سیاست کلی محیط زیست.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست با اصلاح سیاست انرژی، حذف شرکت های دولتی و حرکت به سمت مقررات بین بخشی و تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه. راه رو به جلو.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا