عمومی

با خواص «علف طلایی» آشنا شوید

با خواص «علف طلایی» آشنا شوید

آیا تا به حال در مورد چمن طلایی چیزی شنیده اید؟ بسیاری از مردم این گیاه را به نام گل وحشی زرد می شناسند، اما علف طلایی در واقع ترکیبی محبوب در گروه مکمل های گیاهی و البته به شکل چای است.

به گزارش دنیای 77، عص «عصرایران» در ادامه می نویسد: نام لاتین این گیاه Solidago به معنای شفابخش یا کامل است. علف طلایی اغلب به عنوان مکمل برای بهبود سلامت ادرار و کاهش التهاب استفاده می شود.

علف طلایی در بیشتر نقاط اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی رشد می کند. این درخت در اواخر تابستان و اوایل پاییز شکوفا می شود و بیش از صد گونه علف طلایی دارد. تصور می شود که بسیاری از این گونه ها دارای ویژگی های بهداشتی مشابهی هستند.

Solidago virgaurea، که گاهی اوقات چمن طلایی اروپایی نامیده می شود، احتمالاً بهترین گونه مورد مطالعه از نظر مزایای سلامتی است. این گیاه در طب سنتی چینی نیز کاربرد فراوانی دارد.

مردم محلی برای بهره مندی از فواید مختلف آن از قسمت هایی از درخت که روی زمین می رویند استفاده می کنند. از مهمترین این قسمت ها می توان به گل و برگ اشاره کرد.

امروزه می توان علف طلایی را به عنوان چای یا مکمل دارویی مصرف کرد. چای را می توان از انواع مکمل ها و عطرها از طریق داروخانه های سراسر کشور خریداری کرد. البته چای این گیاه طعم نسبتاً تلخی دارد و شاید انتخاب هر طعمی نباشد.

ماده ی گیاهی

طبق مقاله ای در انتشارات سیج، علف طلایی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید از جمله ساپونین ها و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین و سیمفرول را فراهم می کند.

ساپونین ها گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که با انواع فواید سلامتی مرتبط هستند. اینها می توانند در مهار رشد باکتری ها و قارچ های مضر مانند کاندیدا آلبیکنس موثر باشند. کاندیدا قارچی است که باعث عفونت های مخمری در واژن و همچنین سایر قسمت های بدن می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نیز اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی ساپونین ها را نشان داده است.

از سوی دیگر، فلاونوئیدهای موجود در علف طلایی به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از مولکول فرار آنتی اکسیدان کوئرستین و رادیکال های آزاد شامپانزه کمک می کند.

قابل ذکر است که فعالیت آنتی اکسیدانی این گیاه بیشتر از چای سبز و ویتامین C است. فلاونوئیدها همچنین یک آنتی اکسیدان هستند و سایر ترکیبات گیاهی موجود در علف طلایی دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده، برای بهره مندی از چمن طلایی:

التهاب را کاهش می دهد

در طب سنتی از علف طلایی برای مبارزه با التهاب استفاده می شود که تاثیر مفیدی در کاهش درد و تورم خواهد داشت.

در یک مطالعه معتبر روی موش های آزمایشگاهی، عصاره علف طلایی به شکل مکمل دارویی تورم بافت های آسیب دیده را تا 60 درصد کاهش داد. همچنین نشان داده شده است که این گیاه می‌تواند التهاب مرتبط با آرتریت را در موش‌ها 12 تا 45 درصد کاهش دهد و ممکن است در دوزهای بالاتر اثرات بیشتری داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

از سلامت دستگاه ادراری حمایت می کند

آژانس دارویی اروپا (EMA)، مخفف EMA (یک سازمان دولتی که بر پزشکی نظارت می کند)، گلدن گرس را به عنوان راه حلی بالقوه برای بهبود اثربخشی درمان استاندارد برای مشکلات جزئی ادراری معرفی می کند.

این بدان معنی است که علف طلایی می تواند اثربخشی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها را در عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) افزایش دهد. البته باید توجه داشت که این گیاه را نباید به تنهایی به عنوان یک درمان منفرد برای این نوع بیماری استفاده کرد. در عین حال، ترکیب این گیاهان با سایر گیاهان دارویی مانند دم اسب، اثربخشی آن را افزایش می دهد.

کنترل وزن

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که گلدن گرس ممکن است با تنظیم ژن هایی که سنتز چربی و اندازه سلول های چربی را تنظیم می کنند، با چاقی مبارزه کند. به همین دلیل از برخی دمنوش های لاغری این گیاه استفاده می شود.

احتیاط

علف طلایی به طور کلی توسط بدن به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت: شرایط آلرژیک و تداخل بین بیماران با شرایط پزشکی خاص.

آلرژی

اگرچه بسیاری بر این باورند که علف طلایی یکی از مقصران اصلی آلرژی های فصلی هوا است، اما این گیاه چندان مقصر نیست زیرا گرده های سنگین آن را نمی توان به راحتی با باد جدا کرد.

با این حال، این گیاه می تواند برخی از واکنش های آلرژیک از جمله بثورات پوستی و آسم ایجاد کند. اگر به گیاهانی مشابه ماری جوانا حساسیت دارید، علف طلایی می تواند واکنشی در بدن شما ایجاد کند.

رفتار

از آنجایی که علف طلایی می تواند اثر مدر داشته باشد، نباید آن را همراه با دیورتیک ها استفاده کرد زیرا می تواند باعث کم آبی بیش از حد شود.

بنابراین در موارد درمانی که محدودیت مایعات وجود دارد، در برخی موارد نارسایی احتقانی قلب و بیماری کلیوی مصرف این گیاه توصیه نمی شود.

قبل از مصرف هر گونه داروی شیمیایی یا گیاهی حتما با متخصص خود مشورت کنید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا