عمومی

بانک‌ها باید سود سپرده ۱۰ تا ۱۸ درصدی را رعایت کنند

بانک‌ها باید سود سپرده ۱۰ تا ۱۸ درصدی را رعایت کنند

به گزارش منابع دنیای 77،
این بخشنامه به اطلاع بانک ها و وام دهندگان می رساند نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به طور میانگین بین 10 تا 18 درصد تعیین شده است.

حسن اجرای این مصوبه علاوه بر تاکید در بخشنامه ای در بهمن ماه سال گذشته، در نشست رئیس کل بانک مرکزی با مدیران بانکی کشور نیز مشخص شده است.
به گفته بانک مرکزی، برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت افراد به‌ویژه سپرده‌های سپرده‌شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را رعایت نمی‌کنند.

به گفته وی، بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک ها و موسسات اعتباری را به عنوان مسئول مستقیم اجرای دقیق این بخشنامه معرفی کرده و از آنها خواسته تا اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند.

بانک ها از سپرده های عمومی برای پرداخت سود و تسویه بدهی های خود استفاده می کنند. بنابراین افزایش نرخ سود یکی از راهکارهای کلیدی بانک ها برای جذب سپرده های بیشتر در سال های اخیر بوده است.
نرخ سود بانکی همواره توسط شورای پول و اعتبار تعیین می شود و در 15 تیرماه سال گذشته این شورا سقف نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری را تصویب کرد و بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور اطلاع رسانی کرد.
بر اساس این مصوبه نرخ سود بین 10 تا 16 درصد است. سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عمومی 10 درصد، سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه 12 درصد، سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه 14 درصد، سود سپرده های سرمایه گذاری یک ساله 16 درصد و سود سرمایه گذاری کوتاه مدت. سپرده های سرمایه گذاری دو ساله 18 درصد است.

دکمه بازگشت به بالا