عمومی

بافت‌های تاریخی یزد در فقر اقتصادی/اعتبارات کفاف نمی‌دهد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: استان یزد به دلیل وجود اراضی تاریخی ارزشمند ملی و بین المللی در شهر تاریخی یزد در کشور و حتی جهان بی نظیر است اما مدیریت ناهماهنگ این اراضی و کمبود اعتبار آسیب پذیر است. آینده این بافت را به چالش کشید.

بزرگترین بافت‌های تاریخی مستند کشور متعلق به استان یزد است که بیشتر این بافت‌ها وضعیت مناسبی ندارند، اما نوید افزایش اعتبار این بافت‌ها به میزان چهار برابر روز پویای این مجموعه‌ها است. آن وعده هنوز عملی نشده است.

در بین استان های کشور، یزد بیشترین تعداد بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی شهرهای مختلف را به خود اختصاص داده است که قرار بود با افزایش چهار برابری اعتبار، بافت هایی با وجود اینکه وضعیت مناسبی ندارند، احیا شوند. سفر هیات دولت به استان یزد

وسعت بافت تاریخی یزد

استان یزد دارای 3 میلیون و 550 هزار هکتار بافت تاریخی در شهرهای یزد، میبد، اردکان، ابرکوه، مهریز، تفت و خاتم است که بیشترین وسعت مربوط به شهرستان های یزد و میبد است.

گستردگی این بافت ها و تعدد آثار تاریخی و ارزشمند در آنها از یک سو و چالش های موجود برای مدیریت این بافت های مرتبط چالشی است که مدیریت بافت های تاریخی را تهدید می کند، اما به نظر می رسد تزریق تزریق. اعتبار مناسب بخشی از این چالش هاست. و رفع نگرانی ها

بافت تاریخی یزد به فقر اقتصادی/ بدهکاری بسنده نمی کند

فقدان دستاوردی برای مرمت و بهسازی، ساکنان اصیل را مجبور به فرار از بافت‌ها کرده است و بسیاری از خانه‌ها را غیرقابل سکونت می‌گذارد و زمینه مهاجرت شهروندان به بافت‌ها را فراهم می‌کند تا این بافت‌ها از اصالت خود خارج شده و کمتر مردم محلی به آن مراجعه کنند. در آنها زندگی کنید.

فقدان دستاوردی برای مرمت و بهسازی، ساکنان اصیل را مجبور به فرار از بافت‌ها کرده است و بسیاری از خانه‌ها را غیرقابل سکونت می‌گذارد و زمینه مهاجرت شهروندان به بافت‌ها را فراهم می‌کند تا این بافت‌ها از اصالت خود خارج شده و کمتر مردم محلی به آن مراجعه کنند. در آنها زندگی کنید.

در میان بافت های تاریخی استان، بافت تاریخی یزد به دلیل جهانی شدن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما به دلیل وسعت، تعداد آثار و شرایط نامناسب، اعتبارات لازم برای حفاظت از این بافت جهانی کافی نیست و همه ساله حفاظت و نگهداری از بافت تاریخی برای افزایش اعتبارات درخواستی مسئولان استانی تکرار می شود، نگرانی ها به دلیل برآورده نشدن مطالبات باقی است.

وعده 40 میلیاردی شد 15 میلیارد

در سفر هیئت دولت به استان یزد و در سفر عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارائه گزارش به مسئولان استانی در بافت تاریخی برخی شهرستان های استان مقرر شد. 40 میلیارد تومان برای حفظ بافت تاریخی استان اختصاص می یابد اما آنچه امروز گفته می شود این اعتبار 15 تا 16 میلیارد تومان است که کفاف نگهداری هیچ یک از بافت های تاریخی استان را نمی دهد. استان

بافت تاریخی یزد به فقر اقتصادی/ بدهکاری بسنده نمی کند

در گفتگو با خبرنگار آنلاین با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تائیدیه کمبود اعتبار برای نگهداری از بافت های ارزشمند تاریخی استان یزد در شهرستان های یزد، میبد، اردکان، ابرکوه، خاتم، مهریز و تفت اعتبار تخصیص یافته در بودجه امسال 16 میلیارد تومان اعلام شده است.

احمد آخوندی افزود: از نظر کالبدی با همکاری شهرداری اقداماتی برای احداث کف و لاشه بافت های تاریخی انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز نسبت به مرمت عاجل اقدام کرده است. بافت تاریخی، به ویژه پس از سیل اخیر.

بافت تاریخی در معرض خطر

وی محدوده بافت تاریخی استان را 3550 هکتار اعلام کرد و افزود: بیشترین نگرانی در حال حاضر مربوط به بافت تاریخی شهرستان است. گره در شهرستان اردکان و شهرستان های تفت و مهریز به دلیل تخریب باغ های قدیمی یکی از پارک های شهرستانی استان است.

آخوندی می گوید: این باغ شهرها در حال تبدیل شدن به خانه های مسکونی جدید هستند که بدنه بافت تاریخی را از بین می برند شاید پاشیدن و منجر به تخریب سایر بناهای تاریخی خواهد شد.

وی همچنین افزود: 5 هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده که از این تعداد 2 هزار اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قطعا تعداد آثار تاریخی بافت تاریخی استان بیش از این است. در این طرف حفظ بافت تاریخی و تک بناهای ارزشمند آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بافت تاریخی یزد به فقر اقتصادی/ بدهکاری بسنده نمی کند

آخوندی می گوید: در حال حاضر پایش سازه ای بناهای خشتی واقع در بافت های تاریخی به منظور استحکام بخشی و تعمیرات فوری در اثر سیلاب های اخیر و جلوگیری از تخریب های بعدی در دست اقدام است.

هیچ تناسبی بین اعتبار تخصیص یافته و اعتبار مورد نیاز برای بافت تاریخی وجود ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در بودجه امسال 16 میلیارد تومان برای حفاظت از بافت تاریخی استان تخصیص داده شد که تناسبی با وام مورد نیاز برای حفاظت از بافت تاریخی استان ندارد. بافت استان.

وی نیاز 100 میلیارد تومانی برای حفاظت از بافت تاریخی استان را بیان کرد و افزود: البته برخی مشکلات بافت تاریخی به ویژه تخریب های ناشی از سیل از سوی بنیاد مسکن در حال پیگیری است اما با این موارد. به اعتبار خود، او بافت تاریخی منطقه، به ویژه بافت جهانی یزد را حفظ کرد.

آخوندی همچنین از مدیریت یکپارچه بافت تاریخی به عنوان یک نیاز اساسی برای مدیریت و حفاظت هرچه بهتر از بافت تاریخی یاد می کند و می افزاید: اقدامات زیادی از سوی شهرداری در بافت تاریخی انجام می شود و سایر نهادها نیز خدمات رسانی می کنند، اما ضروری است. برای اینکه همه این خدمات از نظر فرهنگی بیشتر سازماندهی شود، اداره کل میراث باید حول مدیریت باشد.

بافت تاریخی یزد به فقر اقتصادی/ بدهکاری بسنده نمی کند

وی، اولویت‌بندی ساخت و ساز در بافت تاریخی، مدیریت و دفع آب‌های سطحی و تعیین تکلیف خانه‌های ناشناس. خالق و ناشناخته مالک و بسیاری از مالک وی بیان کرد و افزود: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم حداکثر توان خود را برای مدیریت بافت های تاریخی به کار بگیریم و شاهد افزایش اعتبارات برای حفاظت بهتر و بیشتر باشیم تا این میراث گرانبها همچنان حفظ شود و از تخریب به دور باشد.

با این شرایط به نظر می رسد اعتبار بیشتری برای استان برای حفاظت از بافت و برنامه تاریخی می طلبد. کوچک برای هزینه عینی این وام بسیار مهم است و باید برای این چالش چاره ای اندیشید تا این میراث گرانبها از نابودی دور بماند و مانند بافت تاریخی یزد روزی جهان را نیز ویران کند. . سرپوش بگذار کشور ما

دکمه بازگشت به بالا