عمومی

بازی اجبار در پیش‌دبستانی – دنیای 77

بازی اجبار در پیش‌دبستانی - دنیای 77

اگرچه یافتن پیش دبستانی های دولتی با آموزش منصفانه، به ویژه در شهرهای بزرگ، دشوار است، اما یافتن و ثبت نام پیش دبستانی خصوصی برای همه خانواده های توانمند بسیار آسان است.

روزنامه دنیای 77 گزارش داد مربای مربا او نوشت: «به هیچ وجه قرار نبود پیش دبستانی های دولتی کمیاب شوند و خانواده ها مجبور شدند به پیش دبستانی های خصوصی بروند. برعکس، پیش دبستانی های دولتی باید ایجاد شود تا تاکیدی بر مستندسازی تحول بنیادین آموزش در جهان نباشد و خانواده ها مجبور نباشند هزینه زیادی برای آموزش فرزندان خردسال خود صرف کنند. اما اکنون همه این قرارها خراب شده و پیدا کردن یک پیش دبستانی وابسته به یک مدرسه دولتی به چالشی جدی برای والدین تبدیل شده است. چالش پیش روی خانواده دو چیز است: ثبت نام در پیش دبستانی خصوصی و تقبل هزینه یا رد شدن از پیش دبستانی.

گزینه اول این است که به هر حال به کودکان و خانواده ها نزدیک شویم، اما گزینه دوم شروع بی عدالتی آموزشی است. تنها بخش قابل توجهی از کودکان به دلیل فقدان پیش دبستانی عمومی و ضعف قوای خانواده از آموزش پیش دبستانی محروم می شوند. نابرابری مانند دومینو تا مرحله بعدی آموزش تحت الشعاع دانش آموزان قرار می گیرد.

مدارس دولتی کجا رفتند؟

قوانین دوره پیش دبستانی در سال 1382 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و اگرچه تقریبا 19 سال از آن زمان می گذرد، دوره پیش دبستانی هنوز نامشخص ترین دوره آموزشی در سیستم آموزشی ما است. از یک سو بر توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی تاکید می شود و از سوی دیگر بر گسترش دولت و پرهیز از تحمیل هزینه به خانواده ها تاکید می شود، اما با گذشت زمان این دو تاکید بیش از پیش کمرنگ می شود. ; امروزه به سختی می توان پیش دبستانی های وابسته به مدارس دولتی را پیدا کرد که شهریه آنها معقول تر از مدارس خصوصی باشد.

مادر کودکی که امسال باید در پیش دبستانی ثبت نام کند در گفت وگو با جام جم از این وضعیت گلایه کرد و گفت: هیچ مرکز دولتی در محل سکونت آنها یافت نمی شود و نزدیک ترین مدرسه دولتی در فاصله کمی است. پدر یک کودک پنج ساله نیز برای ما توضیح داد که به دلیل اینکه توانایی پرداخت هزینه های شرکت های خصوصی را ندارد نتوانسته فرزندش را در پیش دبستانی ثبت نام کند.

برای اطلاع از اینکه چرا با وجود تاکید سند تحول مبنی بر توسعه اندک پیش دبستانی های دولتی هیچ اقدامی صورت نمی گیرد، با مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش تماس گرفته ایم که وی اعلام کرد فعلا اظهار نظری نمی کند. یکی از مسئولان سازمان آموزش و پرورش کشور که یک سال پیش به طور رسمی تأسیس شده و مسئولیت آموزش پیش دبستانی را بر عهده دارد از مصاحبه رسمی خودداری کرد اما یکی از مسئولان شناخته شده این سازمان توضیحات قابل تاملی در مورد مربا ارائه کرد. .

وی با بیان علت کمبود پیش دبستانی خصوصی، تصریح کرد: طبق قانون تنها در مناطق عشایری، روستایی و دوزبانه که کودکان نیاز به آموزش پیش دبستانی دارند، دولت موظف است پیش دبستانی رایگان ارائه دهد؛ در سایر مناطق اگر مدارس دولتی اگر مدیران بخواهند پیش دبستانی راه اندازی کنند دوره برگزار می شود و اگر نکنند پیش دبستانی تشکیل نمی شود.

وی در ادامه توضیح داد که چرا همه چیز به اراده مدیران مدارس بستگی دارد چرا که مدیریت پیش دبستانی یک کار فوق العاده است و برخی از مدیران تمایلی به این کار ندارند. اگرچه برخی از مدارس دولتی فضای کافی برای این کار ندارند.

این هزینه زیاد است

اگرچه یافتن پیش دبستانی های دولتی با آموزش منصفانه، به ویژه در شهرهای بزرگ، دشوار است، اما یافتن و ثبت نام پیش دبستانی خصوصی برای همه خانواده های توانمند بسیار آسان است. پیگیری های جام جم نشان می دهد که برخی از این پیش دبستانی ها در منطقه متوسط ​​تهران تا هشت میلیون تومان شهریه می گیرند و مراکزی با قیمت منصفانه که کمتر از چهار میلیون تومان ندارند.

از یکی از مسئولین سرشناس این نهاد آموزشی در مورد چرایی این وضعیت و چرایی موانع شهریه برای برخی افراد جویا شدیم که پاسخ وی قابل تأمل بود. وی گفت: دولت برای پیش دبستانی ها به جز عشایر و روستاها بودجه ای در نظر نمی گیرد. بنابراین، بیشتر پیش دبستانی ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند که به شهریه نیز نیاز دارد.

بنابراین جای تعجب نیست که در سال گذشته حدود 70 درصد از 1.5 میلیون دانش آموز کلاس اولی به پیش دبستانی رفتند و بیشتر آنها مراکز خصوصی را انتخاب کردند.

یک درگیری عجیب

طبق قانون، حضور کودکان در دوره پیش دبستانی اجباری نیست و تحصیل در این دوره کاملاً به خواست خانواده بستگی دارد، اما شواهد نشان می دهد که اگرچه از اقتدار صحبت می شود، اما در واقعیت چیزی جز اجبار وجود ندارد.

یکی از مربیان یکی از مراکز پیش دبستانی در تهران روز گذشته به جام جم توضیح داد که اگرچه گفته می شود شرکت در این دوره اختیاری است، اما زمانی که کودک برای پذیرش در کلاس اول ابتدایی اقدام می کند، از خانواده او گواهی می خواهند. شرکت در دوره های پیش دبستانی. در صورت در دسترس نبودن این گواهی، کودک باید در یک دوره فشرده تابستانی شرکت کند تا گواهینامه مورد نیاز را صادر کند.

به همین دلیل از یکی از مسئولان سرشناس سازمان آموزش و پرورش کشور پرسیده ایم که چرا تکلیف این درگیری مشخص نشده و پیش دبستانی به دوره اجباری تبدیل نشده است که باز هم پاسخی بحث برانگیز داده است. اگر قرار است پیش دبستانی اجباری شود، باید رایگان باشد و همه هزینه ها را دولت متقبل شود، اما دولت توان پرداخت آن را ندارد».

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا