جامعه و خانوادهکسب و کار دنیای 77

انواع آباژورها و کاربردشان بیشتر آشنا شوید

فرق چراغ اتاق خواب با آباژور 

ممکن است برخی از افراد از انواع  آباژور مدرن به عنوان چراغ خواب استفاده کنند اما برخی از آباژور ها با نور بیشتر، تنها مناسب سالن پذیرایی هستند و نمی‌توان از آن ها در اتاق خواب استفاده کرد. از مهم ترین تفاوت چراغ خواب با آباژور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چراغ خواب ها لزوما کلاهک ندارند در حالی که شما در بازار آباژوری بدون کلاهک و یا همان شید پیدا نمی‌کنید.
  • همانطور که گفتیم آباژورها می‌توانند نور بیشتری نسبت به چراغ خواب داشته باشند؛ به همین دلیل مناسب سالن پذیرایی هستند نه اتاق خواب.
  • آباژورها مانند اکسسوری زیبا و شیک هستند و بیشتر جنبه‌ی دکوراتیو و زیبایی دارند اما چراغ خواب کاربردی است و جنبه زیبایی ندارد.
  • شما می‌توانید آباژور ها را در طرح و سبک های متفاوت رومیزی، پایه دار، دیواری و یا سقفی در بازار ببینید در حالی که چراغ خواب ها بیشتر به صورت رومیزی و دیواری طراحی می‌شوند.

کاربرد آباژور متناسب با انواع آن

ما در اینجا قصد داریم آباژور ها را بر اساس طرح، سبک و جنس مورد بررسی قرار دهیم. در واقع انتخاب آباژور متناسب با دکوراسیون و کاربرد آن نقش مهمی را در زیبایی منزل شما ایفا می‌کند. پس با ما همراه باشید.

آباژور رومیزی

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین انواع آباژور، آباژور رومیزی است. این آباژور ها کلاهک مات دارند که باعث کاهش شدت نور می‌شود. معمولا از در پایه های کوتاه و یا کمی بلند برای قرار دادن روی میز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اینطوری زیبایی بیشتری را به دکوراسیون شما می بخشند! البته حواستان باشد که این دسته از آباژورها بیشتر برای اتاق خواب مناسب هستند.

انواع آباژورها و کاربردشان بیشتر آشنا شوید

آباژوری خمیده

نظرتان با خرید آباژور خمیده چیست؟ این آباژورها پایه های بلندی دارند که محل قرار گیری آن ها روی زمین است و کلاهک آن حدود یک یا چند متر از پایه فاصله دارد. این آباژورها به دلیل خمیدگی و گردن کشیده ای که دارند، بیشتر برای دکوراسیون مدرن مناسب هستند و ظاهری شیک و امروزی را به نمایش می‌گذرانند.

 

آباژور سقفی

آباژورهای سقفی یکی دیگر از انواع آباژور است که کاربرد لوستر روژانو را دارد. البته با این تفاوت که آباژور سقفی نور ملایم تری نسبت به لوستر داشته و شدت نور آن کمتر است. اما با این وجود وقتی این آباژورها را بر روی سقف نصب می کنید، نور را در محیط پخش کرده و فضای دلنشینی را برای شما به وجود می آورد.

آباژور پایه بلند

در نهایت به آباژور های پایه بلند می‌رسیم. معمولا ارتفاع این آباژورها هم اندازه قد انسان و یا بلند تر از آن است و نور ملایمی را در سرتاسر فضا پخش می‌کنند. آباژورهای پایه بلند و یا همان پایه دار بیشتر مناسب اتاق خواب هستند و کمتر در سالن پذیرایی قرار می‌گیرند.

آباژور دیواری

اگر به دنبال یک اکسسوری فاخر و لاکچری در دکوراسیون کلاسیک و یا روستیک هستید، آباژور دیواری بهترین پیشنهاد ما به شماست. این آباژورها به کمک تکیه گاهی که دارند بر روی دیوار به راحتی نصب می‌شوند و فضای چشم نوازی را به وجود می ورند.

انواع آباژور بر اساس سبک طراحی

آباژور برای دکوراسیون کلاسیک

همانطور که می‌دانید دکوراسیون کلاسیک به سبکی فاخر و مجلل گفته می‌شود که تمامی اکسسوری به کار رفته در آن ظاهری لوکس دارند. هم از این قاعده مستثنی نیست و با طراحی قدیمی اما فاخر خود، زیبایی دکوراسیون کلاسیک را چندین برابر می‌کند.

آباژور برای دکوراسیون مدرن

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هر خانم خانه دار و خوش سلیقه ای در چیدمان منزل خود به آن توجه کند، هماهنگی وسایل و با یکدیگر است. بنابراین اگر منزل شما به سبک مدرن چیدمان شده است، حتما از آباژورهای بتنی و یا فلزی که ظاهری مدرن دارند، استفاده کنید.

بررسی جنس انواع آباژور ها 

  1. آباژور های فلزی : این دسته از آباژورها از جنس فلز و آلیاژهای مختلفی ساخته شده و زیبایی منحصر به فرد خود دارند. معمولا از آباژورها با رنگ های تیره در سبک کلاسیک و نوع براق آن در سبک مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. آباژورهای سرامیکی: این دسته از آباژور ها به صورت ساده و طرحدار در بازار وجود دارند که شما می‌توانید متناسب با سلیقه خودتان یکی از آن ها را خریداری کنید.
  3. آباژور استیل: معمولا از آباژورهای استیل در میان آباژور جدید برای سبک مدرن و فانتزی مورد استفاده قرار می گیرد و دکوراسیون شما را شیک و امروزی نشان می‌دهد.
  4. آباژور برنزی: آباژورهای برنزی به دلیل ظاهری نسبتا قدیمی که دارند برای سبک های روستایی و روستیک مناسب هستند و برای سبک مدرن پیشنهاد نمی‌شوند.
  5. آباژور سنگی: آباژور های سنگی یکی دیگر از انواع آباژور جدید متناسب با سبک مدرن و مینیمال است. این آباژورها ظاهری ساده و شیک دارند و برای پایه های این آباژورها بیشتر از سنگ مرمر استفاده می‌شود.
  6. آباژور چوبی: از آنجایی که چوب نمادی از طبیعت است، احساس شادابی و طراوت را در شما زنده نگه می‌دارد. آباژور های چوبی به دو صورت کلاسیک و مدرن طراحی و روانه بازار می‌شوند. به همین دلیل اگر طرفدار سبک کلاسیک هستید، می‌توانید از آباژور های چوبی با چوب های حکاکی شده و اگر طرفدار سبک مدرن هستید، آباژورهای چوبی با طرح ساده را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب و خریداری کنید.
  7. آباژور شیشه ای: آباژور های شیشه ای ظاهری شیک و امروزی دارند. این آباژورها با شیشه های ساده، مات یا براق، مشجر و یا رنگی طراحی می‌شوند. من که خودم این مدل از آباژورها رو می پسندم، شما چطور؟

 

به کیفیت کلاهک آباژور توجه کنید

برخی از کلاهک های بی کیفیت در اثر تماس با لامپ دچار سوختگی می‌شوند. به همین دلیل حتما حواستان باشد که کلاهک انواع آباژور از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا پس از مدتی تغییر رنگ ندهد و دچار سوختگی نشود.

آباژوری قشنگ است که سایز و اندازه کلاهک، مناسب باشد

به نظر شما منظور از سایز مناسب کلاهک آباژور چیست؟ ببینید منظور ما از سایز مناسب انواع آباژور این است که کلاهک نباید خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک باشد. اما در کل بهتر است آباژوری را انتخاب کنید که کلاهک آن بزرگ تر از پایه آباژور باشد تا زیبایی و جلوه بصری دکوراسیون شما را چندین برابر کند.

آباژور را متناسب با سبک دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید

همانطور که پیش تر گفتیم، آباژور ها در دسته بیشتر جنبه زیبایی دارند. بنابراین باید انواع آباژور، دکوراسیون منزل شما را شیک تر و چشم نوازتر نشان بدهد. به همین دلیل اولین نکته که باید در هنگام خرید آباژور به آن توجه کنید، تناسب آباژور با سبک دکوراسیون منزل شماست. اگر منزل شما به سبک دکوراسیون سنتی چیدمان شده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم از آباژور های مخروطی، چوبی و یا پارچه ای و برای سبک مدرن از آباژور های مدرن استوانه ای و بلند استفاده کنید.

حواستان به ارتفاع آباژور هست؟

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در راهنمای خرید آباژور به شما گوشزد کنیم، توجه به اندازه ارتفاع آباژور است. ارتفاع آباژور نباید خیلی بلند و یا خیلی کوتاه باشد. در واقع بهترین و مناسب ترین اندازه ارتفاع آباژور آن است که دو سوم اندازه پایه آن باشد.

رنگ آباژور 

یکی از معیارهای مهم انتخاب آباژور برای خانم های خاص پسند می باشد. برای اینکه آباژور دکوراسیون منزل شما را شیک جلوه دهد، پیشنهاد ما این است که رنگ آباژور را متناسب با رنگ مبلمان و پرده انتخاب کنید. اگر شما در دکوراسیون منزلتان بیشتر از رنگ های تیره استفاده کرده اید، آباژور خود را به رنگ روشن انتخاب کنید تا جلوه و نور بیشتری داشته باشد. همچنین اگر منزل شما کوچک است، آباژور های روشن با نور بیشتر، خانه را بزرگ تر از اندازه واقعی نشان می‌دهد.

سایر نکات  کلیدی راهنمای خرید آباژور که بهتر است به آن توجه کنید

  • همانطور که از ظاهر آباژور ها مشخص است، آباژور ها نور را به سمت پایین هدایت می‌کنند. به همین دلیل اگر قصد خرید آباژور برای سالن پذیرایی را دارید، حتما از آباژور های بلند استفاده کنید تا نور مناسبی را در فضا ایجاد کند.
  • آباژور هایی برای اتاق خواب مناسب هستند که شید تیره رنگ دارند. در واقع شید تیره، نور را ملایم تر می‌کند و به همین دلیل برای اتاق خواب ها مناسب هستند.
  • اگر در میان انواع آباژور به مدل آباژور خمیده‌ای علاقه دارید، بهتر است آن را بر روی میز ناهار خوری بگذارید. انتخاب شیک و منحصر به فردی است!
  •  آباژورها را بر روی میزی قرار دهید که خیلی کوچک نباشد. اگر میز از کلاهک آباژور کوچک تر باشد، ممکن است در هنگام رفت و آمد به لباس شما گیر کرده و بیفتد.
  • برای زیبایی بیشتر دکوراسیون منزتان، یک پیشنهاد فوق العاده داریم! نظرتان چیست که میز را متناسب با طرح آباژور انتخاب کنید تا در بدو ورود مهمان، تمامی نظرها را به خود جلب کند. به طور مثال اگر کلاهک آباژور شما گرد است، میز را هم طرح گرد انتخاب کنید و اگر کلاهک آباژور مستطیلی است، طرح میز را به صورت مستطیلی انتخاب کنید. شما هم با ما هم نظرید؟
  • برای خرید آباژور اتاق کودک حتما قبل از زیبایی و کارایی آباژور به نکات ایمنی آن توجه کنید. آباژور هایی برای اتاق کودک مناسب هستند که چوبی و یا طلقی باشند. همچنین آباژور های شیشه ای و فلزی اصلا برای اتاق کودک توصیه نمی‌شوند چراکه وجود شیشه و یا فلز برای کودکان خطرناک است. از طرف دیگر حتما به نحوه سیم کشی و اتصالات برقی توجه کنید تا هیچ خطری سلامتی کودک دلبندتان را تهدید نکند.
  • بهترین فضا را برای قرار دادن آباژور در منزلتان انتخاب کنید؛ فضایی که زیبایی و جلوه آباژور را به خوبی در معرض نمایش قرار دهد.
  • آباژورها را در فضایی از منزل بگذارید که نور آنجا را روشن نکند. همچنین بهتر است برای سالن پذیرایی از چندین آباژور استفاده کنید تا نور به صورت متمرکز در فضا جریان یابد

منبع : lightology.com

دکمه بازگشت به بالا