عمومی

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

خط گاز سیستان و بلوچستان چه زمانی قطع می شود؟

به گزارش دنیای 77 ایران وی نوشت: هوا هنوز خنک نشده است اما تصاویری از صف های طولانی گاز در چند شهر سیستان و بلوچستان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، به راستی که آغاز تابستان است و کسانی که از نزدیک درگیر مشکل گاز هستند. کمبود گاز یا اخبار آن را دنبال کنید، بدانید که فصل زمستان در شرف شروع است، در عین حال به ویژه در مناطق سردسیر استان که شمال سیستان و بلوچستان را شامل می شود، مردم با مشکل سوخت عمدتاً برای گرم کردن آن مواجه هستند. .

اکنون خطوط گاز به تابستان رسیده است و این یعنی برخی افراد با مشکل پخت و پز مواجه هستند و به همین دلیل ساعت ها در صف های طولانی برای تهیه کپسول پر می ایستند. شهر راسک یکی از شهرهایی است که این روزها مشکل گازرسانی دارد و مردم در گرمای تابستان مجبورند در صف بنزین بنشینند. یکی از شهروندان این شهرک 95 هزار نفری می گوید: اینجا همیشه مشکل داشتیم اما وقتی زمستان می آید مشکلاتمان بیشتر می شود چون راسک یکی از سردترین شهرهای استان است، الان مشکل ما این است که قیمت کپسول گران شده است. و گرفتن کپسول دولتی آسان نیست و برای گرفتن کپسول دولتی باید ساعت ها در صف بایستیم که بسیار سخت و طاقت فرسا است گرمای 50 درجه خیلی وقت ها مجبوریم کپسول را بدون هزینه از دلال ها بخریم ما الان برای آشپزی خود گاز می خواهیم، ​​به همین دلیل واقعاً در مشکل هستیم.”

یکی دیگر از شهروندان زابلی نیز گفت: همیشه در شهرهای شمالی استان مانند زابل و جاهدان و خاش، میرزاوه و سراوان مشکل کمبود گاز بیشتر است زیرا این مکان ها سرد بوده و زمستان های طولانی و سردی دارند. در بلوچستان و منطقه چابهار بیشتر برای پخت و پز هستند، از گاز استفاده می کنند، زیرا به گاز زیادی برای گرم کردن نیاز ندارند و در زمستان آنقدر سرد نیست که مصرف آنها از حد مجاز پخت بیشتر باشد. اما در مناطق سردسیری مانند ما، مردم برای پخت و پز و گرمایش به سوخت نیاز دارند. به دلیل این مشکل معمولاً در زمستان مشکل گاز داریم، اما تابستان امسال چند روزی به سختی گاز می‌گیریم و این دلیل خطوط گاز است.

شهرستان گلشن در سیستان بلوچستان شهری است که این روزها دچار کمبود گاز است. این شهرستان با حدود 62 هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان قرار دارد و یکی از شهرستان های تازه تاسیس سیستان بلوچستان است که در دی ماه 1398 با جدا شدن و ادغام شهرستان سراوان افتتاح شد. بخش “مرکزی” و “کلگان”.

عامری یکی از شهروندان شهرستان گلشن گفت: در گرمای مرداد ساعت ها در صف سیلندر گاز می ایستیم. این همه سال به ما قول دادند و کاری نکردند. فکر می کردیم الان که از سرابان جدا شدیم بودجه بگیریم و مشکلاتمان حل شود اما همچنان در این شهر مشکلات زیادی از جمله مشکلات گازرسانی داریم. از زمانی که گلشن شهر شد، افراد زیادی از حاشیه به شهر کوچ کردند، جمعیت دو برابر شد، اما امکانات تغییر نکرده است. ما در این شهرک فقط یک پمپ بنزین داریم که نسبت به جمعیت شهرک بسیار کم است. در شهرستان های گلشن و سرابان مشکلات زیادی از نظر مردم و آشپزی داریم و می ترسیم در زمستان اوضاع بدتر شود. حالا دلال ها نان و نان خود را دارند و می توانند هر چقدر که می خواهند سود ببرند.»

به گفته نوید برهانزهی، در میان فعالان اجتماعی سیستان بلوچستان، در روزهای اخیر علاوه بر راسک و گلشن در شهرهای چابهار و جرآباد نیز صف‌های طولانی گازگرفتگی تشکیل شده است. به گفته وی، این مشکل به معضل توزیع خارج از شبکه و قاچاق سوخت مربوط می شود. به گفته این شهروند شهر ایران، در حال حاضر قیمت کپسول دولتی 20 تا 25 هزار تن است اما قیمت آن در بازار آزاد 100 هزار تن است.

اما ماجرای ناتمام گازرسانی به سیستان و بلوچستان از کجا شروع شد؟ پروژه انتقال گاز از عسلوه به ایرانشهر دقیقا 17 سال پیش آغاز شد و دولت نهم در سال 1383 شروع به کار کرد. چهار سال بعد یعنی در سال 1387 مشعل گاز در ایرانشهر روشن شد. در آن زمان قرار بود تا سال 1392 مشعل های گازی در زاهدان و زابل روشن شود که این اتفاق نیفتاد و روشن شدن مشعل در این شهرها برای چندین دوره تمدید شد و در نهایت به سال 1392 موکول شد که دوباره اجرایی نشد. .

در سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم مجدداً وعده داده شد تا پایان سال 1393 مشعل های گاز در جاهدان روشن شود. اتاز هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان آن را اعلام کرد اما اجرای وعده اش دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در اسفند ماه سال 1393 جهادگران شاهد روشن شدن مشعل گاز در شهر خود بودند.

شادی مردم از روشن کردن مشعل های گاز زیاد دوام نیاورد. به دلیل سرعت پایین گازرسانی، تنها حدود پنج درصد از مردم تا سال 2017 از گاز شهری بهره مند شدند.

استفاده از بخاری های نفتی و گستردگی این فاجعه منجر به تسریع گازرسانی در جاهدان پس از حادثه آتش سوزی در دبستان دخترانه این شهر شد و تا سال 1396 تعداد بیشتری از مردم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند، اما همچنان مشکلات زیادی وجود داشت. . راه مردم استان. شاهد صف های طولانی کپسول های گاز که بیشتر در فصل زمستان دیده می شد. در واقع جریان گاز آنقدر کند بود که مردم امید چندانی نداشتند.

شهریور ماه سال ۱۳۹۸ زمانی بود که طبق اعلام استانداری سیستان و بلوچستان، هشت شرکت توزیع گاز مایع در جاهدان برای تسهیل دسترسی به گاز در مناطق پرجمعیت و افزایش سهمیه گاز مایع در سیستان و بلوچستان تأسیس شد. 30 درصد

البته در سال 1399 برای تسریع در ورود گاز به استان، 17 دستگاه تراکتور جدید از سایر استان ها به ناوگان قبلی استان اضافه شد و تعداد واگن های قطار ورودی با گاز مایع به استان به 24 واگن رسید. هر هفته، اما هنوز مشکل داشت.

در همین حال رضا پنجابی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: پرونده گازرسانی به جاهدان در سال 1398 بسته می شود و گازرسانی کل استان در سال 1402 به پایان می رسد.

در سال 1400 فرمانداری نهایتاً اعلام کرد که مشکل به دلیل نرسیدن سیلندرها به مناطق دور افتاده از مرکز است، بنابراین تصمیم گرفته شد تأسیسات جدید گاز مایع در چهار شهر هامون، جاهدان، دلگان و نیکشهر احداث و به بهره برداری برسد. همان سال.

گفتنی است، گازرسانی یکی از معضلات اصلی گازرسانی سیستان و بلوچستان است و در همین راستا اخیراً هفت دستگاه کامیون برای حمل و نقل و توزیع گاز مایع با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

اما اگر می‌خواهید از آخرین اخبار گازرسانی سیستان و بلوچستان مطلع شوید، باید گفت که ۲۸ مرداد ماه سال جاری، شرکت گاز استان سیستان بلوچستان اعلام کرد که تمامی شبکه‌ها و انشعاب‌های لازم در جاهدان وصل شده است. و در این شهرستان 93 هزار مشترک گاز و در جاهدان بالقوه 140 هزار مشترک گاز وجود دارد که در حال حاضر حدود 68 درصد از مردم عادی گاز دارند.

بر این اساس از حدود یک ماه پیش به خط انتقال جاهدان به زابل گازرسانی شده است. با تسریع در تزریق گاز، خط انتقال زاهدان – زابل اکنون به کارخانه های سیمان این منطقه امکان استفاده از گاز طبیعی را می دهد. در این منطقه که شامل شهرستان های زابل، جهک، نیمروز، هامان، هیرمند و جاهدان می شود، شبکه تغذیه و توزیع اجرا شده و در مراحل پایانی قرار دارد. این یک سری خطاها و تست های نهایی است که باید قبل از تزریق گاز به این شبکه ها انجام شود

بر اساس اعلام شرکت گاز استان، در منطقه خاش کل شبکه مورد نیاز شهرستان خاش به اضافه شبکه تغذیه کارخانه سیمان خاش اجرا شده و ظرف دو تا سه ماه آینده گاز به این شبکه ها تزریق می شود. به یکباره و پس از آن، شعبه های این شبکه نصب می شود. آغاز خواهد شد

در شهرستان ایرانشاه، شهرستان جاهدان نیز وضعیت مشابهی دارد و شبکه کامل لازم اجرا شده و شهروندان می توانند از گاز طبیعی استفاده کنند.

با این اوصاف، به نظر می رسد بحث گاز سیستان و بلوچستان به ایستگاه پایانی خود نزدیک می شود. حداقل می توان امیدوار بود که این اتفاق بیفتد و در نهایت شاید روزی در آینده نزدیک شاهد تحقق 17 سال وعده باشیم.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا