عمومی

امام زمان منجی یا امام زمان رخنه‌پوش

امام زمان منجی یا امام زمان رخنه‌پوش

اگرچه پیشرفت علمی و تجربه تاریخی بشریت راحتی زیادی را برای وی به ارمغان آورده است ، اما واقعیت این است که او در آرامش موفقیت چندانی نداشته است ، بنابراین او هر روز یافته ها و پرسش های خود را مرور می کند. یکی از آنها این است که رهبران مذهبی هنوز نتوانسته اند او را متقاعد کنند به دلیل شیوه های سودآور رهبران / معتمدان.

هاراری در درس اول درس بیست و یکم قرن بیست و یکماز جانب شکست دادن گفته می شود که پس از دو آزمایش یا داستان توسط نیویورک ، برلین ، لندن و مسکو در مورد عنوان فاشیست ، که در سال 1936 (با جنگ جهانی دوم) و عنوان کمونیسم ، که با سقوط شوروی به اجرا درآمد. اتحادیه در سال 1960 ، اتحادیه آمد. این اکنون سومین داستان است ، لیبرال ، که با تمام سلطه و جهانی شدن خود ، با دو واقعه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) و ظهور دونالد در سال 2014 بحث برانگیز است. ترامپ وارد مرحله جدیدی شده است این شعارها در آزادی و سیستم دموکراتیک منعکس شد ، به شدت خرد شد و با امروز پایان یافت. بازگشت به تاریخ ، (1) از سر راه خود خارج شده است و آن داستان ایده آل با نیازها یا نگرانی های آن زمان مطابقت ندارد. به گفته هراری ، دکتر فکر کردن با مفهوم آخرالزمانی سردرگمی هدف گذاری ، گویی انحراف تاریخ از پایان خوش تنها می تواند به این معنی باشد که ما اکنون مجبور شده ایم آرماگدون را آزاد کنیم (نبرد نهایی بین خیر و شر لیبرال است ، قضاوت یک روز قبل ) ، ما در یک مرحله هستیم. سپس ادامه داد: ذهن ما وقتی توانایی مقابله با واقعیت را از دست می دهیم صحنه فاجعه بار را میخکوب می کند..(2)

به گفته برخی ، هاراری “در تعبیر تاریخی جهان بشریت مطالعه ای خردمندانه و منحصر به فرد دارد”.(3) در این گفتار ، نکته ای به نکته ظریفی برای تأمل اشاره دارد ، حتی اگر با تمام ادعاهای آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشر در ارائه الگویی برای زندگی بهتر و انسانی با یک مانع بزرگ / کوه یخ روبرو بود که بخشی از آن برای انسان آشکار شده است. هیچ داستان خیالی نمی تواند نیازهای انسان را برآورده کند ، همانطور که تواین بی در گذشته در کتاب خود انجام داد ، زمانی که تمدن غرب هرگز با چنین بحرانی روبرو نشده است. تمدن در گیاهان آزمایشیدر دو بخش خلأ معنوی و توسعه ملی گرایانه او مسلماً از چالش هایی که با آن روبرو بوده صحبت می کند. بنابراین سوال این است که ، چه امیدی می تواند زندگی را ممکن کند؟

همانطور که مشاهده می شود ، هاراری بر اساس دیدگاههای مادی خود ، نبرد نهایی خیر و شر را فاجعه بار خواند و البته راهی دیگر برای فرار از بحران در حال ظهور ارائه داد که از حوصله این مقاله خارج است. این مسئله با آنها اختلاف است ، زیرا او می داند که ایمان به درگیری خیر و شر و آمدن منجی یا اصلاح کننده ویرانی ، که در همه ادیان یکتاپرست است ، معتقد است. آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام هزاران سال است که مورد پشتیبانی قرار گرفته و با وسعت اطلاعات موجود در آسمان مستند شده است ، و به راحتی نمی توان آن را به چالش کشید.

آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که تفکر شیعه مبتنی بر زندگی بشر در طول اعصار است ، از سن به سن دیگر ، از یک سن به یک دیگر ، از یک سن به یک سن ، از یک سن دیگر ، از یک سن دیگر ، از یک سن به یک دیگر ، از سن به سن ، از یک سن به یک سن دیگر ، از یک سن به یک دیگر ، از یک سن به یک سن ، از یک سن به یک دیگر. در تمام سنین قابل توجه خواهد بود. جهان را پر از عدالت و درستی کنید ، درگیری خیر و شر با آن پایان می یابد ، خوبی بر تخت سلطنت می نشیند ، سعادت جهانی می شود ، ظلم و استبداد از بین می رود ، “بی عدالتی از بین می رود و زندگی ایده آل محقق از بین می رود و با اطمینان تثبیت شده و در چشم انداز کلان تمدنی کامل و مطلوب تحقق یافته و آنچه تاریخ بشر همیشه آرزو داشته است به آن دست یابد ، ظاهر شده است. بدون شک چنین دیدگاهی برای همه خوش بینانه و خوشایند است ، اما چنین دیدگاهی یا اعتقادی ضعف ها یا نقص ها را توجیه نمی کند و اجازه نمی دهد و نباید اجازه بی عدالتی و غیرقابل پیش بینی بودن در جامعه بشری را بدهد.

کاهش امام زمان به منحرفی که عیب هایی را که دستکاری می کند یا بی مسئولیتی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی مردم را توجیه می کند – همانطور که برخی از مدعیان / حجتی ها گفته اند – بی کفایتی و ضعف در پوشش بیش از هر چیز است. و باعث بی احترامی به حقیقت منجی که در خود الهام ، مسئولیت ، تعهد ، کوشش و صلاحیت دارد و اگر غیر این باشد ، بدون شک باعث نشئه ذهن می شود و مانع وظایف انسان می شود و در نهایت منجر به ناامیدی می شود. این آشفتگی خواهد شد که با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نیست.

* عضو دانشکده م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامی

منبع و پیوست:
درس بیست و یکم قرن بیست و یکم، ঃ یوهان نوح هراری؛ تمدن در گیاهان آزمایشی، آرنولد تواین ب. پایان تاریخ، فرانسیس فوکویاما.
1 آخرین نظریه تاریخ ارائه شده توسط فرانسیس فوکویاما بر ایده آل دموکراسی لیبرال به عنوان بالاترین دستاورد تاریخ بشر تأکید کرد.
2 هاراری ، بیست و یکمین درس بیست و یکم قرن 21 ، 13 صفحه بعد.
3 اصطلاح مالکان املاک در انتقاد از کتاب هراری.

دکمه بازگشت به بالا