عمومی

افزایش نگرانی‌هایم برای زلزله تهران

خوشبختانه همه چیز از ابتدای داستان و نحوه ارزیابی ضعف کشور و طرح جامع مدیریت زلزله تهران در دسترس است. البته من زلزله شناس و زمین شناس محض نیستم و مدرس و استاد مهندسی زلزله و مدیریت بحران هستم (اگر قبول کنم!) اما 35 سال است که از نزدیک با زلزله شناسان مشهور دنیا کار کرده ام و در کشور و از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و روزی نگذشت که ماهیت زلزله و وقوع آن را مطالعه نکنم! از تمام زوایای علم قدیم و جدید، به خصوص از زوایای مهندسی و از شکاف های لایه های الاستیک (مواد مذاب، لایه انعطاف پذیر) از یک طرف طرف دیگر از نظر انتقال محرک متفاوت است و غیره! چیزی که هیچ کدام یا همه زلزله شناسان خالص به آن توجه ندارند!؟

در همین زمینه، همانطور که هرمزگان به تدریج آرام می شود، همانطور که قبلاً گفتم، مصاحبه در اینجا پیوست می شود:

الحمدلله واقعاً اتفاق افتاده و در حال آرام شدن است (مدتی است حتی در 5 مشکل). اما من از خلیج فارس به سمت بالا یعنی کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری به سمت غرب و به سمت مرکز و تهران هیجان بیشتری نسبت به سایر مناطق دارم. کل ایران همیشه زیر فشار زلزله بوده و هست، اما خاطرات فراموش می شوند که بازگشت زلزله طولانی مدت است.

در این صورت زمان بازگشت بسیاری از زمین لرزه های بزرگ در این مناطق سپری شده و با توجه به فشار گسل زاگرس از انتها یعنی هرمزگان در بالا و در نهایت تهران که آخرین زلزله بالای 7 رخ داده است. در سال 1830، یعنی 190 سال پیش، با دوره بازگشت 158 سال بود. 7 و بیشتر برای زلزله، یعنی زلزله های احتمالی در تهران خطرناک تر می شوند. موارد تحقیقاتی گسترده ای نیز در این زمینه وجود دارد که انشاالله به مرور منتشر خواهم کرد. خواستم دوباره روی این موضوع تاکید کنم!؟

امیدوارم این یک خطای محاسباتی باشد! کل ایران با تاکید بر محدوده مورد نظر بین دو خط زرد روی نقشه ایران به شرح زیر است:

نگرانی من برای زلزله تهران در حال افزایش است

زلزله اخیر ایران

نگرانی من برای زلزله تهران در حال افزایش است

پراکندگی زمین لرزه های اخیر در کشور

نگرانی من برای زلزله تهران در حال افزایش است

آمار زلزله های اخیر کشور و استان های آسیب دیده به اضافه دو زلزله شب گذشته در فشم، تهران و بندرخم

نگرانی من برای زلزله تهران در حال افزایش است

زلزله شمال شرق تهران

نگرانی من برای زلزله تهران در حال افزایش است

محدوده هرمزگان تا کشور همسایه زاگرس

نگرانی من برای زلزله تهران در حال افزایش است

من همیشه نوشته ام که به عقل می گویم عاقلانه بفهمید، این بار برای اولین بار می گویم که عاقلانه گفتم شما باید با عقل سلیم و کمی واقع بینانه تر بفهمید!

* استاد نمونه کشوری، مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، موسس مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن جبدگان شاه در کشور.

دکمه بازگشت به بالا