عمومی

افزایش تقاضا برای سنگ قبر قسطی یا دست دوم!

افزایش تقاضا برای سنگ قبر قسطی یا دست دوم!

پیرزن به سختی از وانت پیاده شد. از تمام صورتش از جمله نقاب و چادر مشکی، فقط چشمان رنگ و رو رفته اش از پشت عینک دیده می شد.

به گزارش دنیای 77، مجله «شرق» در ادامه نوشت: وارد مغازه سنگ قبر شد. چادرش را با دستان لرزان تکان می دهد، چک حقوقش را از نایلون بی رنگ بیرون می آورد و به سمت فروشنده می رود. برای قبر همسرش سنگ می خواست. مستمری کامل او یک میلیون و 550 هزار تومان بود: «بچه و شوهر ندارم، همسرم چند سال پیش فوت کرد، الان توان خرید سنگ قبر را ندارم، خدا رحمتش کند، بعد از مرگ حقوق می گیرم، اما برای قبر.”نمیتونم سنگ بخرم هر وقت خوابم میگیره ناراحت میشم همیشه فکر میکنم از خالی بودن قبرش ناراحته وای خدا بیامرزه خیلی محترم بود… من یه سنگ قیمتی میخوام مامان قسط من رو حساب کن من ضامن ندارم ولی آقا امام رضا همه جا ضامن من بوده برات سفارش میدم … মালিক می توان خرید …

طبل کرونا به صدا درآمد و در بسیاری از خانواده ها عزاداری شد. در ورودی بسیاری از خانه ها اعلامیه و بنر نصب شده است. این تعداد بنر و پیام تسلیت بر دروازه ها و دیوارهای شهر وجود داشت و بی سابقه بود. با افزایش تعداد قربانیان و تعطیلی مغازه ها و برخی مشاغل، سایر مشاغل بهبود یافته اند. همه فکر می کنند در دو سال اخیر آمار مرگ و میر بر اثر کرونا افزایش یافته و تجارت نیز حول محور مرگ شکل گرفته است، اما بورس سنگ قبر «بابارضا» از صاحبان قبر در اطراف بهشت ​​زهرا می گوید. داستانی متفاوت … سنگ ها به ترتیب خاصی چیده شده اند. صدای پرتاب سنگ به بیرون چند مغازه. گرد و غبار بلند شده است. خطاط برای تراشیدن سنگ نام مرده را روی سنگ نوشته است. مغازه ها خلوت است. هر مغازه دار وقتی می بیند ماشینی ایستاده از او می خواهد که سنگ قبرش را تبلیغ کند.

مشتریان شوکه و سرکش!

مغازه دار مهره ها را برمی دارد و پایین می آورد. ماسک روی صورت زده می شود و فقط صدای زمزمه به گوش می رسد. او درباره کار و تجارت خود می گوید: «اگر الان ماهیانه 15 سنگ قبر سفارش می دادم، سه سال پیش همین مقدار را سفارش می دادم. درست است که تعداد مرگ و میرهای کرونا افزایش یافته است، اما فروش ما افزایش پیدا نکرده است. همه فکر می کنند که کسب و کار ما اکنون یک ارز است، اما ما آماده بودیم که دو سال پیش به عقب برگردیم، زمانی که میزان مرگ و میر روزانه کمتر از الان بود. ما حاضر بودیم به همان شماره سفارش دهیم. مشتریان عزادار بودند، اما وقتی به سراغ ما آمدند چندان شوکه و سرکش نبودند. حتی سفارشات بیشتری هم بود. حالا دیگر کسی به قبر نمی رود و همه از بهشت ​​زهرا و قبرستان می ترسند، می ترسند ویروس از زمین بلند شود. به همین دلیل برای خرید سنگ قبر کمتر به ما مراجعه می کنند. بسیاری از خودروهای عبوری که سفارش سنگ قبر می دهند به سادگی می پرسند که آیا ویروس کرونا از روی زمین بلند شده است، ما نمی دانیم چه بگوییم. مغازه های ما دقیقاً کنار بهشت ​​زهرا هستند و مردم می ترسند از ماشین پیاده شوند…».

یکی دیگر از مشکلاتی که خریداران را با چالش های زیادی مواجه کرده است این است که قیمت سنگ در حال حاضر بسیار ارزان است، دو سال پیش قیمت سنگ بسیار ارزان بود، ما گرانیت را از یک میلیون و 500 تن خریداری کردیم و با قیمت بسیار پایین به مردم فروختیم. سود مردم می دانند نه و اکثرا چند سال پیش ارزان خریدند الان قیمت می گیرند و می خواهند برای امواتشان سنگ قبر سفارش دهند از شنیدن قیمت تعجب می کنند به سنگ ها نمی دهد و می دهد پایین‌ترین قیمت، اما قبل از تورم وضعیت بهتر بود و قیمت‌های بالاتر و حداقل سنگ قبرهای گران‌تر فروخته می‌شد.»

خرید اقساطی سنگ قبر مهمترین نکته ای بود که بسیاری از مغازه داران سنگ قبر به آن اشاره کردند: «سال گذشته شنیدیم مردم نان قسطی می خرند، اما هیچ وقت فکر نمی کردیم که خرید سنگ قبر به سنگ قبر برسد… قسطی هم افزایش پیدا کرد. تجربه کرده و با مشتریان زیادی برای اقساط روبرو شده ایم. همه یکی هستیم و سنگ قبر اقساطی را فقط به دوست و آشنا می دهیم تا قبض را تسویه کنند. اگرچه مردم پول مرده دریافت نمی کنند، مثلا پارسال مشتری داشتیم در قد کورونا که سنگ قبر مادرش را سفارش داد و قسطی خرید. قسط اول تحویل شد اما نیامد.»

سنگ قبرهای ارزان قیمت به سختی پیدا می شود

برخی از مغازه داران فقط اقساطی به آشنا پرداخت می کنند: «بیشتر فروش بهمن ماه به صورت اقساطی بود، همچنین دوستان، همسایه ها و ما که اطلاع داریم، برای یک سنگ پنج میلیونی دو میلیون تومان واریز کردیم و بقیه را در شش قسط دریافت کردیم. 500000 تومان حدود 10 قسط یا آشنا به دوستان و رفقای معرفی شده بود که توان پرداخت قبر را نداشتند و چون واسطه را می شناختیم پذیرفتیم.

برخی سود فعلی از فروش سنگ را ناچیز می دانند: «سنگی که پارسال یک میلیون و 500 تومان می خریدیم الان باید 6 میلیون تومان بخریم؛ مردم نمی توانند کالای ارزان بخرند عکس بگیرید دلایل قیمت تمام سنگ های قیمتی قبل از کرونا شفاف هستند. آنها سنگ هایی با کیفیت پایین تر جوهر می کنند و سپس آنها را با آن می مالند تا شفاف شوند. پیدا کردن ارزان ترین سنگ دشوار است.”

فروشنده دیگری بازار را عامل کاهش قدرت خرید سنگ قبرها دانست و گفت: درست است که قبل از قرنطینه تعداد بازدیدکنندگان از سنگ قبرها حدود 15 درصد افزایش پیدا کرده است، اما نباید تصور کنیم که در حال افزایش است، مردم به دنبال این هستند که ارزانترین سنگ قبرها، چانه زنی برای کار و نارضایتی از قیمت، هزینه طراحی و قرار دادن یک قبر ساده حدود سه و نیم تا چهار میلیون تومان است، ابزار، فونداسیون های گرد، لایه های بهشتی و … بینهایت 10 هزینه دارد. میلیون تومان برای کسانی که ندارند. دغدغه های مالی. همه نمی توانند یک سنگ قبر عالی سفارش دهند. “، که اغلب یکی از ارزان ترین مدل های موجود است.”

سنگ قبر فایده ای ندارد

تاج گذاری و کاهش مراسم به دلیل خطر شیوع ویروس یکی از بهانه های عزاداران برای سفارش سنگ قبرها شده است: “مردم نمی توانند عزاداری کنند یا مهمان دعوت کنند. تنها لذت آنها جمع شدن در قبرستان است؛ دوست دارند کسری از هزینه را فدا کنند. سنگ.سنگ ارزان هم کمکی به ما نمی کند.سنگ معمولی هفت میلیون تومانی چه فایده ای دارد؟حداقل قبل از کرونا در شهر و اطراف مشتری داشتیم؛ “اما الان کمتر از شهرهای دیگر می آیند.”

امروزه با افزایش قیمت، سنگ قبرهای دست دوم خریداران خاص خود را دارند: “وقتی به مشتری قیمت می دهیم، رنگ صورتش کمرنگ می شود و اگر با او بماند، شروع به زمزمه کردن در گوششان می کند. قیمت سرسام آور.” تعداد مشتریانی که توانایی خرید سنگ قبر را ندارند و شهرت دارند، افزایش یافته است. بسیاری از سنگ قبرهای قدیمی که نیاز به تعویض دارند، یا 30 سال قدمت دارند و چندین طبقه دارند، برای ما آورده شده و توسط کسانی که توانایی مالی آن را دارند تعمیر و پرداخت می کنند. در این دو سه سال قیمت سنگ دست دوم از دو میلیون به سه میلیون کاهش پیدا کرده که الان به شش میلیون تومان رسیده است، اما ما فقط هزینه سنگ زنی، خوشنویسی یا طراحی را می دهیم.»

حساسیت به انتخاب سنگ قبر در روز کرونا کاهش یافته است

تیله های گران قیمت هنوز هم مشتریان خاص خود را دارند: “در حالی که بیشتر مردم ارزان شده اند، اما طرفداران شابو، تیله و انواع مرغوب آنها نیز دارند. آنها پول زیادی را برای تاج، چمن و غیره خرج می کنند، اما واقعیت این است که کرونا حساسیت شدید انسان را کم کرده است و نوع سنگ برای انسان تفاوت چندانی ندارد و نه و کمتر به یادگار مانده است و چون تشریفاتی ندارند از روی احترام سنگ قبر نمی اندازند و نمی توان قطعات جدیدی ابداع کرد. پایبندی، دیدن سنگ قبرهای گرانبها و گوناگون را غیرممکن کرده و از حساسیت انسان کاسته است.»

طراحی و رسم الخط سنگ قبر از زمان شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر تغییر چندانی نکرده است: «طرح‌هایی مانند گذشته توسط عزاداران انتخاب می‌شود یا طرح‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که مطابق سلیقه انتخاب شوند.» و مردان دهه 80 که در زمان تاجگذاری فوت کردند بیشتر فروش ما از بهشت ​​زهرا است که به دلیل نزدیک بودن به مغازه بهشت ​​زهرا بازدید می شود.ما در حومه تهران مثل اسلامشهر مشتری داریم که ارزانترین هستند.ما علت مرگ را زیر سوال نمی بریم. و فقط سفارش را بپذیرید؛ “اما اکثر مشتریان در مورد کرونا صحبت می کنند، وقتی علت مرگ را ذکر می کنند، دلیل نهایی را می بینند که کرونا عزیزشان را آلوده کرده و او را به قبرستان فرستاده است.”

ممنوعیت خرید ارزانترین سنگ قبر

خیلی ها هم سنگ قبر می خرند و به همان تکه سنگ بهشت ​​زهرا که در وصف آن مرحوم نوشته بود قناعت می کنند: «وقتی قیمت دلار نوسان دارد و سنگ از خارج وارد نمی شود، سنگ ایران هم خیلی گران می شود؛ هر شب که ما با همکاران ما اینگونه صحبت کنید، همه از مشتریان ارزان قیمت و چانه زنی صحبت می کنند که حاضر نیستند برای سنگ قبر بهای گزافی بپردازند، اگرچه در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای برای ادای احترام به مردگان وجود دارد، اما توانایی خرید سنگ وجود ندارد. برای همه امکان پذیر است؛ “قیمت های دو و نیم تا سه و نیم میلیون به دنبال پاسخ منفی مشتریان است.”

فروشنده دیگری که 30 سال است روی سنگ کار می کند، تاکید کرد که قیمت ها بر اساس قوانین و مقررات انجمن سنگتراشان ایران به صورت خودسرانه تعیین شده و پرداخت نشده است. قیمت ها می توانند سنگ قبر را پرتاب کنند. ما نمی توانیم ارزش نجومی بدهیم، ناظر مقدار را مشاهده می کند. ارزان ترین متریال ایرانی گرانیت نطنز اصفهان است که دارای ابعاد 150 به ارزش حدود 2.5 میلیون تومان به بالا می باشد که در 99 درصد موارد ارزان ترین سفارش کار می باشد. این روزها مردم عزادار هستند و خدا نمی خواهد ما به آنها آسیبی برسانیم. اکنون پس از گذشت 30 سال از پاسخ همه مشتریان، علت مرگ را درک می کنیم. این روزها همه عزادار کرونا هستند و می گویند عزیزشان در عرض یک هفته پس از ابتلا فوت کرده است. آخرین خرید همه یک سنگ قبر است و ما نمی توانیم از خود متنفر باشیم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا