اقتصادی

اغمای ارز ۴۲۰۰؛ جدال رانت، تورم و برنامه!

اغمای ارز ۴۲۰۰؛ جدال رانت، تورم و برنامه!

پس از چالش های فراوان برای تحریم یا ماندگاری ارز 4200 تومانی، نمایندگان به تعطیلی آن رای دادند و فعلا ماجرای این ارز مسکوت مانده است. اختلافات رانتی، دوقطبی و تورمی که اکنون به نفع تورم تمام شده است، زیرا برنامه مشخصی در این زمینه وجود نداشت.

به گزارش دنیای 77، تخصیص و حذف ارز 4200 تومانی یکی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم است و بارها بر اهمیت رانت های سنگین در قالب یارانه های پنهان و اهمیت تامین مالی و هدفمندی یارانه ها حتی در بودجه 1401 تاکید کرده است. لایحه ای که در مجلس ارائه کرد تبصره سال گذشته عرضه ارز برای واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی. حذف شده.

به دلیل عدم برنامه ریزی جریان متوقف می شود

اگرچه انتظار می رفت با توجه به استقبال نمایندگان برای ادامه انتشار 4200 سکه و اعتقاد به ساماندهی آن، روال به سمت تصویب پیشنهاد رسمی پیش برود، اما در جریان بررسی تاکنون چه اتفاقی افتاده است؟ لایحه بودجه مخالف حذف سکه انتخابیدلیل آن هم این است که نمایندگان به دلیل طرح مبهم دولت و نبود برنامه معتبر، به ادامه پرداخت رای دادند.

اجاره سمت چپ

اتفاقی که برای ارز 4200 تومانی و تصمیم اخیر برای تجمیع افتاد، چند مورد قابل بررسی است که اولین مورد آن رانت است. ارز 4200 تومانی از فروردین 1395 وارد چرخه تجارت ایران شده است، اما به تدریج و به دلیل فساد ناشی از تخصیص این ارز به تمامی واردات، لیست پرداختی به کالاهای اساسی محدود شد و در نهایت در دو سال گذشته تنها به هفت قلم کالا رسید. گندم، جو، ذرت، روغن، دانه های روغنی، کنجاله سویا و همچنین برخی داروها و تجهیزات پزشکی گنجانده شد. اما با توجه به تغییر قیمت ارز در سال های اخیر و فاصله زیاد آن با نرخ بازار آزاد، نمایندگان، کارشناسان و مسئولان بارها ارز را عامل فساد در تجارت معرفی کرده و به آن نرسیده اند. . جدول

شایان ذکر است که دلار 4200 تومانی فعلی که به طور میانگین هر دلار 25000 تومان است حدود 21000 تومان است، یارانه دولت و مبلغ آن بسیار چشمگیر است. بنابراین اگر روند پرداخت ارز ترجیحی ادامه یابد، این اجاره به همان اندازه باقی می ماند، عددی فرد که می تواند تا یک سال ادامه یابد. بیش از 300 هزار میلیارد تومان ماندن.

دولت هیچ درآمدی ندارد

مورد دیگر 4200 روپیه از درآمد دولت است او نیز اعتراف کرداما به جای اینکه ارز خود را با نرخ 4200 تومان بفروشد، می توانست با فروش حداقل 25 هزار تومانی، درآمد قابل توجهی داشته باشد. اقدامی برای جلوگیری از توزیع اجاره بها و عاملی در رشد درآمد و بودجه می تواند حذف شود.

در این راستا با نگاهی به آمارها مشاهده می شود که در 10 ماهه امسال حدود 1111 میلیارد برای واردات ارز پایه انتخابی اختصاص یافته است. کسانی که آن را فروختند 275 میلیارد تومان شد. این میزان حدود 25000 تن است.

اما تورم …

علاوه بر اهمیت رانت و درآمدهای دولتی، موضوع تورم نیز در اثر کاهش ارزش ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر معیشت مردم مطرح شده است. بیش از 50 درصد واردات از جمله 4200 ارز خارجی به نهاده‌های تولید اختصاص می‌یابد که باید حداقل پنج برابر نرخ ارز در آن واحد باشد که واردات را گران‌تر کرده و در نهایت بر قیمت‌های داخلی تأثیر می‌گذارد، مشکلی که دولت نگران آن است. بود و حتی مسئولان سازمان برنامه و بودجه می گویند که تورم پس از کاهش ارز طبیعی است و می تواند به 7 درصد تورم کل برسد که اکنون حدود 42.4 درصد است.

برنامه دولت چیست؟

اما برنامه دولت برای مدیریت پس از حذف 4200 تومان، جنبه دیگر و بسیار مهم آن است. این موضوع باعث توقف بررسی روند حذف در مجلس شده است.

بررسی اظهارات و اقدامات دولت در این زمینه نشان می دهد که در لایحه بودجه سال 1401 حدود 100 هزار میلیارد تومان برای جبران تغییر نرخ ترجیحی ارز کنار گذاشته است. اطلاعات خاصی یافت نشد.

معاون اقتصادی دولت با بیان اینکه اوایل دی ماه یارانه نقدی به 800 هزار تومان می رسید، گفت: به بهمن ماه نرسید و با حذف 4200 ارز مخالفت کرد، به نظر می رسد در حال حاضر موثر نباشد. . این یک حدس بود 60 میلیون نفر باید از 90 تا 126 هزار تومان یارانه معیشتی و 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی برخوردار شوند اما سوال اینجاست که چه میزان از این رقم می تواند تغییر نرخ ارز و تبعات تورمی واردات زیاد را پوشش دهد؟ قیمت؟

دولت همچنین در حال برنامه ریزی برای حذف یارانه گندم است پرداخت یارانه نان به بیکاران او در قالب کارت یارانه اعلام کرد اما تاکید کرد که قطعی نیست یا در مورد دارو از همین محل وارد بیمه شده و یارانه را اعلام کرده اما طرح خاصی ارائه نشده است.

مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه، برنامه قطعی از سوی دولت برای حذف 4200 سکه و تبعات آن داشت، اما ظاهراً به چنین طرحی نرسید و به همین دلیل با حذف ارز و شفاف سازی و انتظار مخالفت کرد. طرح تدوین شده توسط دولت در کنار مجلس بود.

این مجلس 9 میلیاردی هم داستان خودش را دارد…

اما بخش دیگری از مصوبه تلفیقی مبنی بر تخصیص 1409 میلیارد برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی بر اساس اولویت در سال 1401، با افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان، بودجه مستقلی برای گندم پیش بینی کرده است. دولت ملزم به تولید داخلی است

این 9 میلیارد دلار نیز از نظر دارایی های ارزی تخصیص یافته در سال جاری قابل تامل است و بعید است که با افزایش واردات و تورم جهانی کفایت کند. به گفته رئیس اداره برنامه و بودجه، این رقم ممکن است تا پایان سال به 1818 میلیارد افزایش یابد.

همان 9900000000 هر چند کافی است اما یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که اگر باز هم میانگین نرخ دلار را در سال آینده 25000 تومان فرض کنیم، درآمد دولت از عرضه با نرخ 4200 تومان کمتر از 40000 میلیارد تومان است. ، اما اگر با نرخ بازار فروخته شود، درآمد آن حداقل 225 هزار میلیارد تومان می شود که در این صورت تفاوت درآمد این دو نرخ حدود 180 هزار میلیارد تومان می شود که معادل رانت ارزی 4200 روپیه است. تا 9 میلیارد دلار، هر چند که در حالت عادی نیاز به واردات بود و نرخ ارز بالاتر از آن بود.

اتفاقی که برای ارز 4200 افتاد هنوز بلاتکلیف است و اجماعی مشخص نیست که دولت در چه سطوحی پرداخت کند یا خیر و به نظر نمی رسد علاوه بر مدیریت رانت و منابع بودجه دولت حداقل تبعات تورمی و معیشت مردم را داشته باشد. این لایحه با توجه به صحن علنی مجلس می تواند محلی برای تغییرات جدید باشد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا