اقتصادی

اصلاحات یارانه‌ای دولت چطور عملیاتی شد؟

اصلاحات یارانه‌ای دولت چطور عملیاتی شد؟

سرانجام پس از ماه ها گمانه زنی، چند روز پیش دولت سیزدهم نظام یارانه ای کشور را اصلاح کرد و بررسی ها نشان داد که در افزایش قدرت خرید مردم موفق بوده است.

به گزارش دنیای 77، از سال 1389 و همزمان با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، دولت احمدی نژاد برای هر ایرانی 45 هزار و 500 تومان یارانه در نظر گرفته است. این یارانه که بیش از 11 سال است اجرا می شود، در طول زمان و با افزایش تورم کارایی خود را از دست داده است.

در آبان ماه سال 1388 و همزمان با تغییر قیمت بنزین، یارانه جدیدی در قالب سبد معیشت خانوار به حساب 60 میلیون ایرانی واریز شد و این مبلغ به مرور زمان کارایی خود را از دست داده است. در این معادله باید وضعیت ارز 4200 تومانی را نیز اضافه کرد. ارزی که قرار بود با تهیه مواد اولیه ارزان قیمت برای تولید کالاهای اساسی، قیمت ها را پایین نگه دارد، با شکست سختی مواجه شد و بسیاری از اقتصاددانان می گویند که این ارز به بستر جدیدی برای رانت خواری و فساد تبدیل شده است.

دولت سیزدهم از بدو تاسیس تاکنون از لزوم اصلاحات جدید در نظام یارانه ای صحبت کرده است و ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوع مهمی بوده و مسئولان دولتی از تغییر ساختار اجرایی آن خبر داده اند. با وجود اینکه از آذرماه سال گذشته از زمان طرح لایحه بودجه، بحث حذف ارز مطرح شده بود، اما پس از ماه ها بحث در مجلس، بالاخره نمایندگان مجلس اعلام کردند که اختیار تصمیم گیری را به دولت می دهند. و از قدرت خرید مردم حمایت می کند.

بالاخره چند روز پیش دولت از طرح خود رونمایی کرد. به این ترتیب برای 9 دهک جامعه مبالغ 300 و 400 هزار تومانی واریز شد و دولت به مدت دو ماه به صورت تک مبلغی به حساب صاحب خانه یارانه پرداخت. اگرچه کارت های الکترونیکی تا دو ماه دیگر وارد چرخه حمایت های مردمی می شود اما تحقیقات نشان می دهد همین یارانه ها توانسته قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

قیمت چهار کالای اساسی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات از امروز (۲۲ اردیبهشت) افزایش یافته اما محاسبات نشان می‌دهد قدرت خرید ۹ دهک افزایش یافته است. به عنوان مثال در دهک اول شهر یک خانواده چهار نفره یک نفر 400 هزار تومان و در مجموع یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه می گیرند. قبل از اصلاح قیمت ها، خانواده باید ۲۴۱ هزار تومان برای خرید مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر و روغن های مختلف هزینه می کردند که با تغییر قیمت ها به ۵۶ هزار تن تغییر می کرد. یعنی هزینه این خانواده به 326 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین خالص یارانه دریافتی این خانواده نسبت به یارانه قبلی یک میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافته است که به این معناست که قدرت خرید این خانواده در 4 محصول مذکور 923 هزار تومان افزایش یافته است. در رابطه با سایر خانوارها نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که با حمایت‌های جدید، تغییراتی که احتمالاً در سال‌های گذشته اعمال شده و تغییرات بزرگ ناشی از بی‌توجهی به تسهیلات در سال‌های گذشته، قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.

روی بازیابی بلندمدت قدرت خرید مردم تمرکز کنید

جعفر خیرخواهان، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با دنیای 77، اظهار کرد: یک نکته این است که بدون شک اقتصاد ایران در 10 سال گذشته کوچک شده و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کند. از تحریم‌های طولانی‌مدت گرفته تا مشکلات غیرمنتظره مانند شیوع کرونا، همه دست به دست هم دادند تا کار را برای اقتصاد ما سخت‌تر کنند.

وی گفت: مردم در این شرایط از دولت انتظار حمایت دارند. یارانه ۴۵ هزار تومانی که در دوره احمدی نژاد داده شد، ارزشمند بود، اما امروز عملا کارایی خود را از دست داده است». در سال های گذشته امکان انجام اصلاحات در این حوزه وجود داشت اما به نظر می رسد در چند سال اخیر دولت قبل ضرب الاجلی را برای اتمام آن تعیین کرده و هیچ برنامه اصلاحی را اجرا نکرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شکاف بین قیمت و قدرت خرید مردم را نمی توان به راحتی پر کرد، توضیح می دهد: با افزایش یارانه های نقدی در چند وقت اخیر انتظار می رود قدرت خرید مردم تغییر کند اما واقعیت این است که این تحولات. کار می کنند، که در سال های اخیر فرصت اصلاحات اساسی را از دست داده است، ما باید بر ضرورت این اصلاحات تمرکز کنیم تا قدرت خرید بلندمدت مردم امروز بازیابی شود.

فعالان اجتماعی با تاکید بر لزوم ارتباط قطعی بین دولت و مردم خاطرنشان کردند: دولت باید شرایط خاصی را برای مردم توضیح دهد که اقتصاد کشور تحت چه شرایطی قرار می گیرد و با چه هدفی اصلاح شده است. در واقع این تغییرات باید متولی مشخصی داشته باشد که وضعیت و نحوه اجرای سیاست های جدید را برای مردم تشریح کند تا اگر شرایط به نفع مردم تغییر کرد، از این تغییرات آگاه شوند.

دولت علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم باید اعلام کند که تامین کالاهای مورد نیاز آنها بدون مشکل انجام می شود و نباید به این جایگاه از جامعه توجه شود، مشکلی که اقتصاد نیز بر آن صحه می گذارد. کارکنان

هیچ نگرانی برای پاسخگویی به تقاضای مصرفی مردم وجود نخواهد داشت

گلمعلی فراغی – رئیس اتحادیه سراسری طیور ایران – در گفت وگو با دنیای 77، درباره عرضه گوشت مرغ در کشور گفت: وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید بر تولیدکنندگان نظارت شود، گفت: با توجه به کمک‌های دولت، مردم می‌توانند در بازار مصرف خرید کنند، اما با توجه به تغییراتی که در بخش تولید رخ داده است، باید مراقب باشیم. ” تولیدکنندگان آسیب جدی نخواهند دید و می توانند به تولید محصولات خود ادامه دهند.

به گفته فراغی، تامین ارز و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی یکی از خواسته های اصلی تولیدکنندگان است تا بتوانند در آینده پاسخگوی نیاز کشور باشند. اما در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه کافی تولید می شود و مردم نباید برای خرید آن محدودیت و نگرانی داشته باشند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا