اقتصادی

از نابسامانی در توزیع تا مخالفت با واردات

از نابسامانی در توزیع تا مخالفت با واردات

در یک میزگرد ویژه ، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از نبود محصولات مناسب در سطح عرضه انتقاد کرد و دبیرکل انجمن لوازم خانگی به احتمال تولید 25 میلیون لوازم خانگی در سال 1400 اشاره کرد.

به گزارش دنیای 77 ، اکبر پازوکی ، رئیس اتحادیه بازرگانان لوازم خانگی در میزگرد ویژه “حمایت از تولید داخلی و تاثیر واردات محصولات خارجی بر صنعت لوازم خانگی” گفت: در سال 2017 ، من معتقد بودم که برای تکمیل تولید باید واردات موازی انجام شود. زیرا در آن زمان کیفیت و تنوع محصولات داخلی پایین بود.

وی با تاکید بر ضرورت واردات فناوری ، مواد اولیه و تجهیزات و ارتقاء دستگاه ها ، گفت: شرکت های دانش بنیان باید سلیقه مردم را مطالعه کنند. در چهار دهه گذشته ، هیچ استراتژی در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته است و تولیدکنندگان همیشه با مشکل روبرو بوده اند. سوال من این است که چرا این انجمن موازی شکل گرفت. اگر هدف ما تولید و برند ملی است ، پس همه این انجمن ها باید متحد باشند. چرا در چهار سال گذشته توزیع کنندگان دیده نشده اند؟ ما در حال حاضر به سمت فروش انحصاری محصولات حرکت می کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به خروج سرمایه در دولت قبل ، به روشنی تصریح کرد: با این وجود ، تولیدکنندگان همچنان کارآفرین بودند و زیر بار بدهی رفتند. اگر تولید داریم ، چرا در سطح عرضه نیست؟ آیا می توان 18 درصد سود پرداخت و سپس محصول را با 4 درصد به فروش رساند؟ مسیری که تا کنون برای صنعت لوازم خانگی طی کرده ایم اشتباه بوده است. چرا امروز نباید در سطح عرضه باشد و سپس محصولات را با قیمت لیزینگ به تعاونی ها بفروشد؟ نگرانی ما در سطح عرضه نیست. مشکل این است که انحصار و استکبار مشکلاتی را در صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده است. چرا امروزه یک قلم لوازم خانگی با قیمتی صادر می شود و با قیمت دیگری عرضه می شود؟ اسامی توزیع کنندگان در هیچ مقاله ای از انجمن وجود ندارد و آنها فقط به عنوان مهمان در جلسه شرکت می کنند.

امکان تولید 25 میلیون لوازم خانگی در سال 1400

همچنین سید حسن حسینی شاهرودی ، دبیرکل انجمن لوازم خانگی ، در ادامه این جلسه ، به فقدان بینایی و اسناد استراتژیک در صنعت لوازم خانگی در 43 سال گذشته اشاره کرد.

وی با اشاره به اشتغال میلیون ها نفر در این زنجیره از تولیدکنندگان و تولیدکنندگان قطعات گرفته تا خدمات پس از فروش ، گفت: به عنوان سیاست گذار ، هیچ نقشی در اتصال این زنجیره ای نداشت.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب ، ما تا حدودی در فعالیتهای شرکتهای ارز ، عجمیش و پورس خودکفا بودیم ، این موضوع را روشن کرد: اگرچه این صنایع کنار هم جمع شدند ، اما برندهای ایرانی بودند. تولید صنعت لوازم خانگی در سال 2017 حدود 10 میلیون و 800 هزار قطعه بود ، اما با شروع تحریم ها ، مارک های خارجی ایران را ترک کردند و تولید به هشت میلیون دستگاه رسید. تولید این محصولات در سال 1397 هشت درصد افزایش یافت ، اما سال گذشته شاهد افزایش ناگهانی 78 درصدی بودیم.

اما به گفته وی ، حمایت دولت دلیل این افزایش نبوده ، بلکه به دلیل محدودیت ها و نیازهای خانوار بوده است. البته ، در افق 1404 تولید لوازم خانگی باید به 25 میلیون قطعه در سال برسد. اما اگر دریچه واردات باز شود ، سالها تلاش تولیدکنندگان به هدر می رود.

مزایای کشورهای صنعتی

عبدالمجید شیخ ، اقتصاددان ، در بخش دیگری از این نشست گفت: “جهان غرب 300 سال است که از صنعت آنها حمایت می کند ، به طوری که آنها خود از نردبان پیشرفت بالا رفته اند ، به قله صنعت و فناوری رسیده اند ، و سپس نردبان و مجاز نیست. “

وی گفت: کشورهای صنعتی با استفاده از چهار مزیت از جمله هزینه پایین ، کیفیت بالا ، ثبات سفارش و تولید انبوه توانسته اند بازارهای خود و بازارهای جهانی را فتح کنند. وی گفت: “کشورهای جهان سوم با محدودیت تعرفه واردات خود را متوقف کرده اند ، اما آنها سازمان تجارت جهانی را ایجاد کرده اند تا درهای واردات و فروش کالاهای مازاد به کشورهای جهان سوم را باز کند.” اتحادیه اروپا در چارچوب سیاست حمایت از تولید داخلی 17 توافقنامه دارد. استراتژی غرب این است که کشورهای جهان سوم را در تولید کالاهای سرمایه ای ، واسطه ها و مواد اولیه ناتوان کند. برخلاف شعارهای خصوصی سازی ، آزادسازی و ادغام اقتصادی کشورهای غربی ، خود آنها به این شعارها عمل نکرده اند. به هر حال ، ایالات متحده یکی از ایالات دارای اقتصاد دولتی است. در آمریکا رقابتی وجود ندارد.

شیخی افزود: آنها با این شعار موضوع حمایت را از ذهن ما خارج می کنند. در نظام اقتصادی اسلام ، رقابت زمانی منطقی است که برابر باشد و رقابت نابرابر باشد. باید ظرفیت ایجاد کنیم و سپس وارد زمین شویم. در شرایط نابرابر ، واردات و واردات کالاهای خارجی باعث افزایش تولیدات داخلی نمی شود. بلکه محصولات داخلی را پایین می آورند.

در ماه های اخیر ، بین موافقان و مخالفان واردات لوازم خانگی اختلاف نظر وجود دارد و در طرف دیگر طیف ، آنها معتقدند که واردات لوازم خانگی باید آزاد شود و مقاومت انحصاری ، به منظور رعایت سلیقه همه مردم ، ایجاد رقابت برای بهبود کیفیت اما تولیدکنندگان می گویند که فعالیت بیش از 2000 واحد تولیدی در این بخش یک ایجاد منحصر به فرد است و وضعیت در صنعت مانع صنعت خودمختار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا