جامعه و خانواده

از “صمیمیت” نوجوان با دوستانش نترسید

از "صمیمیت" نوجوان با دوستانش نترسید

یکی از مشاوران با اشاره به نگرانی برخی والدین از صمیمیت بیشتر نوجوانان با دوستان خود گفت: برخی از والدین نگران صمیمیت بیشتر نوجوانان با دوستان خود هستند و مدام به فرزندان خود توصیه می کنند که از نزدیک شدن بیش از حد به دوستان خود پرهیز کنند. با این حال، این صمیمیت ها با همسالان از ضروریات دوران نوجوانی است و دوام زیادی نخواهد داشت.

مریم فولادی در گفت وگو با دنیای 77 گفت: وی گفت: گاهی والدین این موضوع را مطرح می کنند که نگران نزدیکی بیش از حد نوجوان به دوستان خود هستند و فکر می کنند که پایداری این رابطه صمیمی می تواند به نوجوان آسیب برساند. اگرچه این ایده به باورهای خود والدین برمی گردد و دوستی صمیمانه در نوجوانی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه بعد از نوجوانی این دوستی های صمیمی کم رنگ می شود، ادامه می دهد: گاهی والدین با توجه به تجربه دوستی های صمیمی می توانند باور کنند که این دوستی های صمیمی می تواند جایی به ضرر یک نوجوان تمام شود. در واقع، برخی از والدین ممکن است نسبت به چنین رابطه صمیمی بدبین و بی اعتماد باشند و در نتیجه برای فرزند خود مضطرب باشند. توصیه های بیش از حد نوجوانان برای دور نگه داشتن خود از دوستان نزدیک نتیجه معکوس خواهد داشت.

این مشاور خطاب به والدین گفت: مشاوره اضافی والدین برای کمک به نوجوانان برای اجتناب از روابط صمیمانه با دوستان خود می تواند منجر به رفتارهای آزاردهنده نوجوانان و ایجاد مشکلاتی در روابط بین فردی آینده آنها شود: اگر والدین روابط بین فردی سالم و مناسبی داشته باشند. نحوه برقراری ارتباط سالم را از آنها بیاموزید و در این زمینه نیازی به مشاوره و مشاوره ندارید. زیرا توصیه والدین فقط می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

فولادی در پایان صحبت های خود ارتباط با همسالان را یکی از مهم ترین مراحل رشد شناختی نوجوانان می داند و می افزاید: در این بین خودافشایی با دوستان و افشای مسائل شخصی جزء جدایی ناپذیر روابط صمیمانه است و والدین باید انعطاف بیشتری داشته باشند و استقلال فرزند خود را تشخیص دهند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا