عمومی

ارج‌گذاری استاد نجیب مایل هروی

من از شما می خواهم که به ایران و افغانستان ، دو کشور عزیز ، گزارش ندهید که چگونه ناسازگاری های اداری و سوءاستفاده های پسرش ، همه تلاش های خوب را ناقص می سازد و دوستی بین ملت ها را غیرقابل اجتناب می کند.

به یاد دارم جمعه بود و وقتی خبر بستری شدن استاد نجیب مایل هروی در مشهد را به دلیل یک بیماری عصبی و روانی جدی دریافت کردم ، در فضای مجازی سرگردان بودم. او می نویسد که مثنوی شاخه مولوی در کتابخانه شخصی من بوده است ، به همین دلیل من تا حدودی از عرفان ایران و شأن مقام و جایگاه وی در ادبیات آگاه بودم. من بلافاصله با مدیر کل اداره راه و شهرسازی بوشهر تماس گرفتم و به او گفتم که اکنون کار را شروع کنید ، یک استاد پیدا کنید و ببینید چه ناراحتی هایی دارند و چه کمکی می توانیم به آنها بدهیم. شنیدن نام استاد برای اولین بار ، او گفت: “چگونه می توانم او را پیدا کنم؟” من به او گفتم با اساتید ادبیات در دانشگاه فردوسی تماس بگیرد ، آنها باید درباره آنها بدانند. چند ساعت بعد ، او تماس گرفت و گفت من محل او را پیدا کرده ام ، فردا می روم او را ببینم.

روز بعد مدیرکل با ما تماس گرفت و به ما گفت که از بیماری روانی رنج می برد. وی افزود: هم اکنون شهرداری مشهد یک واحد مسکونی را اجاره کرده و آن را به وی داده است. در هر صورت ، آنها به یک واحد املاک و مستغلات نیاز دارند. واحد نسبتاً بزرگ است زیرا کتابخانه نسبتاً بزرگ است. من به او گفتم واحد اصلی وزارت در مشهد چیست؟ او گفت ، چند روز بعد ، ما یک واحد آپارتمان نسبتاً خوب به عنوان یک خانه سازمانی در یک محله بسیار خوب داریم. اگر نظری دارید ، آن را برای آنها در نظر بگیرید.

من جزئیات این واحد را از وی خواستم و به نمایندگی از دولت آن را با صالحی در میان گذاشتم. وی گفت: با توجه به خدماتی که در فرهنگ و زبان فارسی به شما ارائه داده ایم مدتهاست که فکر می کنیم به هر طریقی از او تعارف کنیم. من گفتم که ما می توانیم به طور جمعی پیشنهادی از کابینه درخواست کنیم تا این واحد مسکونی را به عنوان یک پیشنهاد به آنها تحویل دهیم. با تعجب سلام کرد. اندکی پس از آن ، برای جلسه بعدی کابینه ، من متنی از دو امضا را تهیه کردم و در کنار هم خواستیم که موضوع انتقال ملک در دستور کار کابینه قرار گیرد. از آنجا که چنین پیشنهادی در دولت بسیار نادر بود ، بحث در مورد مشکلات وجود نداشت. برخی از دوستان می گویند آنها به اندازه توان خود دارند و برخی دیگر ممکن است کوتاه مدت باشند. توضیح داده شد که آنها خیلی شباهت ندارند. علاوه بر این ، این نشانه قدردانی از کسی است که هنوز تابعیت ایرانی را به دست نیاورد ، بلکه فرهنگ و تمدن ایرانی و زبان فارسی را نیز در اختیار دارد ، که او باید با مردم افغانستان به اشتراک بگذارد. اما در پایان بحث پیشنهاد ما تصویب شد. موضوع تابعیت وی نیز در همان جلسه مطرح شد و تأکید بر شتاب آن شد. البته لازم به ذکر است که قبلاً مسئولان فرهنگی و علمی از جهات دیگری نیز از وی تشکر و احترام کرده اند.

ارج‌گذاری استاد نجیب مایل هروی

این فرمان اعلام شد و من بلافاصله دستور دادم واحد به آنها منتقل شود. در همان روز من وزارتخانه را ترک کردم و به من اطلاع داده شد که حتی پس از تأخیر چند ماهه وزارتخانه جلسه ای راجع به تهیه و تبدیل املاک از جمله جدول تقویم واقعی و سایر اقدامات قانونی ارائه کرده است. اما انتقال رسمی ملک مشروط به تابعیت مالک برای اعطای تابعیت ایرانی به وی یک موضوع رسمی در نظر گرفته شد. در این زمان دو اعتراض حقوقی توسط کمیته در مورد اعمال تصویب رسمی به قانون مطرح شد ، یکی در مورد انتقال آزاد و دیگری در مورد مالکیت توسط اتباع بیگانه که خلاف قانون ایران است. در مورد اول ، معاون حقوقی رئیس جمهور. تحت نظر Junidi ، استراتژی پیش بینی به عنوان منبع پرداخت ارائه شد و در مورد دوم ، دستور تسریع در حرکت صادر شد. با این وجود هیچ مانعی برای عرضه و تبدیل املاک وجود ندارد ، که گفته می شود فرزند آنها نیز از آنها محفوظ مانده است.

تا آبان سال گذشته بود که به مشهد سفر کردم. من به دوستی گفتم که با او همراه بود تا ملاقات با استاد را ملاقات کند. آن روز جلسات ترتیب داده شد و من به دیدن آنها رفتم. آنها خوب بودند. از هر دری با او صحبت کردیم و از این فرصت استفاده کردیم که با او گفتگو کنیم. در میان چیزهای دیگر ، من سؤال کردم که شما چه کاری انجام می دهید و او گفت که وی در حال تحقیق در مورد روزنامه های فارسی است. در آنجا بود که فهمیدم که این انتقال حتی پس از گذشت بیش از یک سال از زمان رسماً صورت نگرفته است و پسرش نگرانی هایی نیز داشته است. در بازگشت من به طور رسمی موضوع را به دبیرخانه دولت از سر گرفتم و پیامی را برای وزارت ارسال کردم که توضیح می دهد چرا ضعف شده است. مشخص شد واحد مسکن به آنها واگذار شده است ، اما واگذاری دولت منوط به موضوع شهروندی بود که خارج از اختیار وزارتخانه بود. البته طبق آنچه من شنیدم ، اقدامات اداری صورت گرفته است و باید اوراق اداری توسط استاد امضا شود.

بعد از خواندن این خبر تلخ در رسانه ها ، پشیمان می شوم که چگونه رفتارهای غیر متعارف بوروکراسی و پسرش باعث شده این انگیزه و تلاش مناسب خود متناقض باشد. و تمجید از استاد که افتخار دو ملت است و حمایت از آن نه تنها سپاسگزاری از یک شخص بلکه ستایش نمادین از روابط دوستانه بین دو ملت است ، باعث شکایت و سوء تفاهم شد.

ارج‌گذاری استاد نجیب مایل هروی

* در وب سایت نویسنده منتشر شده است. ۲۹ خرداد

27215

دکمه بازگشت به بالا