اقتصادی

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را عوامل مختلفی عنوان کرد و گفت: سقف ارزش پولی تعیین شده برای واردات خودرو به حدی است که نمی تواند تاثیر محسوسی داشته باشد. در بازار البته بی تاثیر نخواهد بود.

علی اکبر کریمی در گفت وگو با دنیای 77، با اشاره به مقررات دولتی برای واردات خودرو و تاثیر واردات بر بازار داخلی، اظهار کرد: تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی به عوامل مختلفی از جمله حجم خودرو برمی گردد. واردات و اینکه چند نوع خودروی وارداتی در مقایسه با خودروهای داخلی عجیب است. مثلاً اگر خودرویی وارد شود که معادل داخلی نداشته باشد، طبیعتاً رقابت معنایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به بند 4 قانون مقررات صنعت خودرو گفت: یکی از شرایط واردات این است که خودروهای مورد استفاده عموم وارد شوند. با این شرایط فرض بر این است که خودروهای وارداتی می توانند از نظر کیفیت و قیمت در کنار خودروهای تولید داخل قابل رقابت باشند. در نهایت حجم واردات بستگی به استقبال متقاضیان واردات و استقبال مصرف کنندگان خواهد داشت. یعنی می توان از تاثیر واردات صحبت کرد. قضاوت در مورد بازار خودروهای داخلی

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی ادامه داد: قانون مصوب مجلس اجازه واردات خودرو را به مدت پنج سال با رعایت شرایط داد. وی همچنین در نظر گرفت که نسبت این بازار یک میلیارد دلاری؟ به عنوان مثال اگر بازار خودرو داخلی 10 میلیارد دلار باشد، واردات 10 درصد خواهد بود. این 10 درصد چقدر می تواند در بازار داخلی اختلال ایجاد کند و تاثیرگذار باشد باید آزمایش شود.

کریمی گفت: با توجه به سقف ارزش ارزی واردات خودرو، به نظر می رسد واردات خودرو تاثیر محسوسی بر بازار نداشته باشد، البته قطعا تاثیری نخواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از ثبت سفارش، افرادی که خودروهای وارداتی دارند، می توانند به سرعت آن را وارد کشور کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا