عمومی

آغاز عملیات سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران

آغاز عملیات سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران

به گزارش منابع دنیای 77،

فعالیت های تبادل سه جانبه ترکمنستان، ایران و آذربایجان که در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران همکاری های اقتصادی (اکو) به امضا رسید، از 7 دسامبر آغاز شد. بر اساس این قرارداد، ایران سالانه 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان صادر خواهد کرد.

جاوید اوزی وزیر نفت در روز امضای این قرارداد گفت: با امضای این قرارداد گامی در زمینه روابط انرژی بین دو کشور برداشته شده است. او انجام می دهد.”

فعال‌سازی دیپلماسی انرژی و گسترش همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه از نخستین روز آن در اوایل شهریورماه در دستور کار جاوید اوزی وزیر نفت دولت سیزدهم قرار گرفت. نتیجه آن امضای قرارداد تبادل گاز است که اگرچه حجم زیادی ندارد، اما از نظر کارشناسان گام مهمی است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی با عرضه 100 درصدی گاز داخلی، واردات گاز از ترکمنستان نباید متوقف شود زیرا گاز این کشور ارزان است و ما یک بحث اقتصادی داریم که این گاز می تواند و باید در شمال استفاده شود. کشور. صادرات به کشورهای همسایه با قیمت های معادل بالاست، بنابراین معتقدند هر یک از همسایگان ایران دارای ویژگی ها و مزیت هایی هستند که باید در سبد روابط بین الملل ما به ویژه ترکمنستان که همسایه استراتژیک ما است، مورد توجه قرار گیرد، از این رو تداوم گاز است. این همکاری مزایای بی شماری را برای کشور ما به همراه خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا