جامعه و خانواده

آثار منفی اجرای ناقص «دارویاری» در بلندمدت / صرف‌نظر از پوشش بیمه‌ای داروهای «OTC»

آثار منفی اجرای ناقص «دارویاری» در بلندمدت / صرف‌نظر از پوشش بیمه‌ای داروهای «OTC»

معاون بیمه سلامت و خدمات سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: اجرای ناقص طرح‌های دارویی در بلندمدت مشکلاتی را ایجاد می‌کند: اجرای ناقص منجر به اختلاف قیمت بین داروهای تولید داخل و واردات می‌شود. این طرح در دراز مدت مضر خواهد بود.

دکتر مهدی رضایی در گفت وگو با دنیای 77. وی گفت: در ابتدای طرح دارویی حدود 1375 کد دارویی ژنریک درج شد که ارز اولویت دار در آنها افشا شد. از این تعداد 366 کد ژنریک که مشمول بیمه نبودند، مقرر شد تحت پوشش قرار گیرند. برای پوشش داروها باید فرآیندی در شورای عالی بیمه طی شود که مهم ترین قسمت آن بررسی مقرون به صرفه بودن و قیمت گذاری داروها است که نیاز به زمان دارد و در نهایت در مرحله اول 27 قلم دارو تهیه شد. در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گرفت و تصویب شد. . این مصوبه باید ابتدا به سازمان برنامه و بودجه ارسال می شد و در نهایت در هیئت وزیران تصویب می شد اما هنوز مصوبه نهایی به ما ابلاغ نشده و در مرحله نهایی است.

وی با اشاره به اینکه این 27 دارو عمدتاً داروهای دیابت جدید هستند، گفت: سایر داروها نیز در دست بررسی است و قرار است تا پایان سال جاری تمامی 366 دارو مشمول تعهد بیمه شوند و امیدواریم تعهد بیمه ای شرکت های بیمه گر انجام شود. شورای عالی خطاب به وزیر بهداشت، 366 قلم باقیمانده به تدریج تحت پوشش قرار می گیرد و برای کاهش پرداخت از جیب بیماران برای این اقلام دارویی وارد عمل می شود.

پرداخت به روز بیمه سلامت در داروخانه ها

وی افزود: تا این لحظه در تامین منابع لازم برای تغییر ارز داروها مشکلی نداشته ایم و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود عمل کرده و منابع را به موقع در اختیار ما گذاشته است. تا آخرین پرداخت مطالبات مهرماه به داروخانه ها به طور منظم پرداخت می کردیم. در زمینه پرداخت مابه التفاوت ارز دارویی، بیمه سلامت به موقع به مسئولیت خود عمل کرده و به نظر ما تا پایان سال مشکلی برای تامین منابع وجود ندارد.

معاون بیمه و خدمات درمانی شرکت بیمه سلامت تاکید کرد: بودجه کلی طرح دارویی 74 هزار میلیارد تومان بوده است. سازمان برنامه و بودجه در مرحله اول 4000 میلیارد تومان به بیمه ها پرداخت کرد، در مرحله دوم پرداخت ها سهم بیمه سلامت حدود 1500 میلیارد تومان بود. این اعداد متناسب با عملکرد شرکت های بیمه است

وی در ادامه افزود: انتظار داریم تا پایان سال پایه ارزی به سایر داروها و همچنین ملزومات پزشکی تغییر یابد تا این روند تکمیل شود. اجرای ناقص طرح دارو می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و اختلاف قیمت بین داروهای تولید داخل و وارداتی در بلندمدت مضر باشد.

صرف نظر از پوشش بیمه ای داروهای OTC

وی درباره داروهای فرابورس نیز توضیح داد: مقرر شد این داروها صرافی نداشته باشند بنابراین ارزی برای آنها تعیین نشده است. در ابتدای طرح مقرر شد این دسته از داروها تحت پوشش بیمه قرار گیرند و موضوع در شورای عالی بیمه مطرح شد که منجر به بررسی شد و موضوع منتفی شد.

به گزارش دنیای 77، لازم به ذکر است که با اجرای طرح دارو از سوم تیرماه سال جاری، مسئولان بارها از پوشش بیمه ای 119 قلم داروی پرمصرف OTC (بدون نسخه) به شرط ارائه نسخه پزشک خبر دادند. در داروخانه

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا